The effect of the guided imagination strategy on the development of logical thinking of mathematics among second grade students

Authors

  • Asim Ahmed Khalil Shamam University of Mosul - College of Education for Human Sciences
  • Riyadh Jumaah algylany Representative of the Ministry of Education for Humanitarian Scienc Education in Erbil

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/1/14

Keywords:

الكلمات المفتاحية: استراتيجية التخيل الموجه، التفكير المنطقي

Abstract

The aim of the research is to find out the impact of the directed imagination strategy on the development of logical thinking of mathematics among second grade students, and to achieve the goal of the research, the researchers formulated ten zero hypotheses. It was divided into two groups, one representing the experimental group consisting of (32) students, and the other a control group consisting of (29) students. Equivalence was conducted between the two groups in a number of variables.

The experimental design with two equal groups was adopted, and to achieve the goal of the research, the researchers prepared a test of logical thinking skills (classification, arrangement, compatibility, and interdependence), in its final form, consisting of (32) test items of the objective type that were characterized by honesty, discrimination, and stability.

The experiment was applied in the second semester of the academic year (2018-2019), as the pre-application of the logical thinking skills test was conducted, after which the two groups were taught according to the pre-prepared plans for each group, and after that the logical thinking skills test was applied post-test, and after data collection and statistical analysis using Appropriate statistical means, the results showed:

There is a statistically significant difference at the level of significance (05) between the mean scores of the students of the experimental group and the scores of the students of the control group in the development of logical thinking as a whole and the skills of (classification and connection) and in favor of the students of the experimental group that studied according to the directed imagination strategy.
There is no statistically significant difference at the significance level (05) between the mean scores of the experimental group students and the control group students' scores in developing the two skills (arranging and matching).
There is a statistically significant difference at the significance level (05) between the mean difference of the experimental group's scores for logical thinking skills in the pre and post test.

In the light of the research results, the two researchers came out with a number of conclusions, including the effectiveness of the guided imagination strategy in developing the logical thinking skills of mathematics among second grade students, compared to the usual method, and formulated several recommendations as well as suggestions for future studies.

References

أبو سلطان، كميليا كمال حسين (2012)، أثر استخدام استراتيجية K.W.L في تنمية المفاهيم والتفكير المنطقي في الرياضيات لدى طالبات الصف التاسع الأساسي، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.

أبو غالي، سليم محمد (2010)، أثر توظيف إستراتيجية (فكر-زاوج-شارك) على تنمية مهارات التفكير المنطقي في العلوم لدى طلبة الصف الثامن الأساسي، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.

أبولوم، خالد محمد (2005)، الهندسة وأساليب تدريسها، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

امبو سعيدي، عبد الله بن خميس وسليمان محمد البلوشي (2011)، طرائق تدريس العلوم: مفاهيم وتطبيقات عملية، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

تمام، تمام إسماعيل واخرون (1997)، الاتجاهات المستقبلة في تدريس العلوم وتكنلوجيا التعليم، ط1، مطبعة الاوفست أخديثة، أسيوط، جمهورية مصر العربية.

جروان، فتحي عبد الرحمن (2005)، تعليم التفكير: مفاهيم وتطبيقات، ط2، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

حماد، حمزة عبدالكريم وشفاء على الفقيه (2011)، التعليم بالاكتشاف الموجه: دروس تطبيقية من خلال أحكام التلاوة والتجويد، ط1، دار ديبونو للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

الخوري، على محمد واَخرون (2015)، التعلم المؤسسي: الطريق إلى المنافسة والتطور في القرن الحادي والعشرين، منشورات المنظمة العربية للتنمية الإدارية جامعة الدول العربية، القاهرة، جمهورية المصر العربية.

الدفاع، علي عبد الله (1978)، نوابغ علماء العرب والمسلمين في الرياضيات، دار جون وأيلي وأبناؤه، نيويورك.

دياب، سهيل رزق (2000)، تعليم مهارات التفكير وتعلمها في مناهج الرياضيات، منشورات جامعة القدس المفتوحة، فلسطين.

الزغول، عماد عبد الرحيم (2012)، مبادئ علم النفس التربوي، دار ابن الأثير للطباعة والنشر، جامعة الموصل، العراق.

الزهيري، حيدر عبد الكريم ومحمد مريد النائلي (2015)، أثر إستراتيجية التخيل الموجه في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الرياضيات وتفكيرهم التأملي، مجلة العلوم الإنسانية، كلية التربية للعلوم الإنسانية، المجلد 22، العدد الثالث.

