The effect of the (5 W's & 1H) strategy on the acquisition of Historical concepts and Lateral thinking among students of Fourth Literary
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/23/4/18Keywords:
(5 W's & 1H) strategy, acquisition of Historical conceptsAbstract
The purpose of the research was to identify The effect of the (5 W's & 1H) strategy on the acquisition of Historical concepts and Lateral thinking among students of Fourth Literary. The researcher used the design of the two sets of post-test. researcher chose Division (b) to represent the experimental group taught according the (5 W's & 1H) strategy, and represented the Division (a) control group taught the traditional way the number of students (62) and student by student (31) students in each division. The Equivalent the two groups of variables: intelligence, the age, Lateral thinking . The researcher prepared the 2 test first of the acquisition of Historical concepts and the second Lateral thinking, and verified its validity and stability, used T-test for two independent samples (T-test) for statistical processing, and the results of the search for the superiority of the experimental group, which was studied according to the (5 W's & 1H) strategy acquisition of Historical concepts and the Lateral thinking
References
- أبو علام ,رجاء محمود (1987) قياس وتقويم التحصيل الدراسي, ط1, الكويت , دار القلم.
- امبوسعيدي و اخرون (2019) استراتيجيات المعلم للتدريس الفعال ، الاردن ، دار المسيرة للنشر و التوزيع.
- جاسم ، فاضل حسن (2010) أثر أنموذج برونر في تحصيل المفاهيم التاريخية والأتجاه نحو المادة لدى طلاب الصف الرابع الأدبي العدد الثالث و الاربعون مجلة ديالى كلية التربية للعلوم الانسانية / جامعة ديالى.
- الجوراني ، عمر محمد علوان ،( 2010 )، التفكير الجانبي وعلاقته بسمات الشخصية على وفق أنموذج قائمة العوامل الخمسة للشخصية لدى طلبة الجامعة, ( رسالة ماجستير غير منشورة ) كلية التربية – الجامعة المستنصرية.
- حسين، سميرة محمود(2016 )اثر انموذج بكستون في اكتساب المفاهيم التاريخية عند طالبات الصف الخامس الادبي في مادة تاريخ أوربا وامريكا الشمالية ، مجلة الفتح , كلية التربية الاساسية جامعة ديالى ،العدد 66.
- دي بونو, ادورد ،( 2005 )، الإبداع الجاد استخدام قوة التفكير الجانبي لخلق أفكار جديدة ، تعريب باسمة النوري ، ط ( 1 ) ، مكتبة العبيكان ، الرياض.
- ديبونو ادوارد ،( 2010 )، التفكير الجانبي كسر القيود المنطقية ، ترجمة نايف الخوص ، منشورات وزارة الثقافة ، الهيئة العامة السورية للكتاب 0
- زیدان ، عبد الرزاق عبد لله و شاكر ، انوار فاروق (٢٠١٢)أثر إستراتيجية المتشابهات في اكتساب المفاهيم التاريخية لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي لعدد الثامن والاربعون . مجلة الفتح . كلية التربية الاساسية - جامعة ديالى
- السويدان ، طارق ،( 2008 )، صناعة الإبداع ، ط (1 ) ، شركة الإبداع الفكري للنشر والتوزيع ، الكويت 0
- عبدالله، حسام (2003) طرق تدريس التاريخ لجميع المراحل المدرسية ، عمان ، دار اسامة للنشر و التوزيع.
- عدس , عبد الرحمن والكيلاني ،عبد الله زيد (1993) برنامج التربية للقياس والتقويم في التعلم والتعليم , منشورات جامعة القدس المفتوحة , عمان.
- عرفة ، محمود صلاح الدين ، (2006) ، تفكير بلا حدود ( رؤى معاصرة في تعليم التفكير وتعلمه ،القاهرة ، دار عالم الكتب للنشر والتوزيع.
- عزوز ، رياض كاظم و شافي ، ليالي خليل (2016) فاعلية استراتيجية دوائر المفهوم في اكتساب المفاهيم التاريخية لدى طالبات الصف الثاني المتوسط، مجلة كلية التربية الاساسية ، جامعة بابل ، العدد26 .
- عطا الله , ميشيل كامل (2001): طرق و أساليب تدريس العلوم , ط1 عمان , دار المسيرة للنشر و التوزيع و الطباعة .
- قطامي، يوسف واخرون (2000) اساسيات تصميم التدريس ، دار الفكر، عمان، الاردن .
- الكبيسي ، عبد الواحد حميد ، ( 2009 ) ، دعوة للتفكير من خلال القران الكريم ، ط 2 ، مركز دي بونو للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن.
- ياسين ، واثق عبد الكريم ، وراجي ، زينب حمزة (2012) المدخل البنائي نماذج واستراتيجيات في تدريس المفاهيم العلمية ، بغداد ، دار الكتب و الوثائق العراقية.
- Bloom, B, S, Hasting (1971) : J.T and Madaus, G.F.H and Book on Formative and Summative Evaluation of Students Learning. New York, Mcgraw- Hill.
- De Bono, Edward , ( 1998 ) : Lateral thinking concepts .
- Ellis , H. C. (1972) Human Learning and Cognition . W.N.C. Browne Co.
- H. M., & Stevens, D. D. (1991). Making strategies and self-talk visible. Writing instruction in regular and special education. American Educational Research Journal, 23, 337-372.
- History K-6 Historical concepts and skills. (n.d.). Retrieved from https://www.hsiensw.com/uploads/4/7/7/1/47718841/historicalconceptsandskills.pdf.
- http://general-psychology.weebly.com/how-are-concepts-formed.html
- Learning Toolbox. Steppingstone Technology Grant, James Madison University MSC 1903, Harrisonburg, VA 22807.
- Murphy, Gregory (2002). The Big Book of Concepts. Massachusetts Institute of Technology. ISBN 978-0-262-13409-
- Oxford English Dictionary:(2016) Lateral thinking". Oxford University Press. Retrieved 19 December2016.
- Reid, R., & Lienemann, T. O. (2006). Self-Regulated Strategy Development for Written Expression with Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Exceptional Children, 73(1), 53–68.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.