The effect of the selection and Friar models on acquiring grammatical concepts among first-grade female students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2011/15/2/18Abstract
Perhaps one of the reasons for the difficulty of learning grammar (grammar) in schools is that they have piled up the chapters of grammar in their curricula, and that the attention of teachers is directed to the theoretical side of it, and they are concerned with the practical aspect only to the extent that helps to understand the rule and memorize it to pass an exam that is set in a way that does not require more than that. The teacher of the Arabic language does not need to be convinced that there is no end in grammar that students understand and memorize without being followed by a practical application that makes the language a skill that has speed of performance with correct expression, but he does not find time to apply these many chapters of grammar with which the curriculum was charged without discrimination. between what is necessary and what is not. And what it includes of explanation and elaboration so that the explanation needs to be explained again (Shehata, 2000, p. 202) and it was mentioned (Abd al-Al, BT, p. 31) that the important reason behind this weakness is due to the method of teaching and to the skill of the teacher, especially since the trend that is still prevailing until the time The present adopts dry methods that do not excite or motivate the students, as it is limited to the teacher reciting the lesson material, memorizing it for the students, and memorizing it without taking into account whether the students benefited from these lessons or not. Therefore, the research problem was manifested in the minds of the two researchers through their sense based on the foregoing that the usual method used by teachers during teaching measures the ability of students to retrieve and remember information and does not help to develop concepts or mental skills among students and that the models developed at the present time are few. Use, which can develop thinking, and help to acquire concepts upon request
References
المصادر
المصادر العربية
ابراهيم ، عاهد واخرون ، مبادئ القياس والتقويم في التربية ، ط1 ، عمان مطابع الدستور التجارية ، 1989م .
الأزيرجاوي ، فاضل محسن ، أسس علم النفس التربوي ، الموصل دار الكتب للطباعة والنشر ، 1991م.
بلقيس ،أحمد ، تعليم المفاهيم بين الاستقراء عند تابا ، والاكتساب عند برونر ، مجلة ،غ، معهد التربية ، عمان ، 1983م .
البجة ، عبد الفتاح حسن ، أصول تدريس اللغة العربية بين النظرية والممارسة للمرحلة الأساسية العليا ، ط1 ، دار الفكر ، عمان ، الأردن ، 2000م .
التكريتي ، وديع ياسين محمد ، وحسن محمد عبد العبيدي ، التطبيقات الأحصائية واستخدامات الحاسوب قي بحوث التربية الرياضية ، الموصل ، دار الكتب ، 1999م
البياتي ،عبد الجبار توفيق ، وزكريا اثناسيوس ، الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس ،مطبعة مؤسسة الثقافة العالمية ، بغداد ، 1977 .
الحميري ، هديل حميد علو (أثر استخدام أنموذجي جانيه وكلوزماير في اكتساب المفاهيم البلاغية لدى طالبات الصف الخامس الادبي ) رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة ديالى ، كلية المعلمين ، 2002م .
الديب ، فتحي ، الاتجاه المعاصر في تدريس العلوم ، ط1 ، ، دار القلم للنشر ،الكويت 1986.
الزند ، وليد خضر ، التصماميم التعليمية ، ط1، الرياض ، اكاديمية التربية الخاصة ، 2004 م.
زيتون ، عايش محمود ، طبيعة العلوم وبنية وتطبيقات في التربية العلميه ، ط1 ، دار عمار للنشر ، عمان ، 1986 م .
السعد ون ، عادل علي ناجي : اثر الأساليب العلاجية للتعلم من اجل التمكن في التحصيل والاتجاه نحو مادة التربية الإسلامية لدى طلبة المرحلة المتوسطة ، جامعة بغداد ، كلية التربية ( ابن راشد ) 2003م ( أطروحة دكتوراه بغداد غير منشورة ) .
سمك ، محمد صالح ، فن تدريس اللغة العربية والتربية الدينية ، ط3 ، مكتبة الانجلو المصرية ، 1969 م .
شحاته، حسن ، تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق ، الدار المصرية اللبنانية ، 2000م .
الطائي ، سيف اسماعيل ابراهيم : أثر استخدام أنموذجي برونر وجانيه التعليميين في اكتساب طلاب الصف الخامس الأدبي المفاهيم البلاغية واستبقائها واتجاهتهم نحو البلاغة اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة الموصل ، كلية التربية ، 2005م .
الظاهر ، زكريا محمد ، وأخرون ، مباديء القياس والتقويم في التربية ، ط1 ، دار الثقافة للنشر ، عمان ، الأردن ، 1999م .
