The Impact of Brainstorming Strategy on the Achievement of the Second Intermediate Grade Students in Expressive Performance
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/4/11Keywords:
brainstormingAbstract
The present study aims at investigating The Impact of Brainstorming Strategy on the Achievement of the Second Intermediate Grade Students in Expressive Performance. To achieve the goal of the study, the following null hypothesis was found: There was no statistically significant difference at (0.05) between the average score of the experimental group studying the expression according to the brainstorming strategy and the average score of the control group students who study the same subject conventionally. The study was limited to a sample of second grade students in Diyala governorate and for the second semester of 2018-2019. The research sample consisted of (40) students divided equally into two groups with (20) students in each group. The researchers conducted the equivalence process for the two research groups, which is believed to affect the safety of the experiment and its results. The study material consisted of (6) topics after being introduced to a group of specialist experts. The researchers relied on ready-made benchmarks, namely, correcting al-Hashemi as a tool to measure the expressive performance of the students of the two research groups, and after using the appropriate statistical methods, the results showed that the experimental group that used the brainstorming strategy in teaching expression was better than the control group. Through the results of the research, the researchers recommended a set of recommendations as well as the proposal of a set of proposals to complement the current study.
References
المصادر
إبراهيم , عبد العليم , الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية , ط1 , دار المعارف , مصر , 1973 .
أبو سرحان , عطية عودة , دراسات في أساليب تدريس التربية الاجتماعية والوطنية , دار الخليج للنشر والتوزيع , عمان , الأردن , 2000 .
أبو الضبعان , زكريا إسماعيل , طرائق تدريس اللغة العربية , دار الفكر للطباعة والنشر , عمان , الأردن , 2007 .
أبو لبدة , سبع محمد , مبادئ القياس النفسي والتقييم التربوي للطالب الجامعي والمعلم العربي,ط1 , مطبعة عمال المطابع التعاونية , عمان , الأردن , 1979 .
أبو مغلي , سميح , الأساليب الحديثة لتدريس اللغة العربية , دار مهداوي للنشر والتوزيع , عمان , الأردن , 1999 .
الجابري , سوسن هاشم هاتو , اثر استعمال القصة القصيرة في الأداء التعبيري لدى طالبات الثاني المتوسط , الجامعة المستنصرية كلية التربية الأساسية ( رسالة ماجستير غير منشورة ) 2011 .
الجبوري , قيس صباح ناصر , اثر العصف الذهني في تحصيل طلاب الصف الرابع العام في مادة الادب والنصوص وتنمية التفكير الابتكاري لديهم , جامعة بغداد , كلية التربية ابن رشد ( أطروحة دكتوراه غير منشورة ) 2004 .
الجندي , احمد , كيف يدرس الادب العربي, مجلة التربية , قطر , عدد (88) , 1988
حمادنة , محمد محمود ساري وخالد حسين محمد – مفاهيم التدريس في العصر الحديث طرائق – أساليب – استراتيجيات , عالم الكتب الحديثة للنشر والتوزيعأربد , الأردن , 2012 .
الخزاعلة , محمد سلمان واخرون , طرائق التدريس الفعال , دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان , الأردن , 2011 .
الركابي , جودت , طرائق تدريس اللغة العربية , ط10 , دار الفكر , دمشق , سوريا , 2005 .
زاير , سعد علي واخرون , المشاهدة الصفية والتطبيقية العملي لطلبة اقسام اللغة العربية , مؤسسة مرتضى لكتاب العراقي , بيروت , 2011 .
السامرائي , هاشم جاسم , اثر استخدام عصف الدماغ ومدخل النظم في تحصيل طلبة قسم الارشاد التربوي . مجلة كلية المعلمين , الجامعة المستنصرية , عدد (88) , 1988.
صبروان , فتحي عبد الرحمن , تعليم التفكير – مفاهيم وتطبيقات , ط1 , دار الكتاب الجامعي , العين , الامارات العربية , 1999 .
عبد الدايم , عبد الله , الثورة التكنولوجية في التربية العربية , ط2 , دار العلم للملايين , بيروت , 1981 .
عزمي , جنان صبحي عزيز , اثر استخدام القصص المبتورة في الأداء التعبيري لدى تلامذة المرحلة الابتدائية , جامعة بغداد كلية التربية ابن رشد ( رسالة ماجستير غير منشورة ) 1994 .
عزيز , عمر إبراهيم , العصف الذهني واثره في تنمية التفكير الابتكاري , ط1 , دار دجلة , عمان , الأردن , 2007 .
عصر , حسين عبد الباري , الاتجاهات الحديثة لتدريس اللغة العربية في المرحلتين الإعدادية والثانوية , مركز اسكندرية للكتاب , 2005 .
علام , صلاح الدين محمود , القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة , ط1 , دار الفكر العربي , القاهرة , مصر , 2000 .
عودة , أحمد سليمان , القياس والتقويم في العملية التدريسية , ط1 , المطبعة الوطنية , الأردن , 1985 .
غباين , عمر محمود , استراتيجيات حديثة في تعليم وتعلم التفكير الاستقصاء – العصف الذهني – تريز TREZ , ط1 , اثراء للنشر والتوزيع , عمان , الأردن , 2008
كاتوت , سحر امين , طرائق تدريس التاريخ , ط1 , دار دجلة , عمان , الأردن ,2009 .
نبيل , علي , اللغة العربية والحاسوب دراسة بحثية , مطابع الخط , القاهرة , مصر , 1988 .
الهاشمي , عبد الرحمن عبد علي , التعبير فلسفة , واقعة , تدريسه أساليب تصحيحية , ط1 , دار المناهج للنشر والتوزيع , عمان , الأردن , 2010 .
يونس , فتحي علي واخرون , المناهج , الأسس , المكونات , التنظيمات , التطوير , دار الفكر للنشر والتوزيع , عمان , الأردن , 2004 .
المصادر الاجنبية
Webester , A , Merriam . The New International Dictionary of English Language in Abridged With seven Language . Me Graw – Hill , New York 1971.
Good , C . V , Dictionary of Education . Mc Graw – Hill Book , co , New York . 1973 .
Fedman and Amold . Danielc and Hughi ; Managing Individual and Group Behavior in organizations , London ; MC Graw Hill interntional Book company . 1983
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.