Learning difficulties among kindergarten children

Authors

  • Asma Abdul-Jabbar Salman مركز ابحاث الطفولة والامومة / جامعة ديالى

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/69

Abstract

The difficulties of learning are considered one of the important
educational problems since they have their impact on pupils from the
educational, psychological and sociological point of view. There is
increasing number of pupils who are suffering from difficulties of
learning because of their own learning deficiency, and their repeated
failing. As a result , those pupils are usually unable to cope with the
normal school semester , and the normal methods .So , some are lagging
behind in speech learnin g , finding difficulty in using language , finding
serious difficulty in reading or doing some mathmatical
processes.Generally speaking , they are unable to learn by using the
normal ways and methods despite the fact that they have no mental
problems .Still, they are lagging behind in comparison with their school
mates and are failing in acquiring knowledge for different reasons. They
have one thing in common which is deviation in developing their
different skills.
The aim of the present paper is to come to an early diagnosis of the
difficulties of learning for kindergarten children . To achieve this aim
,the following zero hypotheses are derived :
1. There are no differences in statistics at the level 0,05 of learning
difficulties for kindergarten children according to gender.
2. There are no differences in statistics at the level 0,05 of learning
difficulties for kindergarten children according to children's natal rank
among their brothers and sisters.
The result showed that the trouble of learning difficulties is found
among kindergarten children but is unaffected by both gender, children's
natal rank among their brothers and sisters and the parents' academic
qualifications.

References

 ط التن ، دمحم ، ععت ل ، عبعد الله 5،،2 )قـعبر اععق لتال عترلث للاكت لال عت لام عتل

لتز كت ، اغذ نؼبر في لتالض ت لتالـزلت ت درلطتث لتن ظ ت ، ع 4٣ ، لتالض د لتألعت ض عؼعز

.

 عبل ,لعالد 1994 )لتخعزف لتالباز ع ى ؿععباتث لتعخع م لتنالتل عت تعدى للام عتل فعي

زع ت عت قبعل لتالدرطعت ، لتالعبحالز لتع العي لتزعتتي تالع عد لتدرلطعتث لتع عت ت ط بتعت اضت ععت عع ل

ػالض .

 األغ ، ل زة م 11،2 )اعق فػعزلث ؿععباتث لتعخع م علاقخ عت اال عبأ لتعذلث

تدى ع نت ل لم تل لتز كت ، رطتتت تصظخ ز غ ز نؼبرة ، صت ععت لأ لتاعزى ،ك عت لتخزا عت ،

ات لتالاز ت .

 لاب فألز ، غظتن 2،،2 )ؿعباتث لتخع م علاص ت ، نؼبرلث صت عت ؼعق ، ك عت

لتخزا ت .

 لتضعزلط ،عبعد لتنتؿعز ، لخعز ن 9،،2 )ع عم ت عض لتط عل غ عز لتععت ، م2 ،لر

ظ زة ، عالتن .

 لتظتهز ، سكزلت دمحم لخعز ن ، 2،،2 )لتا عتص لتخاعبلم فعي لتخزا عت ، لتعدلر لتع ال عت

ت نؼز لتخبسل ، للاؿدلر لتزتتي ، عالتن ، للار ن .

 عععب ة ، لعالععد ، اععت ، فخغععي ، 1992 )لطتطعع تث لتبغععذ لتع الععي فععي لتخزا ععت

لتع بأ للاتظتت ت ، م2 ،لراد ، اخبت لتانتتي .

 سلرة لتخزا ععت ، 5،،2 )لتالدلزلععت لتعت ععت ت خع عع م لتعععتأ ، دلزلععت رلععتف للام ععتل

لتنظألت لتالعدتت تنظتأ رلتف للام تل تعتأ 1921 )م2 ، اغدل

 لتنب تن, بطععى 4،،2 )لطتطعع تث لتا ععتص فععي لتع ععبأ لتظعع بك ت , لر لتؼععز ,م1

,عالتن.

 ععب ة ، رعالعد طع التن 1999 .)لتا عتص لتخاعبلم فعي لتعال عت لتخدرلظع ت. للإؿعدلر3 ،

لر لا ل ، رراد .

 لتشلتث ، فخغي 199٣ )ؿععباتث لتعخع م للاطعض لتنظزلعت لتخؼأل ـع ت لتعلاص عت ،

لر لتنؼز ت ضت عتث ، لتاتهزة ، ـز .

