Evaluate the teaching skills of science teachers at the elementary level

Authors

  • Esraa Akef Ali Al-Obeidi كلية التربية الأساسية / جامعة ديالى

Abstract

Today, the teacher industry is viewed on the grounds that it is an extended profession that influences the making of successive generations, and this requires good preparation for this teacher. In order for the teacher to contribute through possessing these competencies in developing the teaching skills of the learners. (13: p. 17). And because science generalizes the important subjects that need to be taught for the teacher to possess teaching competencies, due to the diversity and multiplicity of responsibilities undertaken by the science teacher. This requires providing certain characteristics in the competent teacher (19: p. 73). Therefore, the science teacher must realize his role and function and realize their instability, but rather he must realize their change according to society and the educational system as well. And he has to use the latest developments in the educational process in terms of teaching methods, evaluation methods, etc., based on contemporary educational sources (21: p. 22). Which makes him enhance his qualifications, correct what he is going through, and raise some existing levels to the required level. Thus, the teacher will be competent and possess the teaching competencies necessary to teach the students. These necessary competencies and must be available in different types, including what is general, some are special, others are professional, and others are social. And when such competencies are available, they make the teacher able to keep pace with development, which makes his students keep pace with development. This is if the teacher is aware of his role and function and works to develop himself. However, studies have proven the weakness of the scientific competence of some teachers and their lack of interest in what students suffer from school problems and the lack of objectivity among some teachers in the evaluation process and others, which proves the weakness of these teachers' possession of these competencies. In order to find out the extent to which teachers have achieved the teaching competencies required for teaching in the primary stage, they must be subjected to evaluation in order to diagnose their positives to support them and to diagnose and treat the negatives. Despite the multiplicity and diversity of methods used in evaluation, observation was chosen as a tool for measurement in the current research because of its ability to collect information or data on learners' performance, which we cannot evaluate using other means. Therefore, the current study aims to evaluate the teaching competencies of science teachers in the primary stage. Because of the lack of studies in this field, there is a need to carry out this study, which the authorities responsible for the educational process may benefit from.

References

المصادر

المصادر العربية :-

١.أبو جادو х صالح محمد علي . علم النفس التربوي х طх٢ دار المسيرة х عمان х . ٢٠٠٠

٢.الأحمد х ردينة عثمان وحذام عثمان يوسف . طرائق التدريس ـ منهج ـ أسلوب ـ وسيلة х طх١ دار المناهج х عمان х ٢٠٠١.

٣.باقر х عبد الزهرة : تقويم كفايات المعلم х بغداد х وزارة التربية х مديرية الأ عداد والتدريب х ١٩٩١ م .

٤.بهادر х سعدية محمد علي : الإفادة من تكنولوجيا التعليم في تصميم برامج تدريب المعلمين المبنية على الكفاية х مجلة تك ١٧٧

٥ .ألبياتي عبد الجبار والتوفيق وزكريا أثنا سيوس : الإحصاء ألوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس х بغداد الجامعة المستنصرية х دار الكتب х ١٩٧٧ م .

٦.تمس х فرج نيسان يسي : تقويم الممارسات التدريسية عند مدرسي الكيمياء في المرحلة المتوسطة х رسالة ماجستير ( غير منشورة ) х كلية التربية х جامعة الموصل х ١٩٩٠ م .

٧.حجي х احمد اسماعيل . إدارة بيئة التعليم وال تعلم ـ النظرية والممارسة في الفصل

والمدرسة х طх١ دار الفكر العربي х القاهرة х ٢٠٠٠.

٨.زيتون х عايش محمود . أساليبتدريس العلوم х طх١ دار الشروق للطباعة х لبنان . ١٩٩٤

٩.صخى х معدي خطاب : تقويم أداء مدرسي الأحياء في المدارس الإعدادية في ضوء الكفايات التدريسية х رسالة دكتوراه ( غير منشورة ) х كلية التربية ن ابن الهيثم х جامعة بغداد х ١٩٩٦ م .

١٠ .عيسى х مصباح وعبد الكريم الخياط х مكانة وسائل الاتصال التعليمية في قائمة دارسون х المجلة التربوية х العدد / х٣ بغداد х ١٩٨٧ م .

١١ .قشقوش х ابراهيم وطلعت منصور : دافعية الانجاز وقياسها х ط х١ القاهرة х مكتبة الانجلو المصرية х ١٩٧٩ م .

١٢ .كريوكو х كريس х مهارات التعليم الأساسيةх ترجمة ( شيرين نوفل ) х طх١ دار الكتاب الجامعي х الامارات العربية المتحدة х ٢٠٠٣ م .

١٣ . ليهمن ايرفن х وويليم : القياس والتقويم في التربية وعلم النفس х ترجمة ( هيثم كامل الزبيدي ) х طх١ دار الكتاب الجامعي х الإماراتالعربية المتحدة х ٢٠٠٣ م .

١٤ .مخائيل х امطانيوس . القياس والتقويم في التربية الحديثة х طх١ منشورات جامعة دمشق ١٩٩٧ .

١٥ .ملحم х سامي محمد . الق ياس والتقويم في التربية وعلم النفس х ط х١ دار المسيرة . ٢٠٠٠ х عمان х

المصادر الأجنبية :-

Lembo , J.M : WHY TEACHERS FAIL Charles E. Merril

Publishing co . Ohio , ١٩٧١ .

Harlen , Wynne ؛ assessment in primary school science , Pall

mall , London , sw ١y ٥hx ١٩٩٨ .

Houston , Robert W . and others – Crteria for Discribing and

Assessing competency Basecl Pragrams ххCompatency Assessment

Researah , and Evalu

١٧٨

Pilot , Albert : THE CONCEPT OF BASIC SCIENTIFIC

KNOWLEDGE , TRENDS IN THE REFORM IN THE

TEACHING OF SCIENCE AND TECHNOLOGY IN EUROPE ,

www.net.org . National Education Association ٢٠٠١ .

Saunders , Gerald and etal LABORATORY SKILS AND

COMPETENCIES FOR SECONDARY SCIENCE TEACHER

www.net.org , National Edu , Association , ٢٠٠١.

Webster s : NEW AMERICAN DICTIONARY , Books Inc .

Publishers , Ny & Washington DC , ١٩٦٨

Published

2023-05-29

How to Cite

[1]
م.م . إسراء عاكف علي العبيدي, “Evaluate the teaching skills of science teachers at the elementary level”, jfath, vol. 11, no. 3, May 2023.