E-learning competencies available to science teachers for the fifth grade of primary school

Authors

  • Ibrahim Mahdi Abass المديرية العامة لتربية ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/2/18

Keywords:

Electronic learning competences

Abstract

The research aims to identify:

  1. E-learning competencies for science teachers in for the fifth grade of primary school.

. 2. The differences in the e-learning competencies of science teachers in the fifth grade of primary school according to the gender variable(male – female).

The sample consisted of (120) male and female teachers of (60) male & (60) female teachers of science at For the fifth grade of primary school distributed over (132) schools in the city of Baqubah, the center.

The researcher prepared a scale of e-learning competencies consisting of (32) items distributed equally on (4) field (e-learning culture competencies, computer leadership competencies, network & Internet leadership competencies, software design competencies.).

After using the following statistical methods: (Pearson correlation coefficient, Spearman-Brown corrective coefficient, one-sample t-test, & two-sample independent test) the researcher reached the following results:

. 1 Fifth grade of primary school teachers possess e-learning competencies to a high degree.

. 2.There are differences in e-learning competencies between males & females at Fifth grade of primary school teachers in favor of males.

The researcher presented a set of recommendations and suggestions.

References

جياد ، صابرين علي ( 2013). كفايات التعليم الالكتروني المتوافرة لدى مدرسي الاحياء للصف الثاني المتوسط وعلاقتها باتجاه طلبتهم نحو المادة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية الاساسية – الجامعة المستنصرية.

خزعلي ,قاسم محمد(2010): "الكفايات التدريسية لدى معلمات المرحلة الاساسية الدنيا في المدارس الخاصة في ضوء متغيرات المؤهل العلمي وسنوات الخبرة ,مجلة جامعة دمشق، مج 26، ع (3).

زاير ، سعد علي وآخرون (2017). الموسوعة التعليمية المعاصرة ، ج2 ، ط1 ، دار صفا للنشر والتوزيع ، عمان.

السيف, منال بنت سليمان(2009): "مدى توافر كفايات التعليم الالكتروني ومعوقاتها واساليب تنميتها من وجهة نظر اعظاء هيئة التدريس بكلية التربية في جامعة الملك سعود", رسالة ماجستير غير منشورة.

شحاته ، حسن ( 1995 ). رؤية جديدة لتكوين مدرس اللغة العربية ، بحث مقدم الى المؤتمر القومي للتطوير واعداد المدرس وتدريبه ورعايته ، الجمعية المصرية للتنمية والطفولة ، القاهرة.

طعيمة, رشدي احمد(2006): "المعلم (كفاياته,اعداده ,تدريبه)". القاهرة: دار الفكرالعربي.

عباس,محمد (2002): "تعلم جديد لعصر جديد" المعرفة, الرياض, وزارة المعارف ع (91), .

عبد الخالق، دعاء صبحي (2011). فاعلية التعليم المدمج في تنمية مهارات التصميم التعليمي لدى طالب تكنولوجيا التعليم بكلية التربية النوعية". رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية النوعية. جامعة بنها.

العمري,علي بن مردد موسى(2009):"كفايات التعليم الالكتروني ودرجة توافرها لدى معلمي المرحلة الثانوية بمحافظة المخواة التعليمية", رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة ام القرى.

عودة ، أحمد سليمان والخليلي ، خليل يوسف (1988): الإحصاء للباحث في التربية والعلوم الإنسانية ، ط1 ، دار الفكر للتوزيع والنشر ، عمان ، الأردن.

العيساوي ، سجى محمود (2021). مدى توافر مهارات التعليم الالكتروني عند معلمي اللغة العربية ومعلماتها في المرحلة الابتدائية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بغداد _ كلية التربية الانسانية ابن رشد.

فرج ,عبد اللطيف حسين (2005):" طرق التدريس في القرن الواحد والعشرين " ط1, دار الميسرة للنشر والتوزيع, عمان.

الموسوي, علاء بن محمد (2008): "متطلبات تفعيل التعليم الالكتروني" , ورقة عمل مقدمة لملتقى التعليم الالكتروني الاول, متوفرة على موقع الملتقى على الانترنتelf gov sa .www تاريخ التصفح 9122012-

الهزاني, نورة بنت سعود(2005): "برنامج مقترح لتنمية كفايات الدراسة عبر نظم التعليم الالكتروني لطالبات كلية البنات", رسالة دكتوراه غير منشورة ,جامعة الاميرة نورة بنت عبدالرحمن, الرياض.

Cheng, May-Hung (2004), An Impact of Teaching Practice: Perception of Teacher competence among Student teachers, Journal of Primary Education, Vol.6 No,1, available at.

Ebel, R (1972) : Essential measurement. prentice Hall, New jersey

Richey R fieids & foxon (2001) Instead design Comedies Eric: Syracuse Un lveracue New York

Rowand. Cassandra(1999): Teachers Use of computers and the Internet in public school " NCES Department of education Washington DC: National Center for education Statistics

Grove Andy (2003) "E- learning " Retrieved march 22 In tenet recourse

Additional Files

Published

2023-06-14

How to Cite

[1]
إبراهيم مهدي عباس التميمي, “E-learning competencies available to science teachers for the fifth grade of primary school”, jfath, vol. 26, no. 2, pp. 382–396, Jun. 2023.