Diagnosis of misconceptions in mathematics with average second grade students

Authors

  • Mr. Dr. Faiq Fadel Ahmed Al-Samarrai كلیة التربیة الاساسیة / جامعة دیالى
  • Bashar Ahmed Sultan كلیة التربیة الاساسیة / جامعة دیالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/2/02

Abstract

Diagnosis of misconceptions in mathematics with average
second grade students

Research Summary
The study aimed to diagnose misconceptions in mathematics
with average second grade students, and for the purpose of
achieving the objective of the study the researchers analyzed the
content of the first four chapters of the book for the second
grade math average, to determine the mathematical concepts
contained therein.The number of concepts (49) after taking the
approval of the concept (80%) or more of the views of the
experts, researchers prepared on the basis of which an objective
diagnostic test of choice type of multi-quadrant alternatives,
which measure the gain of each athlete concept through three
العدد الرابع والخمسون . مجلة الفتح . تموز لسنة ٢٠١٣ أ.د. فائق فاضل احمد
بشار احمد سلطان
-٢-
areas (translation, explanation, complete), bringing the number
of paragraphs (147) vertebra, measure all three paragraphs
consecutive understood mathematically one was verified
sincerity and firmness and effectiveness of alternatives, then
applied the test on a sample of 200 students, and on the basis of
this test are concepts misconception if the error rate exceeded
(34%) and more with the students sample diagnosis, and through
the test results show that there are (28) concept of a
.misunderstanding

References

المصادر :

١ .ابراھیم ، عاھد واخرون (١٩٨٩ . (مبادئ القیاس والتقویم في التربیة ، ط١ ،

دار عمان للنشر والتوزیع ، عمان .

٢ .الباوي ، ماجدة ابراھیم (١٩٨٧ . (الاخطاء الشائعة في فھم المفاھیم

الفیزیائیة لدى طلبة الصف الخامس العلمي في مركز مدینة بغداد ،

جامعة بغداد ، كلیة التربیة (ابن الھیثم) ، رسالة ماجستیر غیر منشورة

.

٣ .بل ، فردریك ھـ (١٩٨٦ . (طرق تدریس الریاضیات ، ترجمة محمد

امین المفتي و ممدوح محمد سلیمان ، الدار العربیة للنشر والتوزیع ،

القاھرة .

٤ .الحاج عیسى ، مصباح واخرون (١٩٨٣ . (التقنیات التربویة في

تدریس العلوم للمعاھد العلیا والجامعات ، ط١ ، مؤسسة الكویت

للتقویم العلمي ، الكویت .

٥ .الحیلة ، محمد محمود (١٩٩٩ . (تكنولوجیا التعلم بین النظریة

والتطبیق ، ط١ ، دار المعبرة للنشر والتوزیع ، عمان .

٦ .خریشة ، علي كاید سلیم (١٩٩٦ . (اثر كل من استراتیجیة ھیلداتابا

ومیرل / تینسون والطرق الاعتیادیة في مدى اكتساب تلامیذ الصف

السادس الابتدائي لمفاھیم الدراسات الاجتماعیة ، جامعة الیرموك ،

اربد ، رسالة ماجستیر غیر منشورة.

٧ .الخلیلي ، خلیل یوسف واخرون (١٩٩٥ . (مفاھیم العلوم العامة

والصحة في الصفوف الاربعة الاولى ، ط١ ،وزارة التربیة والتعلیم ،

الیمن .

٨ .دروزة ، افنان نظیر (٢٠٠٠ . (النظریة في التدریس وترجمتھا عملیاً

، ط١ ، دار الشروق ، عمان .

٩ .الدیب، فتحي (١٩٧٤ . (الاتجاه المعاصر في تدریس العلوم ، ط١ ،

دار القلم الكویت .

١٠ .الروسان ، سلیم سلامة واخرون (١٩٩٢ . (مبادئ القیاس

والتقویم وتطبیقاتھ التربویة والانسانیة ، ط١ ، المطابع التعاونیة ،

عمان .

١١ .زیتون ، عایش محمود (٢٠٠٧ . (النظریة البنائیة

واستراتیجیات تدریس العلوم ، ط١ ، دار الشروق ، عمان .

