The impact of a model presenting the subject of verb sections on the achievement of fifth grade students in the subject of Arabic grammar

Authors

  • ubd-alhussien al-khafagi كلیة التربیة الاساسیة / جامعة دیالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/2/08

Abstract

True, true, true, true,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Arabic grammar. If the problem was in the problem, it was a problem in the appearance of the beautiful, as in the case of setting the keys, while his meaning was good, as in the example, and his interface, and his knowledge, and his rules, and the rules for correcting him, as is the correct composition. . Speech, correction of the pen and tongue, as well as listening and conversation (Taima et al., 2000, p. 35). The researcher believes that the problem of dry eye at the level of pupils and students in general in Arabic grammar is attributed to the following reasons: Dry eye dryness: The nature of the grammatical lesson emphasizes abstract mental trials on reality, the situation of practical life, confirms the justification of each rule and its preoccupation in sentences and structures. To find out the location of the syntax, adjust its movements, and scrutinize the letters, and control its movements, and control its movements, and control in the governmental movements, to try to read to omitted letters in their significance, because of omitted letters, because of their sailing, or the letters of their interpretation to another letter as is the case in the arrangement, as well, he explains Grammar Recalling the previous rules for the new rules, and preparing to solve the symbols of the compositions written on the board, or in the stomachs of textbooks and others. Therefore, the trend towards direction, and in this case, tries to focus on deaf letters and vowels above them, as it indicates a focus on logical logical instruction, psychological analysis of language, salinity and balancing, and session_attending to verbal wealth and typography.  Rigidity of teaching methods: Universities are taught to memorize grammatical rules, and they are nice to include their gradation, teaching, teaching, teaching, and teaching in their own exercises. In it, which refers the lesson to dryness, stagnation, boredom, and knowledge of hatred and loathing.  Grammar teacher: 277) The rules of the Arabic language have characteristics, the most important of which is abstraction, as they are not tangible facts that the learner learns by acquiring from the social environment before entering formal education in primary schools for primary and higher studies, so learning the rest of the sciences has a definite connection to social reality From the way of the family area as learning the names of animals and plants on and on. It is explained that the student explains that teaching and learning the grammar of the Arabic language, especially in the fifth grade of primary school, can be done by using the form for presenting the topic of the article, Appendix No. (1). The importance of research: linguistic communication is necessary in the life of the individual, the social, political, economic, and forensic aspect, the role of the great in the development of verbs and the basic effective of primary school (Toma, Manna, 2000, p. 161)

References

المصادر والمراجع

القرآن الكریم

١ .الآلوسѧѧي ، عبѧѧدالجبار عبѧѧداالله : توجیھѧѧات عامѧѧة فѧѧي طرائѧѧق تѧѧدریس اللغѧѧة

العربیة المرحلة الدراسیة الثانویة ، مطبعة وزارة التربیة ، بغداد ، ١٩٩٩م.

٢ .ابѧن منظѧور ، جمѧال الѧدین : لѧسان العѧرب ، منѧشورات دار الكتѧب العلمیѧة ،

مؤسسة محمد علي بیضون ، بیروت ، ١٤٢٦ھـ ـ ٢٠٠٥م .

٣ .أبѧو شѧبل ، محمѧد الѧسید : الإحѧصاء النفѧسي والاجتمѧاعي والتربѧوي ، ط٢ ،

مطبعة الخانجي ، القاھرة ، ١٩٨٤م .

٤ .البیاتي ، عبدالجبار : الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربیة وعلم النفس

، كلیة الآداب ، الجامعة المستنصریة ، بغداد ، ١٩٧٧م.

٥ .الجاحظ ،عمرو بن بحر : البیان والتبیین ، دار الجیل ، بیروت، د . ت .

٦ .حنѧѧا وحѧѧسین ، داود عزیѧѧز ،وأنѧѧور : منѧѧاھج البحѧѧث العلمѧѧي ، دار الحكمѧѧة ،

الموصل ، ١٩٩٠م .

٧ .الحیلة ، محمد محمود : أساسیات تѧصمیم وإنتѧاج الوسѧائل التعلیمیѧة ، ط٤ ،

دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة ، عمّان ، ١٤٢٨ھـ ـ ٢٠٠٨م .

٨ .رینان ، إسرائیل ولفنسون : تاریخ اللغات السامیة ، بیروت ، ١٩٨٠م .

