Evaluating the performance of Arabic language teachers for the primary stage in the light of effective teaching skills

Authors

  • Amal Daoud Salman Mimistary of Education / Directorate of Education Diyala Methods of Teaching Arabic Language

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/1/16

Keywords:

الكلمة المفتاحية : مهارات التدريس الفعال

Abstract

Research Summary

The current research aims to (evaluate the performance of Arabic language teachers at the primary stage in the light of effective teaching skills).

The current research was limited to male and female Arabic language teachers at the primary stage in Baquba Center Schools / Diyala Governorate for the academic year (2017-2018 AD).

The researcher adopted the descriptive approach in her study and identified the original research community of (168) male and female teachers, and chose a sample for her research consisting of (30) male and female teachers and by the intentional method, with (15) male and (15) female teachers distributed among (7) schools from the Baquba Center schools that were visited According to the observational questionnaire prepared by the researcher, it included four areas, namely (planning, class control, implementation, and evaluation). Arabic language and methods of teaching it. The results were also processed using statistical methods appropriate to the objectives of this research, and the results showed that teachers of the Arabic language are aware of the skills of effective teaching.

In light of this, the researcher reached a number of conclusions, including:

The performance of male and female Arabic language teachers in the primary stage was good, and this calls for more follow-up and training courses.
The use of the observation questionnaire in evaluating the performance of teachers is a tool that gives real results on the subject of the research.

The researcher recommended a number of recommendations, including:

The use of the observation form is an important part in measuring teachers' performance, as it helps in revealing areas of weakness and strength in performance.
Arabic language teachers and teachers can view the observation form in order to benefit from it in measuring their own performance.

Among the proposals, the researcher suggests the following:

Conducting a study similar to the current study on other academic stages.
Develop a training plan in the light of modern strategies to develop the skills of male and female teachers, including effective teaching skills.

References

- إبراهيم, فاضل خليل,وداليا فاروق عبد الكريم, مدى مهارة مدرسي المرحلة الإعدادية ومرساتها بمبادئ التدريس الفعال, مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية ,المجلد 11,العدد 1, 2010م.

- إبراهيم,فوزي , ورجب الكزة , المناهج المعاصرة , ط1, مطابع الفن, 1986م .

- أبو الهيجاء,فؤاد, أساليب وطرق تدريس اللغة العربية ,ط11, عمان , الأردن ,2007م.

- أبو جادو, صالح محمد علي, علم النفس التربوي, ط3, دار المسيرة للطباعة والنشر, عمان, 2006م.

- الإمام, مصطفى , وآخرون, التقويم والقياس, ج1,كلية التربية, بغداد , 1987م.

- الباهي , مصطفى حسين , الاحصاء التطبيقي في مجال البحوث التربوية والنفسية والاجتماعية والرياضية , مركز الكتاب للنشر والتوزيع , مصر , 1999 م .

- جابر, عبد الحميد, وآخرون,مهارات التدريس, دار النهضة, مصر , 2000م .

- الجميعي,فؤاد عبد المنعم,الأسس النظرية والتطبيقية لوظائف الأفراد,بغداد ,1987م.

- حميدة, إمام مختار, مهارات التدريس, دار المسرة للنشر والتوزيع, عمان, 2000م .

- حنفي’ محمود سلمان, السلوك التنظيمي والأداء, الجامعة المستنصرية, كلية الإدارة ,1990م.

- الحواس, أحمد بن خالد, نموذج تقويم الأداء الوظيفي للمعلمين من وجهة نظر المديرين ,مجلة إدارة البحوث والنشر العلمي, المجلد الثالث والثلاثين, العدد السادس,2017م.

- الحيلة, محمد محمود,مهارات التدريس الصفي,دار المسرة للنشر والتوزيع , عمان ,2009م.

- الخزاعلة, محمود سلمان فياض, وآخرون,طرائق التدريس الفعال,ط1, دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع,2011م.

- درويش, محمد إبراهيم, بناء برنامج تدريبي لمدرسي اللغة العربية في المرحلة الثانوية في الأردن في ضوء حاجاتهم في طرائق التدريس,رسالة ماجستير غير منشورة,جامعة بغداد,كلية التربية,2004م.

