The Impact of M.U.R.D.E.R Strategy on the Development of Reading Comprehension in Intermediate School Students in Reading and Texts Subject

Authors

  • Othman Kahlan Farhan College of Science

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/3/13

Keywords:

strategy, murder, comprehension

Abstract

The present research aims at identifying the effect of ‘Murder’ strategy on the development of reading comprehension among intermediate school students in the field of reading and texts by verifying the validity of the following zero hypotheses:

1 - There is no significant difference at the level (0.05) between the average score of students in the experimental group in the development of the skill of reading comprehension in pre- and post tests.

2 - There is no statistically significant difference at (0.05) between the average scores of the control group students in the pre- and post tests to develop the skill of reading comprehension.

  1. There is no statistically significant difference at (0.05) between the mean scores of the experimental group and the average scores of the students in the control group in the post test of reading comprehension skills.

         The study applied the partial experimental method. The sample of the study was 66 students with 33 students in the experimental group and 33 students in the control group who were randomly selected from Martyrs secondary school for boys in the district of Baquba. The researcher studied the seven behavioral subjects in the experiment for reading and texts for the second intermediate grade. The researcher identified the 84 behavioral goals, and prepared a test for the development of reading comprehension in the reading and text subjects of the intermediate second grade students from (30) paragraphs to obtain literal understanding. The researcher investigated the validity of the test and its stability, as well as its statistical characteristics (the coefficient of difficulty, the power of excellence, and the effectiveness of the wrong alternatives). The researcher applied the test to the experimental and control groups

At the end of the experiment, which lasted 12 weeks, the researcher adopted the statistical tools unified in the educational package of SPSS (19), as follows: (the test of two independent and interrelated samples, the coefficient of difficulty and the equation of paragraph distinction). After correcting the answers and processing the data statistically, the researcher reached a result that can be summed up as follows:

The students of the experimental group who studied the MURDE strategy outmatch the students of the control group who studied the traditional method followed. The second hypothesis resulted in a growing growth in the development while the result of the third hypothesis shows that there is no growth in the control group ,i.e., there is no difference between the pre-test and post-test in the reading comprehension test.

In the light of the findings of the current study, the researcher recommends the use of the experimental group, MURDER's strategy in teaching reading and text to second-grade students which is of great importance in developing reading comprehension. The researcher suggests conducting a similar study for the current study on other educational material

References

المصادر والراجع

- القرآن الكريم.

أبن منظور، جمال الدين محمد مكرم، (1999): لسان العرب، أعتنى بتصحيحه أمين محمد عبد الوهاب ومحمد الصادق العبيدي، ط3، ج9، دار إحياء التراث العربي، لبنان بيروت.

أبن منظور، جمال الدين أبي الفضل محمد بن مكرم، (2003): لسان العرب تحقيق عامر أحمد حيدر وعبد المنعم خليل إبراهيم، مجلد1 – 10، دار الكتب العلمية، لبنان بيروت.

ابو جادو، صالح محمد علي(2000): علم النفس التربوي، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، شركة الشرق الاوسط للطباعة، عمان.

ابو الهيجاء، فؤاد حسن حسين(2007): اساليب وطرق تدريس اللغة العربية واعداد دروسها اليومية، ط2، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

أمبو سعيدي، عبدا لله بن خميس وسليمان بن محمد البلوشي (2009): طرائق تدريس العلوم مفاهيم وتطبيقات عملية، ط 1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

برغوت، محمود محمد فؤاد(2008): اثر استراتيجية التعلم المتمركز حول المشكلة على تنمية بعض المهارات في التكنولوجيا لطلاب الصف السادس الأساسي بغزة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة غزة، فلسطين.

الحسون، جاسم محمود، واخرون (1993): طرائق تعليم القراءة والكتابة للمبتدئين، ط3، مكتبة الفلاح، الاردن.

الدليمي، كامل محمود نجم(1999):طرائق تدريس اللغة العربية، دار الكتب، بغداد.

ربيع، محمد شحاته(2010)، أصول علم النفس، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

زاير، سعد علي، وإيمان إسماعيل عايز (2011): مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها، ثائر جعفر العصامي للطباعة الفنية الحديثة، العراق.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ، وداخل، سماء تركي (2012): اتجاهات حديثة في تدريس اللغة ،ج1،دار المرتضى، شارع المتنبي- بغداد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ، وعهود فاضل (2016): المهارات اللغوية بين التنظير والتطبيق، الدار المنهجية، عمان الاردن.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ، واخرون(2014): الموسوعة التعليمية المعاصرة، ط1، مكتب اليمامة للطباعة والاستنساخ، بغداد.

الزوبعيّ، عبد الجليل إبراهيم، وآخرون(1981): الاختبارات والمقاييس النفسية، دار الكتب للطباعة والنشر، العراق، الموصل.

الزيات، فتحي مصطفى(2004): سيكولوجية التعلم بين المنظور الارتباطي والمنظور المعرفي، ط 2، دار النشر للجامعات، القاهرة، مصر.

سلامة، عادل ابو العز وآخرون(2009): طرق التدريس العامة معالجة تطبيقية معاصرة، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

شحاته، حسن(1993): أساسيات التدريس الفعال في العالم العربي، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة، مصر.

شحاتة، حسن، وزينب النجار(2003): معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الدار المصرية اللبنانية-القاهرة، مصر.

شريف، سليم محمد، وحسين محمد ابو رياش، وعبد الحكيم الصافي(2009): تعلم القراءة السريعة، دار الثقافة عمان الاردن.

