Evaluation of aesthetic education book for the second stage in the institutes of fine arts from the students perspective

Authors

  • Jinan Husaen Ataa معهد الفنون الجميلة للبنات / بعقوبة

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/3/14

Keywords:

Evaluation, aesthetic education , institutes of fine arts

Abstract

The present study aims at evaluating of aesthetic education book for the institutes of fine arts, where the researcher adopted the descriptive approach. The sample of the study included (92) male and female students . The study tool consisted of 23 paragraph questionnaire that verified the validity and the stability of the tool, Pearson correlation coefficient , weighted mean and percentage weight. After the data collection and analysis .The study reached a number of results , the  most important of which is the  clarity font and the  size of the scale at the highest degree, followed by the accuracy of the scientific article  followed by the lack of typographical errors . The paragraphs that received the least value are the sequence and the link between the doors , the researcher recommended that the book reconsidered and its size must be re-examined the size of the book to fit with hours allocated , and the method of presentation must  be suitable for students of the stage. And away from the philosophical method and complexity, the researcher suggested to conduct an assessment of all the subjects taught in the institutes of fine arts and all stages.

References

المصادر :

الفتلاوي ، سهيلة محسن كاظم ( الكفاءات التدريسية اللازمة لمدرسي التاريخ في المرحلة الثانوية )جامعة بغداد ، كلية التربية 1987 ( رسالة ماجستير ).

البياتي ، عبد الجبار توفيق و زكريا اثيناسيوس ( الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس ) ط1 مطبعة مؤسسة الثقافة العالمية ، بغداد 1977.

بحري ، منى يونس و عايف حبيب ( المنهج والكتاب المدرسي ) مطبعة بغداد 1985 .

الحدراوي ، عدنان موسى خطار ( تقويم كتاب اللغة العربية للمرحلة الثالثة من التعليم المسرع من وجهة نظر المعلمين والمعلمات ) اطروحة دكتوراه ، سانت كلمنتس ، 2010 .

محجوب ، روجيه ( البحث العلمي و مناهجه ) دار الكتب للطباعة والنشر ، جامعة بغداد ، 2002 .

مصلح ، نسيم نصر خميس ( مناهج الجغرافية في المرحلة الاساسية العليا في ضوء بعض الاتجاهات العالمية ) كلية التربية ، الجامعة الاسلامية ،غزة، 2010

ملحم ، سامي محمد (القياس والتقويم في التربية وعلم النفس) دار المسيرة للنشر ، عمان ، ط2 ، 2000 .

الشبلي ،ابراهيم مهدي ( المناهج ، بنائها وتنفيذها وتطويرها) ط2 ، دار الامل للنشر والتوزيع ، اربد ،الاردن.

نصار ، سامي محمد ، فهد عبد الرحمن الرويشد ( اتجاهات جديدة في تعليم الكبار ) مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، الكويت ، 2000 .

سعادة ، يونس جعفر ( دور القراءات الخارجية في تدريس التاريخ ) كلية التربية ، عين شمس ، مؤسسة الخليج العربي ، 1985 .

علام ، صلاح الدين محمود ( القياس والتقويم التربوي في العملية التدريسية ) دار المسرة ، ط2 ، عمان ، الاردن ، 2009 .

العاني ، نزار محمد ( محاضرات في القياس والتقويم ) جامعة بغداد ، كلية التربية للبنات ، 1989 .

صبري ، داود عبد السلام ( تقويم مناهج الاعداد المهني في معاهد المعلمين والمعلمات من وجهة نظر المدرسين والطلبة في العراق ، جامعة بغداد ، كلية التربية ابن رشد ، 2003 ، رسالة دكتوراه.

صابر ، عبد الحميد ( التقويم التربوي والقياس النفسي ، دار النهضة العربية ، 1969 .

الصباغ ، ميار خليل (تقويم اهداف مناهج التاريخ في المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية ) رسالة ماجستير منشورة ، جامعة الرياض ، كلية التربية للبنات 1996 .

الخطيب ، احمد و اخرون ( البحث والتقويم التربوي ) دار المستقبل للنشر ، عمان ، الاردن ، 1985 .

كتاب التربية الجمالية للمرحلة الثانية من معاهد الفنون الجميلة

Adams , Geodns ( Evaluation in education psychology and gardans , New York ,1966 .

Dunkin ,M .J , and Bucce ,J ,Biddle (The study of teaching) Holt , Rinehart.

Staiger ,Ralph , C , ( cd ) " (The teaching of reading ) Parris ,UNICCO , 1973 .

Best , John ,(Research in education and edition chiffs ) New Jersey , 1981 .

Ebel ,Robert ,L , (Essential of education measurement ) New Jersey ,Engt Wood ,olff's N , J ,1972.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
جنان حسين عطا, “Evaluation of aesthetic education book for the second stage in the institutes of fine arts from the students perspective”, jfath, vol. 23, no. 3, pp. 344–359, Aug. 2023.