- الركابي,راشد باش, بناء برنامج لتدريب الطالبة - المدرسة على طريق التدريس وأساليبه وأثره في أداءه التدريسي وتحصيل طالباتها ,جامعة بغداد , كلية التربية ابن الهيثم, اطروحة دكتوراه غير منشورة ,2001م

- زاير, سعد علي, وإيمان إسماعيل عايز, مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها, دار الكتب والوثائق, بغداد 2011م.

- زيتون, كمال عبد الحميد,التدريس نماذجه ومهاراته,عالم الكتب للنشر والتوزيع,القاهرة, 2009م.

- سلامة, عادل أبو العز,وآخرون , طرائق التدريس العامة: معالجة تطبيقية معاصرة, ط1, دار الثقافة للنشر والتوزيع, عمان, 2009م.

- صالح, عامر مهدي, مستوى إتقان معلمي المرحلة الابتدائية لمهارات التعليم الفعال وعلاقتها بالجني والمؤهل والخبرة,بلا.

- عبد الحي, إخلاص محمد, المعايير العالمية لمعلمي اللغات في القرن الواحد والعشرين .وزارة التربية,السودان,بلا.

- عبد الرحمن,أنور حسين, وآخرون,الأسس التصويرية والنظرية في مناهج العلوم الإنسانية والتطبيقية , كلية التربية , أبن الهيثم,جامعة بغداد, 2008م,

- العبودي, محمد عبد الزهرة, قياس أداء مدرسي اللغة العربية في ضوء مهارات التدريس الفعال,رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة ديالى,كلية التربية الأساسية,2018م.

- العرنوسي, محمد ,المهارات التدريسية اللازمة لمدرسي اللغة العربية في المرحلة الإعدادية ,مجلة سرى , المجلد 13, العدد 44,العراق 2009م.

- العطواني ، خالد مزهر طاهر ,برنامج تدريبي لإكساب مهارات تدريس الرياضيات لمعلميها وأثره في أدائهم رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة المستنصرية ، كلية التربية الأساسية , 2009م .

- عليوي, حسين محمد, الوصف الوظيفي مدخل في التنظيم الجامعي المنظمة العربية للعوم الإدارية, 1987م .

- عيدان, دوخان, وآخرون, العلم والبحث العلمي , دار الفكر للنشر والتوزيع ,عمان, الأردن و1996م.

- الغامدي, محمد هندي,تصور متطور بنموذج تقييم أداء المعلم في المملكة العربية السعودية, رسالة ماجستير غير منشورة,كلية التربية, جامعة الملك سعود,1992م.

- فتاح, السديل عادل,مهارات التدريس اللازمة لمعلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية, مجلة الفتد,العدد 47 , 2011م.

- قطامي, يوسف, وقطامي نايف ,استراتيجيات التدريس,ط1,دار النشر والتوزيع,الأردن,1993م.

- قلادة, إبراهيم سليمان, أساسيات المناهج في التعليم النظامي وتعليم الكبار, دار المطبوعات الجديدة , القاهرة, 1975م.

- مرسي, محمد منير,التعليم في البلاد العربية,مطبعة دار العلم, القاهرة,1974م.

- المشهداني , محمود , وآخرون , الإحصاء , مطبعة التعليم العالي والبحث العلمي , العراق الموصل , 1989 .

- المعجوني , عامر مهدي, مستوى إتقان معلمي المرحلة الابتدائية لمهارات التعليم الفعال وعلاقتها بالجنس والمؤهل والخبرة , رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة بغداد, كلية التربية أبن رشد,2007م.

- نشوان, يعقوب,الإدارة والإشراف التربوي,ط2,عمان,1992م.

- هاشم,محمد أمين,السلوك التدريسي,مؤسسة الخليج العربي ,مصر ,1982م.

- وزارة التربية , المديرية العامة للمناهج, تقرير الأهداف والمفردات,2007م.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
أمل داود سلمان, “Evaluating the performance of Arabic language teachers for the primary stage in the light of effective teaching skills”, jfath, vol. 24, no. 1, pp. 395–417, Jul. 2023.