شون، هادي كطفان ومهند عبد الحسن هيو(2009): أثر التدريس باستخدام استراتيجية Murder في التحصيل لدى طلبة كلية التربية – قسم الفيزياء، بحث منشور مجلة القادسية للعلوم الإنسانية، المجلد الثاني، العدد(3).

صحو، سهاد عبد النبي سلمان(2005): أثر تصميم تعليمي قائم على استراتيجية ميردر("M.U.R.D.E.R) المعدلة لمساعدات التذكر في التحصيل ومهارات معالجة المعلومات في مادة الرياضيات لدى طالبات الصف الرابع العلمي، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية أبن الهيثم، جامعة بغداد.

عبجل، منى خليفه (2016): أثر استراتيجية ( "m.u.r.d.e.r") في حل المشكلات و تنمية التفكير التكاملي لدى طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة التأريخ، بحث منشور، مجلة الأستاذ، كلية التربية أبن رشد، جامعة بغداد، العدد الخاص بالمؤتمر العلمي الرابع عشر، المجلد الأول2.

عباس، محمد خليل(2007): مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط1، دار المسيرة، عمان الأردن.

العجرش، حيدر حاتم فالح(2013 ): استراتيجيات و طرائق معاصرة في تدريس التأريخ، ط1، دار الرضوان للنشر و التوزيع، عمان، الأردن.

العساف، صالح بن حمد(1987): المدخل الى البحث في العلوم السلوكية، ط1، الرياض، المملكة العربية السعودية.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(2006): المدخل الى البحث في العلوم السلوكية، ط2، الرياض، المملكة العربية السعودية.

عبد الرحمن، سعد (1998): القياس والتقويم، مكتبة الفلاح، الكويت.

عبد الرحمن، انور حسين، وعدنان حقي شهاب زنكنة(2007): الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية، ط1، دار الكتب والوثائق، العراق بغداد.

عبيدات، ذوقان، وسهيلة أبو السيد، (2005): الدماغ والتعلم والتفكير، دار ديبونو، للطباعة والنشر، الاردن عمان.

عبدالخالق، احمد محمد، (2000): اسس علم النفس، ط11، دار المعارف، مصر.

عبدالفتاح، فوقية، (2005): علم النفس المعرفي بين(النظرية والتطبيق)، ط1 ،دار الفكر العربي، مصر القاهرة.

عبدالهادي، نبيل، (2001): القياس والتقويم واستخدامها في مجال التدريس الصفي ط2، دار وائل، عمان الاردن.

العتوم، عدنان يوسف(2010): علم النفس المعرفي، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع عمان الأردن.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ وآخرون(2011): علم النفس التربوي النظرية والتطبيق، ط3 دار المسيرة، عمان الأردن.

عطية، محسن علي، (2006): الكافي في تدريس أساليب اللغة العربية، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان الأردن.

علوان، رغد سلمان، (2011): (اثر استراتيجيتي نمذجة التفكير و SQ3R في الاستيعاب القرائي والتفكير الناقد لدى طالبات الصف الرابع الادبي في مادة المطالعة) اطروحة دكتوراه غير منشورة كلية التربية صفي الدين الحلي، جامعة بابل.

فرج، صفوت(2000): القياس النفسيّ، دار الفكر العربي، مصر القاهرة.

الفراهيدي، الخليل بن أحمد، (2003): كتاب العين، ترتيب وتحقيق الدكتور عبد المجيد هنداوي، ج4، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت لبنان.

قطامي, يوسف، (2013): استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، الأردن عمان.

الكبيسيّ، عبد الواحد،(2007): القياس والتقويم تجديدات ومناقشات، دار جرير للنشر والتوزيع، الاردن عمان.

الكبيسيّ، وهيب مجيد(2010): الإحصاء التطبيقيّ في العلوم الاجتماعية، ط1، مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي، العراق بغداد.

مصطفى، عبدالله علي، (2007): مهارات اللغة العربية، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع، الاردن عمان.

محمود، رشا شاكر(2017): أثر استراتيجيات القراءة الناقدة في تنمية المهارات القرائية لدى طالبات المرحلة المتوسطة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة ديالى-كلية التربية الاساسية.

معروف، نايف، (1985): خصائص العربية وطرائق تدريسها، ط1، دار النفائس، لبنان بيروت.

ملحم، سامي محمد، (2000): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، الاردن عمان.

ــــــــــــــــــــــــــ (2000): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، الاردن عمان.

وزارة التربية، (1990): منهج الدراسة المتوسط، مطبعة وزارة التربية.

الهاشمي، عبد الرحمن، والدليمي، طه علي حسين، (2007): استراتيجيات حديثة في فن التدريس، ط1، دار الشروق، الاردن عمان.+9

Behzadi & others ,Mohammad –Hassan & others (2014) : The Study of Teaching Effective Strategies on Student’s Math Achievements, Available online at www.ispacs.com/metr

Derry& Debrra , J. Sharon and Debra A. Murphy (1986) : Designing Systems That Train Learning Ability From Theory to Practice ,Review of Educational Research , Spring, Vol,56 ,No,1 ,P.1-39 .

Dansereau, D. F. (1985): Learning strategy Research in J. Segal Champions and R. Glaser (Eds). Thinking and Learning skills: Relating Instruction to Research, Vol. I Hillsdale, N, J. Erlbaum

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
عثمان كهلان فرحان, “The Impact of M.U.R.D.E.R Strategy on the Development of Reading Comprehension in Intermediate School Students in Reading and Texts Subject”, jfath, vol. 23, no. 3, pp. 309–343, Aug. 2023.