Information processing methods of gifted and gifted students

Authors

  • Jassim Muhammad Ali كلية التربية للبنات / جامعة ديالى

Keywords:

اساليب معالجة المعلومات

Abstract

This study aims to show the differences between the scores
averages of fifth preparatory stage students (scientificliterary) on measurement of information processing methods
according to gender and the study specialty and the
interaction between them. The study sample consists of
(200) male and female students, (100) male students and
(100) female students divided to (100) students for scientific
branch and (100) for literary branch.
The researcher modifies the test of information processing
methods and gets confirmation of its validity, for test study
hypotheses; he uses two way analysis of variance on
202
significance level (0.05 = α). The study results show no
significant difference between scores averages of males and
scores averages of females, and the scientific specialty
exceeds on the literary specialty in information processing
method

References

المراجع العربية :

- أدددط ح ددب , 0999ع اسقددت ا اسوق اددت , ط1 , داددبا ا اسكلددب

اسج اوات .

- اس ددت ا , ) ددت اسعهددب ستلددت , 4333ع ألدد ساب او سجددت اسمو طادد

ا)ل لهد دأنمد ط اسش دات سدت ط دت اسج اودت , اسج اودت اسمسلس دبيت , ك ادت

اسلبدات , أطباحت كلط اد .

- حدب ا , يمدت أحمدت 0999ع األلد طا اسموب د سدت ط دت اسمبح دت

اسئ نطيت ا)ل له د سلح ال است ال , ل ست ا سلاب , اوت اساباط ر ددت

– األ .

- حمدد , حسددات داددم 0999ع الددت اق نددت دد ألدد ساب او سجددت

اسمو طا ا و األلد طا اسموب د ا لدلقل – ا )لمد ) دل اسمجد ع )سدت

ط ت ان)تا يت , ل ست كلط اد غاب اسشط , اوت دتدتا ك ادت اسلبدادت/ادت

شت .

- خعام , نجاب ا)اس ص سح 0992ع اللباراجا اسلو م اا لللك

سددت اس ددلا اسجدد اواات , اج ددت الدد , )مدد , األ , اسمج ددت اسحدد

ااسوشبا , اسوت اس اا .

- اسعيدد , لحدد 0901ع أثددب اسلكددبا ااسددلطي او سجددت ارجهاددع

اسمو طا ) ل اسحت ااسللكب الت رجبي ات اق نت ل ست اس اج اسوبدد ,

اسوت اسئ ات )شب .

- اسعيدد , لحدد 0999ع األلددا اسموب اددت س لكددطيت اسوق دد ارجهاددع

اسمو طا , ط0 , ل س ت ) م اسستا اسموب 0ع .

- اسعيد , لحد 0990ع األلدا اس اطسط ادت ااسستسدات س سشد ط اسوق د

ااسموب , ا اسسشب س ج او , ا ب .

- اسسددد ابان , ) ددد رلدددم )ال 0992ع ألددد ساب اسمو سجدددت اسموب ادددت

س مو طاد ا)ل لهد د سود ا است الدات سدت ط دت اسمبح دت ان)تا يدت , لد ست

ا سلاب اسشط , اوت اس ب ك ات اسلبدات .

- )دط , أحمدت لد ام اآخدبا 4333ع أل لدا اس حدث د اسلبددت

ااسو طم اننس نات )س صبد ااسهجه ااسلح ال انح ن س ا ن ره اكل ت اس .

- غسددام , احمددت أحمددت 4334ع الددلباراجا أ ا حددل اسمشددكل سددت

اس دت اا األلد طا اسموب د اسلدبا – ا ندت ع اج دت اسو دطم اسلبدطيدت ,

ك ات اسلبدات , اوت ب .

- دد ا , يطلددل 0993ع رتكاددب األطتدد ر ددط د اطددبت رسمالدده ,

األ األه ات س سشب ااسلطزيم .

- ا ا ا , يطلل ان يتت 4333ع لداكطسط ات اسدلو م اس دت ,

ط0 , ا اسشبات , )م – األ .

- اجت , ألوت شدبيل 0900ع ألد ساب اسمو سجدت اسموب ادت س مو طاد

است الات )ست ط ت اسج اوت , ل ست ا سدلاب غادب اسشدط , اودت اس دب

ك ات اسلبدات .

- ايسدددلج , ا ندددطي 0890ع اقتادددت ددد ) دددم اسدددستا , اسقددد هب ا

اكجباهال.

المراجع األجنبية :

- Schmeck, R.R. (1983): Learning styles of college

studentin .

- R.F. Dillon and R.R. Schmeck (Eds) individual

difference in cognitive . Academic Press Inc., London .

- Shipman , S. & Shipman, N.C. (1985) : Cognitive

styles some conceptual Methodological and Applied

itssues published by the American . Education Research

Association Review of Research in Education .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
جاسم محمد علي, “Information processing methods of gifted and gifted students”, jfath, vol. 19, no. 1, pp. 1–17, Aug. 2023.