The effect of spatial awareness (kinesthetic) exercises on learning the skills of controlling the ball and scoring in football for the halls of the second intermediate student

Authors

  • Nabel Mahmoud Shaker كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى
  • Ali كلية التربية الاساسية/جامعة ديالى

Abstract

The paper aims at :
1- Preparing spatial senso-dynamic cognition exercises in learning
the two skill of ball control and scoring in futsal among second
intermediate students.
2- Recognizing the effect of spatial senso- dynamic cognition
exercises in learning the two skills of ball control and scoring in
futsal among second intermediate students.
The researchers made use of the experimental approach due
to its suitability to the problem and aims of the study. The sample is
randomly selected in terms of lot among second intermediate
students in three section A,B and C which comprised (90) students.
Group A comes to be the experimental group, while group B
represents the controlling group with (30) students in each of the
three groups. Thus, the sample is (33.33%) of the population of the
study .Tools adopted in the paper are the skills of scoring and ball
control. Aftar conducting the pre-tests and exercises on members of
the experimental group, and then applying the post-tests as well as
achieving the data, the researchers have used the SPSS in order to
process the data and to gain results . They have concluded the
following :
1.Spatial senso-dynamic cognition exercises have positively
influenced student aging ( 13-15years) learning of the two skills of
ball control and scoring in futsal.

References

 أفٔو، ػٔجه ٍد٤ٌ؛ ثُضٌ٘٤ي ٝثُضٌجص٤ي ك٢ مٔجّ٢ًٌ ر ثُووّ ، شًٌز ثُْ٘ودجه ُِطذجػز

.2005 ،1ؽ،

 ثألٓ٤ ،ٌػِ٢ ؛ كِْؾز ثُ٘لِ، ؽ1 ( : دـوثه، هثً ثُشؤٕٝ ثُغوجك٤ز، أكجم ػٌد٤ز ،

.)2002

 فْٖ، ٛجشْ ٣جٌّ ؛ صٌٔ٣٘جس مجطز ُضطٞ٣ ٌههز ثُوثء ثُقًٌ٢ٝ ثُٜٔجً١ُ الػذ٢

ًٌر ثُووّ ، ؽ1( : ػٔجٕ ، ٌٓضذز ثُٔؾضٔغ ثُؼٌد٢ ، 2011.)

 فْ٤ ،ٖهجّْ فْٖ؛ ثُّٔٞٞػز ثٌُ٣جػ٤ز ٝثُذوٗ٤ز ك٢ ثالُؼجح ٝثُلؼجُ٤جس ٝثُؼِّٞ

ثٌُ٣جػ٤ز، ؽ1( ػٔجٕ، هثً ثُطذجػز ٝثُ٘شٌ ،1998.)

 فٔجه، ٓلض٠ ثدٌثٛ٤ْ؛ ثُؾو٣و ك٢ ثالػوثه ثُٜٔجً١ٝ ثُنطط٢ُ الػخ ًٌر ثُووّ،

)ثُوجٌٛر، هثً ثُلٌٌ ثُؼٌد٢ ،1994.)

 فٔجه، ٓلض٢ ثدٌثٛ٤ٝ ،ْثُٞفش، ٓقٔو طجُـ ػذور؛ ثّجّ٤جس ًٌر ثُووّ ، ثُٔ٘ظًٞر،

ٓؤّْز ٓنضجً ُِ٘شٌ ٝثُضٍٞ٣غ، 1994.

ً ثؽـ، ثفٔو ػَس ؛ ثطٍٞ ػِْ ثُ٘لِ ، ؽ 9( : ثالٌّ٘وً٣ز ، ثٌُٔضخ ثُٔظٌ١

ثُقو٣ظ ُِطذجػز ٝثُ٘شٌ ، 1973.) ّ

 ثَُؿذ٢ ،ثفٔو ٓقٔو ؛ ػِْ ٗلِ ثُ٘ٔٞ )ثُطلُٞز ٝثٌُٔثٛوز( : )ػٔجٕ، هثً ٌٍٛثٕ

ُِ٘شٌ ٝثُضٍٞ٣غ ، 2009.) ّ

 ثٌُْٛ٤و، ثفٔو ػذو ثٌُفٖٔ، ٝػغٔجٕ، كٌ٣ور ثدٌثٛ٤ : ْثالِّ ثُؼِٔ٤ز ُِضٌد٤ز

ثُقًٌ٤ز ٝصطذ٤وٜج ٌُ٣جع ثالؽلجٍ ٝثٌُٔفِز ثالدضوثة٤ز ، ؽ1 ، ثٌُٞ٣ش ، هثً ثُضؼِ٤ُِ٘ ْشٌ

ٝثُضٍٞ٣غ ، 1990.

