The Role of Expression and The Importance of Metaknowledge in Teaching

Authors

  • Saad Ali Azir College of Basic Education / University of Diyala
  • Haidar Abdul Zahra Hadi College of Basic Education / University of Diyala
  • Adnan Abdulkareem Mahmood Al-Azawi College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/3/2

Keywords:

The Importance of Metaknowledg

Abstract

This  research entitled “The Role of Expression and Metaknowledge  Skills in Teaching” aims  at  showing an important feature of Arabic language which is its eloquence. perhaps ,the eloquence of the Glorious Qur’an and the beauty of Its style and rhetoric give the  science and learners lessons in the discreteness and precision of expressions which confers Arabic language with  beautiful speech and expression that is considered a branch of Arabic which its importance is not negligible in the scientific   fields, especially in the classroom teaching , the research has displayed this importance and the impact of expression in teaching .

The research is divided into two sections , the first: expression in teaching that has four subsections:

1 - the concept of expression : terminology

2 - the problem of expression in Arabic.

3 - the importance of expression in teaching.

4 – The types of expression

The second : metaknowledge in teaching that contain the following subsections :

  1. The concept of metaknowledge .
  2. The importance of metaknowledge
  3. The types of metaknowledge

4 - The role of teacher and student in the development of metaknowledge skills.

The researcher has adopted the descriptive approach in this research, and the research has begun with an  introduction that presents a summary of expression and metaknowledge in teaching .

The researcher has come up with the following results :

1 - The research showed the importance of expression for students as a means of expressing himself and as an important means Communication temporal spacial distances.

  1. The research revealed the types of expression and the role of every one in classroom learning.
  2. The research took into account the problems of expression such as the material methodology , and the students themselves.
  3. The research revealed the different types of metaknowledge skills such as the ability to plan , watch and assess .
  4. The research identified the role of the teacher and student in metaknowledge skills and their influence in classroom teaching.

References

المصادر والمراجع

-القرآن الكريم

أبن منظور جمال الدين محمد, لسان العرب ,أعتنى بتصحيحه, أمين محمد عبدالوهاب ومحمد الصادق العبيدي,ط3,ج9,دار الإحياء التراث العربي,بيروت-لبنان,1999م.

أبو الضبعات,زكريا اسماعيل, طرائق تدريس اللغة العربية, دار الفكر ناشرون وموزعون, الاردن, 2007م.

أبو شعيرة,خالد محمد, , ثائر أحمد غباري, مفاهيم اساسية في التربية وعلم النفس الاجتماع,مكتبة المجتمع العربي,عمان- الاردن,2011م.

الاسدي, عباس حنون مهنا,علم النفس المعرفي, مطبعة العدالة دار الكتب ,الكتب والوثائق بغداد- العراق, 2013م.

أسماعيل , بليغ حمدي, طرائق تدريس اللغة العربية,دار المشيرة للنشر والتوزيع عمان الاردن 2012م.

أسماعيل, زكريا, طرق تدريس اللغة العربية, دار المعرفة الجامعية, القاهرة مصر, 2011م.

ـــــــــــــــ, أستراتيجيات تدريس اللغة العربية,دار المناهج للنشر والتوزيع عمان الاردن 2013م.

البجة,عبد الفتاح حسن,أصول تدريس اللغة العربية بين النظرية والممارسة,المرحلة الاساسية العليا, دار الفكرللطباعة والنشر,عمان-الاردن,1999م.

التميمي,عواد جاسم محمد, المنهج وتحليل الكتاب,مطبعة دار الحوراء-شارع المتنبي,بغداد,العراق, 2009م.

جابر ,جابر عبد الحميد,أستراتيجيات التدريس والتعليم , دار الفكر العربي, القاهرة, مصر,1997م

الجعافرة, عبدالسلام يوسف, مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها بين النظرية والتطبيق,مكتبة المجمع العربي,عمان الاردن,2011م.

حسين, محمد ابراهيم, اسس تعليم التفكير وتعليمه, المطبعة المركزية جامعة ديالى, 2016م.

الدليمي, كامل محمود نجم وطه علي حسين , طرائق تدريس اللغة العربية ، مديرية دار الكتب للطباعة والنشر، جامعة بغداد ، 1999م.

ــــــــــــــــــــــ, أساليب تدريس قواعد اللغة العربية,دار المناهج للنشر والوزيع, الاردن,2013م.