 لتظعع د ، لتظعع د عبععد لتغال ععد طعع التن ،،،2 )ؿعععباتث لتععخع م حترلأل ععت ، ب ععت ،

حؼأل ـ ت ، علاص ت ، م1 ، لر لت از لتعزاي لتاتهزة .

 لتؼععزقت ، لتععبر 19٣4 )لتعال ععتث لتالعزف ععت حنععت ل لتالع ب ععتث ، اخبععت للاتض ععب

لتالـزلت ، لتاتهزة .

 كت عل ، عبعد لتبهعت دمحم 1999 )لتخع ع م لتعلاصعي ، م1 ،اخبعت لتن لعت لتالـعزلت

،لتاتهزة .

 لاب فألز ، غظتن 4،،2 )لتخزا ت لتألتؿت اتتط ل ، نؼبرلث صت ععت ؼعق ، ؼعق

.

 لتظععزمت ، سلععتن لعالععد 1992 )لتالعععتقبن لكت لال ععت طعع بك ت ، اخبععت لتـعع غتث

لتذهب ت ، لتزلتف .

 ك عععزك ك عععج 19٣٣ )ؿععععباتث لتعععخع م للاكت لال عععت لتنالتل عععت ، حزصالعععت سلعععدلن

لتظزمت ، عبد لتعشلش ، لتظزمت ، اخبت لتـ غتث لتذهب ت ، لتزلتف

 ػت ع ، دمحم عبد الله ، لتـغت لتن ظع ت ، com.jeeran.shadiataya.www

 غالب ، لت ج 2،،2 )اعق طالتث لتؼألـع ت لتال عترلث للاصخالتع عت تعدى للام عتل

ل ا ؿعباتث لتخع م ، رطتتت تصظخ ز غ عز نؼعبرة ، صت ععت ا عز ث ، ك عت للا ل ، قظعم

ع م لتن ض .

 لت بلد ، دمحم ، ازل ش لتخدخل لتالباز ، نخدى لتأل ش لتعزاي .

 لتط ل ،دمحم عبد لتظتهز 1996 )ؼالاث للاانتء علاص ت عل لتضنع ل لتعى لتالزلهعق

، م1 لر لتالعزفت لتضت ع ت .

 لتألط ععل ، صالععتل لتغدلععد ، نععى 1992 )لتالععدخل لتععى لتخزا ععت لتألتؿععت ، لتطبعععت

للا تى ، لتابلج ، اخل لت لاط ت نؼز .

 عبد لتزع م ، فخغي لتظ د 19٣2 )طع ابتبص ت للام عتل غ عز لتععت ل ل لطعخزلح ض تث

لتخزا ت لتألتؿت م2 ، لر لتا م ، لتابلج .

 اخعل للاتالعتء للاصخالعتعي ،،،2 )للاكعطزلاتث لتن ظع ت فعي لتط بتعت لتالزلهاعت ،

ط ظ ت حؼأل ؾ للاكطزلاتث لتن ظ ت ، لتالض د للا ل ، لتابلج

 كت عل ، ـععط ى دمحم ،199 )ا عتص حاععدلز طع بك لتخ ال ععذ ت عزس عععتلاث ؿعععباتث

لتخع م ، م1 ،طبعت للاتض ب لتالـزلت ، لتاتهزة .

 ععت ل ، عبعد الله ، ؿعتف نتس، كالعتل 5،،2 )قـعبر اععق لتال عترلث قبعل للاكت لال عت

تط ل لتز كت ؿعباتث لتخع م للاكت لال ت لتلاعات ، لتالفحالز لتظنب لتزتتذ عؼز تا ت لتخزا عت

، صت عت ع بلن .

 Feder,k,and kerr,(1996) Aspects of motor performance and

preacademic lerning Canadian journal of occupational therapy.

 Torgesen , J(2003) Empirical and Theroretical support for direct

diagnosis of learning disabilities florida .state university

 Dawas ,R.M.(1997) Fundamentals of Attiude Measurement

,John wily & sons ,New York

 Bateman.B.D.(1989) AN Education view of dignoctic approach

to learning disorders .in Hellmath lerning disorders seatle seatle :speshal

,child.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
اسماء عبد الجبار سلمان, “Learning difficulties among kindergarten children”, jfath, vol. 19, no. 2, pp. 1–21, Aug. 2023.