The Training Needs for the student Teachers of the Department of Mathematics during the period of Practicum
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/1/6Keywords:
The Training NeedsAbstract
This study aims at identifying The Training Needs for the student of The Department of Mathematics during the period of application. researcher Teachers prepared a questionnaire for training needs, we have produced questionnaire of the validity and the reliability, The questionnaire becomes final form is composed of (55) items divided in to(6) field (planning for teaching mathematics item, management of class, methods of, teaching media used in mathematics, mathematics content, Evaluation of Teaching Mathematics). Then the questionnaire was applied on the research sample consists of(120)students from the fourth stage- Teachers/ the Department of Mathematics of basic education colleges of Mustansiriyah University and Maysan University.
To achieve the aim of the research, use the following: statistical means, standard deviations, Independent-samples (t-test), Research results showed to teachers:
- There are (50)training needs for the students of the Department of Mathematics- during the period of application.
- There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the mean the estimation of the students of the mathematics department - teachers field of questionnaire due to gender variables and the stage in which apply the students of the mathematics department teachers.
In the light of the results of the research, the researcher presented some recommendations and suggestions for the purpose of doing research and subsequent studies.
References
المصادر
• إبراهيم، إبراهيم عبد الرزاق(1998):"إعداد وتدريب العاملين في وزارة التربية والتعليم العالي بدولة قطر، الواقع والمستقبل في نحو تنمية الجودة"، مجلة التربية، ع125.
• الثقفي، حامد بن احمد حسين(2013):"تحديد الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة"، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.
• حجازي، وجيه يوسف عبد الفتاح(2002):"الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات في المدارس الحكومية في محافظات شمال فلسطين"، رسالة ماجستير(غير منشورة)، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية.
• حربي،محمد بن صنت(2012):"المهارات التدريسية اللازمة لتدريس الرياضيات المطورة (سلسلة ماجروهل) في المرحلة المتوسطة ومدى توافرها لدى لمعلمي ومعلمات الرياضيات من وجهة نظر المشرفين ومشرفات الرياضيات"، مجلة دراسات في المناهج والإشراف التربوي، مجلد 8، ع2.
• رفاع، سعيد محمد(1993):" تحديد الاحتياجات التدريبية لمعلمي العلوم في مدارس المرحلة الثانوية بجنوب غرب المملكة العربية السعودية"، مجلة رسالة الخليج العربي ، ع45، الرياض.
• الزكري، عبد اللطيف بن احمد بن احمد(2012):"الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات في ضوء مناهج سلسلة ماجروهل من وجهة نظر المختصين والمشرفين التربويين"، رسالة ماجستير(غير منشورة)، كلية التربية ، جامعة الملك سعود.
• الساعدي، يوسف فالح ويوسف فاضل التميمي:مفاهيم أساسية في تدريس العلوم، ط1، مكتبة الخليج العربي، عمان.
• سعادة، يوسف جعفر(1993): التدريب، أهميته والحاجة إليه، ط1، الدار الشرقية، القاهرة.
• الشاعر،عبد الرحمن إبراهيم(1991): أسس تصميم وتنفيذ البرامج التدريبية، دار ثقيف للنشر والتوزيع، الرياض.
• شوق، محمود احمد(1995): تربية المعلم للقرن الواحد والعشرون، ط1، مطبعة العبيكان، الرياض.
• الشيخ، نوال عبد الله (2000):"تدريب المشرفين التربويين في دولة قطر، واقعه ومشكلاته"، مجلة التربية، ع112.
• الطعاني، حسن احمد(2007): التدريب الإداري المعاصر، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.
• عبد الله، عبد الرحمن(2004): التربية العملية ومكانتها في برامج تربية المعلمين، ط1، دار وائل، عمان.
• عثمان، احمد محمد احمد(2000): ):"الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات العاملين في المرحلة الأساسية العليا في المدارس الحكومية في محافظات شمال فلسطين"، رسالة ماجستير(غير منشورة)، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية، فلسطين.
• علام، صلاح الدين محمود (2000): القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة، ط1، دار الفكر العربي للطباعة والنشر، القاهرة.
• العليان، فهد عبد الرحمن (2010):"تصور مقترح لبرنامج تدريبي قائم على تلبية الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة من وجهة نظر المختصين والممارسين، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية ، جامعة ام القرى، مكة المكرمة.
• عودة، احمد سليمان (1999): القياس والتقويم في العملية التدريسية، ط3، دار الأمل للنشر والتوزيع، اربد.
• اللقاني، احمد حسين وعلي الجمل(1999): معجم المصطلحات التربوية في المناهج وطرق التدريس، عالم الكتب، القاهرة.
• الكردي، محمد احمد عجاج(1998):"الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات في محافظة أربد"، رسالة ماجستير(غير منشورة)، كلية التربية ، جامعة اليرموك، الأردن.
• النبهان، موسى (2004):أساسيات القياس في العلوم السلوكية،ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان.
• Adams,G.S.(1966):Measurement and evaluation in Psychology and Guidance, Hert ,Rine Kart and Winston, New York.
• Okorofor,I.D.(1998):” In-service training program in mathematics19education of Ikwana Umuabia elementary school teachers in imitate of Nigeria" , DAI ,48/9,P 2316-A.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.