The effectiveness of skill exercises in learning And retain the skill scroll from the top reel plane

Authors

  • Lamia Jabbar Kazem Al-Zaidi طالبة ماجستیر / كلیة التربیة الاساسیة – جامعة دیالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2013/17/3/19

Abstract

-٤٤١-
compatibility neuromuscular in learning the basic skills
Volleyball.
The research aims to numbers exercises skill consensual and
see how effective they are in learning the skill scroll in front of
the head to the front reel plane and the experimental method is
the method used to research and research sample included
students of the fourth class students ( Om Omara secondary
school ) for girls and of their number (41) student was used tests
nominated by experts and after the use of means of statistical
appropriate findings the researcher to the conclusions of the
most important of the exercises selected commensurate with age
and scalability of the sample for the purpose of increasing the
motivation of the students, and for the positive impact and
effective in the learning process using harmonic technique
exercises in the main part of the educational unit, frequency and
gradient from easy to difficult and from the simple to the
complex accelerates the learning process.
Researcher reached the most important recommendations
which follow a scientific method of choosing exercise in module
taking into account individual differences and special aspects of
sex and age

References

( المصادر العربیة والأجنبیة )

١ -أبو العلا أحمد عبد الفتاح ؛ التدریب الریاضي الأسس الفسیولوجیة ، ط 1 ، دار

الفكر العربي، القاھرة ، 1997 .

العدد الخامس والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٣ لمیاء جبار كاظم

-٤٥٠-

٢ -بسطویسي احمد بسطویسي ، عباس احمد السامرائي ؛ طرق التدریس في مجال

التربیة الریاضیة : ( جامعة بغداد ، مطبعة جامعة الموصل ،١٩٨٤ . (

٣ -حسین سبھان ، طارق حسن ؛ المھارات والخطط الھجومیة والدفاعیة في الكرة

الطائرة : ط١ ) مطبعة الكلمة الطیبة ، ٢٠١١ . (

٤ -حنفي مختار ؛ الأسس العلمیة في تدریب كرة القدم :( القاھرة ، دار الفكر العربي

. ( 1988 ،

٥ -ذوقان عبیدات وآخرون ؛ البحث العلمي مفھومھ ، أدواتھ ، وأسالیبھ ، ط1 :

(عمان ، دار الفكر العربي ، 1996 . (

٦ -رجاء محمود ، أبو علام ؛ علم النفس التربوي ، ط 4): الكویت ، دار القلم ،

. ( 1986

٧ -سامي محمد ملحم ؛ سیكولوجیة التعلم والتعلیم ، الأسس النظریة والتطبیقیة ، ط

):عمان ، دار المیسرة للنشر والتوزیع ، 2001 . (

٨ -سلیمان علي حسن ؛ المدخل إلى التدریب الریاضي : ( الموصل مدیریة مطبعة

الجامعة ، ١٩٨٣ . (

٩ -عادل فاضل علي ؛ التوافق الحركي ومساراتھ ومنحنیاتھ ، 2005 ، الأكادیمیة

العراقیة الریاضیة الالكترونیة .

١٠ -عقیل الكاتب ؛ الكرة الطائرة التكنیك والتكتیك الفردي :( بغداد ، مطبعة التعلیم

العالي ، ١٩٨٧ . (

١١ -علي الدیري ؛ أصول التمرینات وطرق تدریسھا ، ط1 ) : الأردن مطبعة دار

الأمل ، 1987 . (

١٢ -فرات جبار سعد الله ، مفاھیم عامة في التعلم الحركي ، ط1 ):جامعة دیالى،

مطبعة المتنبي، 2007 . (

١٣ -قاسم المندلاوي وآخرون ؛ الاختبارات والقیاس والتقویم في التربیة الریاضیة :

( الموصل ، مطابع التعلیم العالي ، 1990 . (

١٤ -قاسم لزام ؛ موضوعات في التعلم الحركي ، ( كلیة التربیة الریاضیة ، جامعة

بغداد ، 2005 . (

١٥ -محي الدین توق ، یوسف قطامي ، عبد الرحمن عدس ؛ أسس علم النفس

التربوي ، ط 2) ; عمان ، دار الفكر للطباعة والنشر ، 2002 . (

١٦ -ممدوح عبد المنعم الكناني ، احمد محمد مبارك الكندري ؛ سیكولوجیة التعلم

وأنماط التعلم وتطبیقاتھا النفسیة والتربویة:( الكویت، مكتبة الفلاح،١٩٩٢ . (

١٧ -نبیل خلیفة وآخرون ؛ الأسس العلمیة والفنیة للجمباز والتمرینات :( القاھرة ،

دار الفكر العربي ، 1990 . (

١٨ -نبیل محمود شاكر ؛لم الحركة التطور والتعلم الحركي حقائق ومفاھیم :

(جامعة دیالى، كلیة التربیة الأساسیة ، 2005 . (

١٩ -وجیھ محجوب ؛ البحث العلمي ومناھجھ : ( جامعة بغداد ، دار الكتب للطباعة

. ( 2000 ،

العدد الخامس والخمسون . مجلة الفتح . ایلول لسنة ٢٠١٣ لمیاء جبار كاظم

-٤٥١-

-یعرب خیون ؛ التعلم الحركي بین المبدأ والتطبیق : ( بغداد، مكتب الصخرة

للطباعة ، 2002 . (

- Matawan . Lp . Gyundlogen dose sport lichjen Training

sport overly ( Berlin . 1981 ) .

Additional Files

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
لمیاء جبار كاظم الزیدي, “ The effectiveness of skill exercises in learning And retain the skill scroll from the top reel plane”, jfath, vol. 17, no. 3, pp. 1–13, Aug. 2023.