Administrative problems faced by the departments, schools and ways to address themIn the province of Diyala
Abstract
Educators emphasize the importance of school administration in achieving educational and educational goals, as a result of the development of school goals in contemporary society, which is an important factor in facilitating the task of administrators, heads of departments and educational supervisors, and helping them to detect many administrative problems that they face in various scientific, administrative and educational fields. Administrative problems in the General Directorate of Education of Diyala Governorate help to develop appropriate solutions and increase the effectiveness of those in charge of them in the development of school administration. Administrator in administrative and educational institutions Despite the existence of laws, regulations, regulations, and the material and human capabilities available to the systems, the extent of the effectiveness or ineffectiveness of the school administration. It has a strong relationship with the quality of management and how to use and explode creative human energies. Hence, there is an urgent need for administrators, supervisors, and heads of departments who are more than mere practitioners of formal authority, and I need two types of managers who have some characteristics, characteristics, and skills appropriate to the effectiveness of administrative leadership. (Yaghi, 1993, pg. 641) The problem of research appears more in educational organizations whose goals are characterized by generality, spread, lack of clarity, and the difficulty of quantitative measurement. Where the two researchers show (1973,, & Bowen Dressel) in the research (Al-Dulaimi, 1994) that the school administration is not appropriate in order to exert pressure and central authority by the senior management and reduce the role of educational institutions in serving the society and its problems, and the researchers called for the need to define a practical framework for the effectiveness of the administration The study indicated that there are obstacles faced by principals of secondary schools and their assistants in the Sultanate of Oman as a result of some changes, including the variable of the educational environment, and the study included the existence of differences Statistically significant at the level of significance (0.05) for the educational environment. Hence, the importance of focusing on studying the obstacles facing school administrations and generating their anxiety in finding appropriate solutions to solve these problems becomes clear. (Al-Maamari 1998, p. 2)
References
المصادر
١ -ابو فروة ، ابراهيم محمد . ( ١٩٩٧ ، ( الادارة المدرسية ، ط٢ ، طرابلس ،
الجامعة المفتوحة .
٢ -احمد ، احمد ابراهيم . ( ٢٠٠١ ، ( الادارة المدرسية في الالفية الثاة ،
الاسكندرية ، مكتبة المعارف الحديثة .
٣ -الحبيب ، فهـد ابراهيــم ، ( ١٩٩٣ ، ( اهــم المجالات والانشطة فيعمل
المدرسي كما يراها مديري ومديرات المدارس الابتداㄢيه في منطقة ابها التعليمية ، المملكه
العربيه السعوديه ، دراسات تربوية .
٤ -الدليمي ، فاضل حميد خزعل .( ١٩٩٤ ، ( مدخل فاعلية المنظمة ،اسات
تطبيقية لقطاع التعليم العالي في العراق ، مجلة دراسات لعلوم الانسانية ، المجلد الحادي
والعشرون ، العدد الرابع ، عمان ، الاردن .
٥ -الغانم ، عبد العزيز . ( ١٩٩٠ ، ( الادارة المدرسية وعلاقتها بالادارة اليمية
في دولة الكويت ، دراسات تربوية ، العدد ٢٤ .
٦-اللواتــــي، محمد شهاㄦ حبيب . ( ١٩٩٢ ، ( المشكلات التي تواجههالادارة
المدرسيـــة في المدارس الابتداㄢيـــة بسلطنة عمان ، جامعة
االسلطان قابوس ، كلية التربية ،( رسالة ماجستير غير منشورة ).
٧ -المعمري ، سيف بن سعيد بن ماجد . ( ١٩٩ǐ ، ( المشكلات التي يواجهها
مدراء المدارس الثانوية ومساعدوهم في سلطنة عمان وعلاقتها ببعض المتغيرات ، جامعة
السلطان قابوس ، كلية التربية ،( رسال
٢٨٧
١٠ -حجي ، احمد اسماعيل . ( ١٩٩ǐ ، ( الادارة التعليمية والادارة المدرسيةالقاهرة ، دار الفكر العربي .
١١ -عودة ، احمد سلمان ، وخليل يوسف . ( ١٩ǐ٥ ، ( الاحصاء للباحث فيالتربية والعلوم الانسانية ، عمان ، دار الفكر .
١٢ -قراقزة، محمود عبد القادر علي . ( ١٩٩٣ ، ( نحو ادارة تربوية واعية ،بيروت ، دار الفكر العربي .
١٣ -مرسي ، محمد منير . ( ١٩ǐ٤ ، ( الادارة التعليمية اصولها وتطبيقاتهاالقاهرة ، دار الكتب .
١٤ -ياغي ، عبد الفتاح . ( ١٩٩٥ ، ( قياس اتجاهات المديرين نحو مؤشرات
فعالية الادارة ، دراسه ميدانية ، مجلة دراسات العلوم انسانية ، المجلد الثاني والعشرون ،
العدد الثاني ، عمان، الاردن .
- Fischer Eugene G.Anational Survery of beginning teacher
In yanchK , Wilber A . The beginning teacher .Newyork Hoit.
-Goo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 م.د. معن لطيف كشكول سلمان

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.