ـــــــــــــــــ, طه علي حسين, طرائق تدريس اللغة العربية, المكتبة الوطنية, جامعة بغداد, دار الكتب للطباعة والنشر, بغداد, 1999م.

الدليمي,طه علي حسين, سعاد عبدالكريم الوائلي, اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية, عالم الكتب الحديث , إربد عمان الاردن, 2009م.

الريماوي,محمد عودة , وآخرون ,علم النفس العام, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان الاردن,2006م.

زايد,فهد خليل,أساليب تدريس اللغة العربية بين المهارة والصعوبة,ط2,دار المسيرة,عمان-الاردن,2013.

زاير سعد علي وسماء تركي داخل, أتجاهات حديثة في تدريس اللغة -,ج1,دار المرتضى,شارع المتنبي- بغداد,2012م.

ــــــــــــــــــ ، وايمان اسماعيل عايز, مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ، دار المرتضى للطباعة ، بغداد,2011م.

سعادة, جودت احمد, , تدريس مهارات التفكير, دار الشروق للنشر والتوزيع-فلسطين,2008م.

السعدي, شهلاء سعدي عبد, تقويم اداء معلمات اللغة العربية لمادة التعبير في ضوء مهارات التعبير الشفهي للصف الخامس الابتدائي, رسالة ماجستير غير في جامعة ديالى, كلية التربية الاساسية, 2018م.

السفاسفة, عبدالرحمن ابراهيم, طرائق تدريس اللغة العربية, مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع,عمان الاردن,2011م.

السلامي,عامر سالم, , ما وراء المعرفة, مكتب الامير للطباعة والاستنساخ, باب المعظم, بغداد,2012م.

عاشور, راتب قاسم, ومحمد فخري مقدادي, المهارات القرائية والكتابية طرائق تدريسها وأستراتيجياتها, دار المسيرة للنشر والتوزيع عمان-الاردن. 2009م

العبيدي, رقية عبدالائمة, وعلاء الشبيب, التفكير ماوراء المعرفي (رؤية نظرية ومواقف تطبيقية) دار أسامة للنشر والتوزيع, الاردن,2016م.

العتابي,علي عطية عذاب, أسس التربية, الكلية التربوية المفتوحة,بغداد, 2014م.

العسكري,كفاح يحيى صالح , مهارات التفكير المعرفية, رند للطباعة والنشر, دمشق –سوريا.2010م.

عطية, محسن علي , تدريس اللغة العربية في ضوء الكفايات الأدائية, دار المناهج للنشر والتوزيع, الاردن,2007م.

العفون, نادية حسين, الاتجاهات الحديثة في التدريس وتنمية التفكير, دار صفاء للنشر والتوزيع الاردن, 2012م.

ـــــــــــــــــــــ, وعبد الصاحب,منتهى مطشر ,التفكير وأنماطه ونظرياته وأساليب تعليمه وتعلمه, دار الصفاء للنشر والتوزيع, عمان الاردن,2012م.

عيد, زهدي محمد, مدخل الى تدريس مهارات اللغة العربية, دار صفاء للنشر والتوزيع,عمان الاردن,2011م.

محمد, آمال جمعة عبد الفتاح ,أستراتيجيات التدريس والتعلم نماذج وتطبيقات, دار الكتاب الجامعي , العين الامارات العربية المتحدة,2010م.

محمد, طاهر محمد هادي, أسس المناهج المعاصرة,دار المسيرة للنشر والتوزيع,الاردن, 2012م.

معروف, ناسف محمود, خصائص العربية وطرائق تدريسها,دار النفائس للطباعة والنشر ط6, لبنان,2008م.

نوفل , ومحمد بكر, وسعيفان , محمد قاسم , دمج مهارات التفكير في المحتوى الدراسي, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان –الاردن,2011م.

الهاشمي, عبدالرحمن, التعبير , فلسفته, واقعه, تدريسه, أساليب تصحيحه,دار المناهج للنشر والتوزيع ,الاردن,2010م.

الهويدي, زيد, مهارات التدريس الفعال, دار الكتاب الجامعي للنشر والتوزيع ط2, الاردن,2012م.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
سعد علي زاير, حيدر عبدالزهرة هادي, and عدنان عبدالكريم محمود العزاوي, “ The Role of Expression and The Importance of Metaknowledge in Teaching”, jfath, vol. 23, no. 3, pp. 30–45, Aug. 2023.