العدد الرابع والخمسون . مجلة الفتح . تموز لسنة ٢٠١٣ م.م. عبد الحسین احمد

-١٨٥-

٩ .الزبیدي ، السید محمد مرتضى بن محمد الحسیني : تاج العروس من جواھر

القاموس ، ط٢ ، منشورات دار الكتب العلمیة ، مؤسسة محمѧد علѧي بیѧضون

، بیروت ، ١٤٢٨ھـ ـ ٢٠٠٧م .

١٠ .زرال ، صلاح الدین : الظاھرة الدلالیѧة عنѧد علمѧاء العربیѧة القѧدامى حتѧى

نھایة القرن الرابع الھجري ، منشورات الاختلاف ، الجزائѧر ، مطѧابع الѧدار

العربیة للعلوم ، بیروت ، ١٤٢٩ھـ ـ ٢٠٠٨م .

١١ .الزوبعѧي والغنѧام ، عبѧدالجلیل ومحمѧد أحمѧد : منѧاھج البحѧث فѧي التربیѧة ،

بغداد ، مطبعة العاني ، ١٩٨١م.

١٢ .سمارة والعدیلي ، نواف أحمد ، و عبدالسلام موسى : مفѧاھیم ومѧصطلحات

فѧѧي العلѧѧوم التربویѧѧة ، دار المѧѧسیرة للنѧѧشر والتوزیѧѧع والطباعѧѧة ، عمѧѧان ،

١٤٢٨ھـ ـ ٢٠٠٨م .

١٣ .الѧѧشرتوني ، رشѧѧید : مبѧѧادئ العربیѧѧة فѧѧي الѧѧصرف والنحѧѧو لتلامѧѧذة الѧѧسنة

الابتدائیة ، المطبعة الكاثولیكیة ، بیروت ، د ت .

١٤ .طعمھ ، رشید أحمد ومحمود السید مناع : تدریس اللغة العربیة فѧي التعلѧیم

العام ، نظریة وتطبیق ، دار الفكر العربي ، بیروت ، ٢٠٠٠م .

١٥ .طعیمة ، رشدي أحمد ، وآخرون : تعلیم العربیة والدین بین العلѧم والفѧن ،

دار الفكر العربي ، مدینة نصر ، القاھرة ، ١٤٢١ھـ ـ ٢٠٠٠م .

١٦ .العلѧѧي ، صѧѧالح أحمѧѧد : أسѧѧلوب الكتابѧѧة والھویѧѧة الثقافیѧѧة القومیѧѧة ، مѧѧن

مجموعة بحوث وم قالات صادرة عن مركز دراسات الوحѧدة العربیѧة بعنѧوان

)) اللغة العربیة والوعي القومي ((

، بیروت ، ١٩٨٤م .

١٧ .عودة والخلیلي ، أحمد سلیمان وخلیل یوسف : الإحصاء للباحث في التربیة

والعلوم الإنسانیة ، ط٢ ، دار الأمل للنشر والتوزیع ، الأردن ، ٢٠٠٠م.

١٨ .العیسوي ، جمال مصط فى وآخرون : طرق تدریس اللغة العربیة بمرحلѧة

التعلѧیم الأساسѧѧي بѧین النظریѧѧة والتطبیѧѧق ، دار الكتѧاب العربѧѧي ، الإمѧѧارات

العربیة المتحدة ، ١٤٢٦ھـ ـ ٢٠٠٥م .

١٩ .اللقѧѧѧاني وعبѧѧѧدالجواد ، أحمѧѧѧد حѧѧѧسین وعѧѧѧودة : أسѧѧѧالیب تѧѧѧدریس المѧѧѧواد

الاجتماعیة ، مكتبة دار الثقافة ، عمان ، ١٩٦٩م .

٢٠ .مصطفى ، عبداالله علي : مھارات اللغة العربیة ، ط٣ ، دار المѧسیرة للنѧشر

والتوزیع والطباعة ، عمّان ، ١٤٣٠ھـ ـ ٢٠١٠م .

٢١ .نعمة وآخرون ، أنطوان : المنجد فѧي اللغѧة العربیѧة المعاصѧرة ، ط٢ ، دار

المشرق ، بیروت ، ٢٠٠١م .

٢٢ .وزارة المعѧѧѧارف البریطانیѧѧѧة : مرشѧѧѧد المعلѧѧѧم ، تعریѧѧѧب وزارة المعѧѧѧارف

العراقیة ، ط٣ ، مطبعة العاني ، بغداد ، ١٣٧٧ھـ ـ ١٩٥٧م

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م.م عبد الحسین أحمد الخفاجي, “The impact of a model presenting the subject of verb sections on the achievement of fifth grade students in the subject of Arabic grammar”, jfath, vol. 17, no. 2, pp. 1–24, Aug. 2023.