Evaluating the effectiveness of the teacher in the skill of asking classroom questions from the perspective of students

Authors

  • Hussein Ali Abbas General Administration of Diyala Education

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/23/4/21

Keywords:

performance, classroom questions, Arabic language

Abstract

The Arabic language consider the richest language in its subject and its ability form sentences .It is a language filled with words and words that are similar to the perceptions of its children and are in the basic stage of grammar, reading, dictation, songs, archives and expression.

The problem of the study is the weakness of the teachers of the Arabic language in the formulation of questions and how to guide them and receive answers. Because the process of asking the question and answer it requires special skill, and a few of these teachers enjoy, so it has a reflection and impact on the performance of students, it is assumed that the teacher ability to provide skills that can help to interact with the new information and employ them in an appropriate manner

This study attempts to verify the following objectives: Diagnosis of the effectiveness of the teacher in the practice of asking the questions of the class, how effective it is to receive them from the students, how to deal with their answers, the teacher's effectiveness in formulating class questions, The teacher's ability to clarify the purpose of asking the class questions and the extent of students' absorption for this purpose.

The descriptive approach used in this study was used to use the arithmetic mean, standard deviations, and (t) test for independent processes and percentages. The results were as follows: The level of teachers and teachers of Arabic language with the principles of effective teaching is average because they continue to work in the traditional system and routines in the teaching method. Statistics at the level of significance (0.05) between the averages of the degree of effectiveness of the teacher to the skill of asking questions regarding the formulation of questions in the province of Diyala according to criterion = 3

References

- إبراهيم، مجدي عزيز.(1997) مهارات التدريس الفعال، ط1 :مكتبة لأنجلو المصرية .

- البياتي عبد الله سليم (1985) تقويم برامج طرائق تدريس اللغة العربية في ضوء غير سلوكية كلية التربية جامعة بغداد

- الجادري حسين عدنان الاحصاء الوصفي في العلوم التربوية عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع 2004

- السيد، محمود، 1988 ، اللغة تدريسا واكتسابا، دار الفيصل، دمشق.

- القحطاني 2012 تقويم مهارات الأسئلة الصفية لدى معلمي العلوم في المرحلة المتوسطة بمحافظة القويعية في ضوء التقويم الأصيل, المملكة العربية السعودية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية وزارة التعليم العالي كلية العلوم الاجتماعية- الرياض

- الحباشنة، يوسف عبد الله سليمان، 1993، تحليل واقع الأسئلة الصفية الشفوية في دروس اللغة العربية عند معلمي ومعلمات المرحلة التأسيسية (الصفوف الابتدائية الثلاث الأولى)، الجامعة الأردنية، 1993، رسالة ماجستير غير منشورة

- آل حسين، زيد عبد المحسن. ( 1996) فن صياغة الأسئلة، أبحاث المناهج وطرق التـدريس. سلسلة البحوث التربوية، الجزء الأول، جامعة أم القرى.

- انطوان نعمة وآخرون: المرشد في اللغة العربية المعاصرة، دار المشرق، بيروت،ط .1199 ص، 2000

- الزوبعي، عبد الجليل ومحمد غنام، 1980، مناهج البحث في التربية، ط 1، مطبعة العاني، بغداد.

- العامري، عبدا الله. (2009 ) المعلم الناجح، الطبعة الأولى. عمان: دار أسامة للنشر والتوزيع.

- ابو لبدة، عبد االله علي والخليلي، يوسف وأبو زينة، فريد كامل. (1996 )المرشد في التدريس. دبي: دار القلم.

- جامعة القدس المفتوحة (2004) إدارة الصف وتنظيمه. القدس: منشورات جامعة القدس المفتوحة

- جاد، محمد لطفي، 2002 ، فعالية الأسئلة الشفهية في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، العلوم 22- التربوية (2)، ص 21

- حادر، نجاح احمد .(1991) مستويات الأسئلة الصفية الشفوية الشائع استخدامها عند معلمي اللغة العربية في مرحلة التعليم الأساسـي". رسالة ماجستير غير منشورة، جامعـة اليرمـوك، إربد.

- دروزة، أفنان نظير.(2005 ) الأسئلة التعليمية والتقييم المدرسي، ط1.عمـان: دار الـشروق للنشر والتوزيع

- داوود، عزيز حنا وأنور عبد الرحيم، 1990 ، مناهج البحث التربوي، مطابع دار الحكمة، بغداد

- ريان، محمد هاشم .(2003 ) دليل المعلم في التعليم و التعلم المهام والمسؤوليات .القدس: دار اليقين.

- زيتون، عايش. (1996) أساليب تدريس العلوم. عمان: دار الشروق.

- .سلمان خلف الله :المرشد في التدريس –صياغة أهداف ،طرائق التدريس ،د ط جهينة للنشر و التوزيع ، عمان – الأردن ،2000.ص:30

- علي، موسى(2004) فعالية معلم اللغة العربية لمهارة شرح الدرس وطرح الأسئلة . رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة النجاح الوطنية، نابلس

- فخرو، ليلى ( 2001 ). المهارات الدراسية والعملية. ط. 1، رام الله: دار الشرق للنشر والتوزيع.

- مرعي، توفيق احمد والحيلة، احمد محمود. (2002 ). طرائق التدريس العامة، ط1 .عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

- Gilles,L (2004) “The assessment of student study skills and learning strategies to prepare teachers for academic advising tasks or the prevalidation of motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ), learning and study strategies inventory (LASSI), and test of reactions and adaptation to college". Journal of Education Research, 96(3), 180-183.

- Jongmans, H. & Beijaard, D. (2003) "Teachers' involvement in school policy – making and the effectiveness of schools' in-service training". Teacher Development, 6(1), 43-59.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
حسين علي عباس, “Evaluating the effectiveness of the teacher in the skill of asking classroom questions from the perspective of students”, jfath, vol. 23, no. 4, pp. 499–513, Aug. 2023.