١٢ .سمارة ، عزیز واخرون (١٩٨٩ .(مبادئ القیاس والتقویم

النفسي في التربیة ، ط١،دار الفكر ،عمان

العدد الرابع والخمسون . مجلة الفتح . تموز لسنة ٢٠١٣ أ.د. فائق فاضل احمد

بشار احمد سلطان

-٢١-

١٣ .السنجاري ، عبدالرزاق یاسین عبداالله (١٩٩٧ . (اثر استخدام

ثلاث استراتیجیات تدریسیة في تصحیح المفاھیم الفیزیائیة الخاطئة

لدى طلبة المرحلة الجامعیة ، جامعة بغداد ، كلیة التربیة (ابن الھیثم )

، رسالة ماجستیر غیر منشورة .

١٤ .الشارف ، احمد العریفي (١٩٩٦ . (المدخل لتدریس

الریاضیات ، ط١ ، مطبعة السابع من ابریل ، طرابلس .

١٥ .الصالحي ، ازھار ادیب اكرم (٢٠٠٩. (اثر استراتیجیة تعلم

الاقران في تصحیح الفھم الخاطئ للمفاھیم الجغرافیة لدى طالبات

الصف الاول المتوسط ، جامعة بغداد ، كلیة التربیة (ابن رشد) ،

رسالة ماجستیر غیر منشورة .

١٦ .عبدالصاحب ، اقبال مطشر واشواق نصیف جاسم (٢٠١٢ . (

ماھیة المفاھیم واسالیب تصحیح المفاھیم المخطوءة ، ط١ ، دار صفاء

للنشر والتوزیع ، عمان ، الاردن .

١٧ .عودة ، احمد سلیمان (١٩٩٨ . (القیاس والتقویم في العملیة

التدریسیة ، ط٢ ، دار الامل للنشر والتوزیع ، عمان .

١٨ .قباطي ، عبداالله عبدة (١٩٩٦ . (المفاھیم الشائعة الخطأ لدى

طلبة الصف الرابع الثانوي في مادة الفیزیاء في في مدینة عدن

بالجمھوریة الیمنیة ، جامعة بغداد ، كلیة التربیة (ابن الھیثم) ، رسالة

ماجستیر غیر منشورة .

١٩ .المعیوف ، رافد بحر (١٩٩٩ . (العلاقة بین فھم واكتساب

مدرسي الریاضیات في المرحلة المتوسطة للمفاھیم والمھارات

الریاضیة وفھم واكتساب طلبتھم لھا ، جامعة بغداد ، كلیة التربیة (ابن

الھیثم) ، رسالة ماجستیر غیر منشورة .

٢٠ .المفتي ، محمد امین (١٩٨٤ . (سلوك التدریس ، مؤسسة

الخلیج العربي ، الكویت .

٢١ .ملحم ، سامي محمد (٢٠٠٠ . (مناھج البحث في التربیة وعلم

النفس ، ط١ ، دار المسیرة للنشر والتوزیع ، عمان .

٢٢ .المولى ، مآرب محمد احمد (١٩٩٩ . (اثر استخدام انموذجي

الدورة التعلیمیة وبسنر في التغییر المفاھیمي في مادة الفسلجة

الحیوانیة لدى طلبة كلیة التربیة ، جامعة الموصل ، كلیة التربیة ،

رسالة ماجستیر غیر منشورة .

Johnson . D. and Rising . G. (1972) . Guide Lines Teacher

the Matics Califorinia , second . S , Woods worth Publishing

.company , In C

العدد الرابع والخمسون . مجلة الفتح . تموز لسنة ٢٠١٣ أ.د. فائق فاضل احمد

بشار احمد سلطان

-٢٢-

Kay , H. (2000) . Investigating know Ledge acquisition and

developing Miss conception of High students , DAL – A,1 /10,

.3938

Marchal , J . (1972) . Essential Testing , edition , California

Merril . M . (1977) . Concept teaching an Instructional

.design gudie , Jornal of Arithmetic teacher , Vol (3) No (2) p.40

Novak , J and Gowin , A.(1995). Concept Mapping to

facilitade teaching and Learning , Journal of Reserch in Science

.(teaching , Vol (25) , No (1)

Prediger SuSanne (2007) . The relevance of Didatic .

Categories For analyzing obstacles in Conceptual Change

Revisiting the Case of Multiplication of fractions , Education

University of Dortmund , Publication in Learning and

.Instruction , Mathematik . Uni- Dortmund . de

Stepans , J. and others (1988) . The effect of two

instructional Models in Bringing About a Conceptual change in

the understanding of Science concepts by prospective

elementary teacher , Journal of Science education , Vol (72) ,

No(2) , pp.185 -19

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
ا .د. فائق فاضل احمد السامرائي and بشار احمد سلطان, “Diagnosis of misconceptions in mathematics with average second grade students”, jfath, vol. 17, no. 2, pp. 1–25, Aug. 2023.