Social shyness and its relationship to academic achievement among female teachers preparation institute students

Authors

  • Ameera Mazhar Hamid al-Dulaimi مديرية تربية ديالى – معهد إعداد المعلمات
  • 'ahlam mahdi eabd allah aleizi مديرية تربية ديالى – معهد إعداد المعلمات

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/2/12

Abstract

The current research aimed at:                                                     


  1. Identify the level of social shame among Female Teachers Institute – Diyala
    2. Identify the correlation between social shyness and academic achievement of students of the Institute of Teachers – Diyala                                       


   To achieve the objectives of the research The researchers set up a scale to be ashamed of social, depending on the theory Zimbardo in shame social and components that are identified are: (behavioral, physiological, cognitive, emotional), were calculated honesty virtual Calculation of stability in a re-test was (0.83), and the scale Besorth final (22) items are valid for measuring shyness social, and applied the measure to the research sample of (140) student, and after the researchers note the degree of academic achievement for members of a sample of search, and data were statistically treated using the Pearson correlation coefficient and test educational Administration for one sample and two samples, found researchers to the following results:                    


1. The students of the Institute of Teachers have a social shyness.                    
2. No significant correlation between social shyness and academic achievement of students of the Institute of Teachers – Diyala         

References

المصادر

أبو علام ، صلاح الدين محمود (2000 )، القياس والتقويم النفسي والتربوي ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، ط2 .

أبو عطية ، سهام (1998) ، مبادئ الإرشاد والتوجيه،عمان ،الأردن ، دار الفكر للطباعة والنشر.

الدريني ، حسين عبد العزيز ( ب . ت) : مقياس الخجل ، القاهرة ،القاهرة ، دار الفكر العربي .

الزغلول ، عماد عبد الرحيم (2004) ؛ مدخل الى علم النفس ، دار الكتاب الجامعي الإمارات ، ط1 .

السبعاوي ، فضيلة عرفان (2009) ؛ الخجل الاجتماعي وعلاقته بأساليب المعاملة الدلالية ، دار الصفا للطباعة والنشر والتوزيع .

السيد ، إسماعيل وهبي (2001)، بحث الفعل تقويم جودة التعليم ، المؤتمر العربي الأول ، الامتحانات والتقويم ، رؤية مستقبلية ، القاهرة .

الشربيني ، زكريا (2001) ، المشكلات النفسية عند الأطفال ، دار الفكر العربي ، مصر، ط1 .

الشناوي ، محمد (1997) ؛ تقدير الذات وعلاقته بالاكتتاب والخجل الاجتماعي ، رسالة ماجستير ، القاهرة ، طنطا .

النملة ، عبد الرحمن بن سليمان (1995) ؛ برنامج للعلاج النفسي لحالات الخجل ، دراسة تجريبية لمجموعة من طلاب المرحلة الثانوية بالرياض ، رسالة ماجستير .

النيبال ، مايسة احمد وأبو زيد مدحت عبد الحميد (1999) ؛ الخجل ونقص أبعاد الشخصية ، دراسة مقارنة في ضوء عوامل الجنس والعمر والثقافة .

جابر ، عبد الحميد (1989) ؛ الحساسية الاجتماعية لدى عينة من تلاميذ المدارس الابتدائية والإعدادية بدولة قطر وعلاقته بالتحصيل ، دراسات نفسية ، مجلد 26 ، الدوحة.

جرجس ، ملاك (1985) ؛ الطفل الخجول كيف الشخصية ، الرياض ن دار الفكر العربي ، ط1 .

حضر ، علي السيد (1994) ؛ الفروق بين الجنسين في الخجل وبعض خصائص الشخصية الأخرى في المرحلة المتوسطة ، مجلة الإرشاد النفسي ، جامعة ‘]ن شمس ، العدد (2) .

شرارة ، عبد اللطيف (1996) ؛ التغلب على الخجل ، المجلد الأول ، بيروت ، لبنان ، ط1 .

شقير ، زينب محمد (2000) ؛ الشخصية السوية والمضطربة ، القاهرة ، مكتبة النهضة العربية .

عودة ، احمد سليمان (1998) ؛ القياس والتقويم في العملية التدريسية ، الإصدار الثاني ، دار الأمل للنشر والتوزيع ، اربد .

عودة ، احمد سليمان وفلكاوي ، فتحي حسن (1992) ؛ أساسيات في البحث العلمي في التربية وعلم النفس ،ط2 ، مكتبة الكتاب .

غالب ، مصطفى (1991) ؛ سيكولوجية الطفولة والمراهقة المحلية النفسية ، العدد 12 ، بيروت ، دار مكتبة الهلال .

غرابية ، فوزي (2002) ؛ أساسيات البحث العلمي في العلوم الاجتماعية والإنسانية ، دار وائل للنشر والتوزيع ، عمان ، ط3 .

فايد ، حسين علي (1997) ؛ العلاقة بين الخجل الاجتماعي والأعراض السايكوباثية في مرحلة المراهقة : دراسات نفسية ، القاهرة ، المجلد 7 ، العدد 12 .

فيركسون ، جورج أي (1991) ؛ التحليل الإحصائي في التربية وعلم النفس ، ترجمة هناء العكيلي ، دار الحكمة للطباعة والنشر بغداد .

المسعود ، ندى (205)؛ أسس حل المشكلات ، وزارة التربية المملكة العربية السعودية .

يوسف جمعة وخليفة عبد اللطيف (2003) ؛ الخجل الاجتماعي والتوافق (دراسة ثقافية بين الطلاب السعوديين والكويتيين) .

المصادر الأجنبية

-Adams , Georgia sachs , (1984) : measurement and Evaluation in Educution , psychology and Guidance , Holt , New york .

- Allport (1979) The Nature of prejudice( reading MA: Addison Weslex).

- Asher,d : (1987) : Bron to be shy ; psychology Today , 21, 4 .

- Cheek & Jim . ze Buss . c.13 (1981) : the influence of shyneuss on lonclineas in a new cituation Feramultty and social psychology .

- kaplan, pm. (1972) : on shness, International dournal ,of psycho – analysis .

- PilonisIb & Zimbardo (1977) : the behavioural consequences of shyness, Journal of personality. (5)

- Zimbardo P.G (1977) : shyness : What it is and what do a bout it reading mass, nowyork, Addison wesle.

- Traub. G.S (1983) : correlations of shyness with pepression an viety and acadmic proformunce Journal of psychological Reports.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أميرة مزهر حميد الدليمي and أحلام مهدي عبد الله العزي, “Social shyness and its relationship to academic achievement among female teachers preparation institute students”, jfath, vol. 15, no. 2, pp. 180–192, Aug. 2023.