العاني ، رؤوف عبد الرزاق ، اتجاهات حديثة في تدريس العلوم ، مديرية مطبعة الإدارة المحلية ، بغداد ، 1976 م .
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ، اتجاهات حديثة في تدريس العلوم ، مطبعة الإدارة المحلية ، بغداد ، 1978م .
عبد الله ، عبد الرحمن صالح ، المرجع في تدريس علوم الشريعة ، ط1 القسم الثاني ، عمان ، دار وائل للنشر ، 1997.
عبد الحفيظ ، إخلاص محمد ، ومصطفى حسين ، طرق البحث العلمي والتحليل الأحصائي في المجالات التربوية والنفسيه والرياضية ، القاهره ، مركز الكتاب للنشر ، 2000م .
عبد العال ، عبد المنعم سيد ، طرق تدريس اللغة العربية ، دار غريب للطباعة ، القاهرة ، ب ،ت.
العنبكي ، سندس عبد الله جدوع ، أثر استخدام طريقة الاستقصاء الموجه مع الأحداث الجارية في تنمية التفكير الناقد لدى طالبات في مادة التاريخ ، جامعة بغداد ، كلية التربية (ابن رشد) 1999م .( رسالة ماجستير غير منشورة ) .
الغيريباوي ، زهور كاظم البياتي :أثر نماذج هيلدا تابا وفراير وريجليوت في اكتساب مفاهيم قواعد اللغة العربية واستبقائها وانتقال أثر التعلم لدى طالبات معاهد اعداد المعلمات ،اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، ابن رشد ، 2007م.
قطامي ،يوسف ، واخرون ، تصميم التدريس ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، 2002م .
كاظم ، رغد اسماعيل جواد (اثر استعمال أنموذجي الانتقاء وفراير في اكتساب المفاهيم الاسلامية وتنمية التفكير الناقد لدى طالبات الصف الرابع العام في مادة التربية الاسلامية ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، ابن رشد ، 2008م .
أللقاني ، أحمد حسين ، وعودة عبد الجواد : أساليب تدريس الدراسات الاجتماعية ، الأردن ، مكتبة ، دار الثقافة ، 1990م .
محجوب ، عباس ، مشكلات تعليم اللغة العربية حلول نظرية وتطبيقية ، دار الثقافة ، الدوحة ، قطر ، 1986 م .
محمد ، قارعة حسن ، تقويم المفاهيم الجغرافية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ، القاهرة ، جامعة عين شمس ، 1975م ( رسالة ماجستير غير منشورة ) .
مرعي ، توفيق أحمد ، الحيلة محمد محمود ، طرائق التدريس ، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن ، 2002م .
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ، طرائق التدريس العامة ، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، 2005م.
نشواتي ، عبد المجيد ،علم النفس التربوي ، ط2، الأردن ، دار الفرقان ، بيروت ، مؤسسة الرسالة ، 1985 م .
يونس ، فتحي على واخرون ، أساسيات تعلم اللغة العربية والتربية الدينية ، دار الثقافة بالقاهرة ، مصر ، 1981م .
يونس ، محمد علاء الدين ، وفرحات نور الدين حسن ، مباديء الاسلوب الاحصائي ، مطبعة جامعة بغداد ، 1986 م .
يعقوب ، ينال فلهوت ،فاعلية الطرائق التفاعلية في تدريس التربية الاسلامية دراسة تجريبية في الصف الثاني الاعدادي بمدينة دمشق ، كلية التربية ، 1996 م ( رسالة ماجستير غير منشورة ) .
المصادر الاجنبية
Bloom , B.S- , Hand Book on formative and Summative Evaluation of Stadent Learning ,Newyork, Mcgraw – Hill, Book ,co.1971.
Charles , peters Acomparison between the frayer model of concept Attainment and the text book Approach to concept Attainment , Dissertation Abstracts international ,Vol .349 .No.9March 1973, p.5599.A.
Frayer, D.A:EFFect of Number of instances and Emphasis of relevant attribute values on mastery of geometric concepts by fourth and Sixth Grade children Wisconsin , Research and development center for cognitire and development center for cognitire learning Teach no -116.1970.
Frayer & others : ASchema for Testing the level of concept mastery , Madison . Wiscons in Research and Develoment conter for cognitive learning , working paper , no , 16,1969.
Grniund, Norman .E., Me surment and Fvaluation in Teaching , istted . , macmillam co., Neyork , 1965 .
Gronlund, Norman E-, Measurement And Evaluation in Teaching , 3rded-9 Macmillan publishing co ., New york , 1976.
WWW .Frayer Model .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.