الشمري، ماشي بن محمد (2011)، 101 استراتيجية في التعلم النشط، ط1، وزارة التربية والتعليم، المملكة العربية السعودية.

صالح، افتكار احمد قائد (2017)، فاعلية إستراتيجية التخيل الموجه في تنمية مهارات التفكير البصري في العلوم لدى طلبة الصف الثامن الأساسي في المدارس اليمنية، مجلة الدراسات الاجتماعية، المجلد 23، العدد الثاني.

طعيمة، رشدي أحمد (2006)، المعلم: كفايته، إعداده، تدريبه، ط2، دار الفكر العربي، القاهرة، جمهورية مصر العربية.

عايش، أحمد جميل (2008)، أساليب تدريس التربية الفنية والمهنية والرياضية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

عباس، محمد خليل ومحمد مصطفى العبسي (2007)، مناهج وأساليب تدريس الرياضيات للمرحلة الأساسية الدنيا، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

عبد العزيز، سعيد (2009)، تعليم التفكير ومهاراته، ط1، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

عبيدات، ذوقان وسهيلة أبو السميد (2009)، استراتيجيات التدريس في القرن الواحد والعشرين دليل المعلم والمشرف التربوي، ديبونو للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

العتوم، عدنان يوسف (2012)، علم النفس المعرفي: النظرية والتطبيق، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

العتوم، عدنان يوسف واَخرون (2009)، تنمية مهارات التفكير: نماذج نظرية وتطبيقات عملية، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

عرفات، محمد (2010)، تمارين واختبارات تنمي ذكاء طفلك، ط1، مؤسسة اقرأ للنشر والتوزيع والترجمة، القاهرة، جمهورية مصر العربية.

عريفج، سامي سلطي ونايف أحمد سليمان (2010)، طرق تدريس الرياضيات والعلوم، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

العسكري، كفاح يحيى صالح واَخرون (2017)، استراتيجيات حديثة في طرائق التدريس، ط1، دار أمجد للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

عطية، محسن علي (2008)، الاستراتيجيات الحديثة في تدريس الفعال، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

----------- (2015)، التفكير: أنواعه ومهاراته واستراتيجيات تعليمية، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

العفون، نادية حسين يونس (2012)، الاتجاهات الحديثة في التدريس وتنمية التفكير، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

غباري، ثائر أحمد وخالد محمد أبو شعيرة (2011)، أساسيات في التفكير، ط1، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

فرّوخ، عمر (1980)، تاريخ العلوم عند العرب، ط3، دار العلم للملايين، بيروت، لبنان.

فان دالين، دي بوند(1985)، مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ترجمة محمد نبيل وآخرون ، ط3، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، جمهورية مصر العربية.

قادة، سليم محمد شريف، عبد الكريم محمود الصافي، (2011)، تنمية الابداع والمبدعين من منظور متكامل، ط1، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان.

المحيسن، إبراهيم بن عبد الله (2007)، تدريس العلوم تأصيل وتحديث، ط2، العبيكان للطباعة والنشر والتوزيع، الرياض، المملكة العربية السعودية.

مريزيق، هشام يعقوب وجعفر نايف درويش (2008)، أساسيات تدريس الرياضيات، ط1، دار الراية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

المشهداني، عباس ناجي (2011)، طرائق ونماذج تعليمية في تدريس الرياضيات، الطبعة العربية، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

نوفل، محمد بكر ومحمد قاسم سعيفان (2011)، دمج مهارات التفكير في المحتوى الدراسي، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

Oral, Behcet. and Mustafa Ilhan. (2012) Analysis of Geometric Thinking Level of candidate Mathematics Teachers of Primary and secondary school in terms of Various Variables, (EFMED), Vol (6), Issue(1), June, P:201-219

Mathe Wason, J. H. (1999) Visual spatial thinking, An aspect of science over looked by educators, since. Education, 83.

Sullivan, Lisa. (2006) Guided imagery’s effects on the mathematics teaching efficacy of elementary preservice teachers. University of New Orleans theses and dissertations.

Sommerholf, G. (1990) Life Brain and Conscious less, New perception Through Targeted System Analysis, New-York, North Holland.

William, Walker. (2004) The Art of Logical Thinking, The company Chicago, U.S.A.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
عاصم احمد خليل شُمام and رياض جمعة علي الكيلاني, “The effect of the guided imagination strategy on the development of logical thinking of mathematics among second grade students”, jfath, vol. 24, no. 1, pp. 329–365, Jul. 2023.