 طجُـ، ٓقٔو ػذوٙ، ٝإدٌثٛ٤ٓ ،ْلض٢ ؛ ثإلػوثه ثُٔضٌجَٓ ُالػذ٢ًٌ ر ثُووّ . ثُوجٌٛر،

هثً ثُلٌٌ ثُؼٌد٢ ،1985.

 طجُـ، ٓقٔو ٜٓو١؛ أعٌ ثُٜٔ٘ؼ ثُضوً٣ذ٢ ثُٔوضٌؿ ك٢ صطٞ٣ ٌثإلهًثى ثُقِ -

فًٌ٢( ثٌُٔجٗ٢ُ )قٌثُ ثٌُٔٓ٠ دٌٌر ثُ٤و ألػٔجً ) 15 ـ 17ّ٘ ) ز : )ًّجُز ٓجؽْض٤ ، ٌ

ؽجٓؼز ه٣جُ٠ًِ ، ٤ز ثُضٌد٤ز ثٌُ٣جػ٤ز ، 2003)

 طذٌ، هجّْ َُثّ؛ ؽوُٝز ثُضوً٣خ ٝثألهثء ثُنطط٢ دٌٌر ثُووّ، ؽ1( :دـوثه، ثٌُٔضذز

ثٌُ٣جػ٤ز، 2010.)

 ثُؼٔو، ػذوثُْضجً ؽذجً؛ ػِْ ثُ٘لِ ك٢ ثٌُ٣جػز ، ؽ1( :ػٔجٕ ، هثً ثُنِ٤ؼ ُِ٘شٌ

ٝثُطذغ ، 2010 .) ّ

 ثُؼضّٞ، ػوٗجٕ ٣ّٞق، )ٝآمٌٕٝ( ؛ ػِْ ثُ٘لِ ثُضٌدٞ١ ثُ٘ظٌ٣ز ٝثُضطذ٤ن ، ؽ1 :

)ػٔجٕ ، هثً ثُْٔ٤ٌر ُِ٘شٌ ٝثُضٍٞ٣غ ، 2011.)

ٓ ذجًى، ػذو ثُذجّؾ ؛ ثُِْٞى ثُقًٌ٢ ٖٓ ثُضؼِْ إُ٠ ثألهثء : )ػٔجٕ ، هثً ؽٜ٤٘ز

ُِ٘شٌ ٝثُضٍٞ٣غ ، 2012. )

ٓ قٔٞه، ؿجٍ١ طجُـ؛ ًٌر ثُووّ ــ ثُٔلجٛ٤ ْــ ثُضوً٣خ ، ؽ1( : ػٔجٕ ، ٌٓضذز

ثُٔؾضٔغ ثُؼٌد٢ ، 2011.)

ٓ قٔٞه، ٓٞكن ثّؼو؛ ثُضؼِْ ٝثُٜٔجًثس ثالّجّ٤ز ك٢ًٌ ر ثُووّ ، ؽ1(:هثً هؽِز ،

.)2009

ٓ نضجً، ف٘ل٢ :ثالِّ ثُؼِٔ٤ز ك٢ صوً٣خ ًٌر ثُووّ ، )ثُوجٌٛر ، هثً ثُلٌٌ ثُؼٌد٢

.)1980

 ثُٔ٘والٝ١ ،هجّْ، ٝ)آمٌٕٝ(؛ثالمضذجًثس ٝثُو٤جُ ٝثُضوٞ٣ ْك٢ ثُضٌد٤ز ثٌُ٣جػ٤ز

:)ثُٔٞطَ ، ٓطجدغ ثُضؼِ٤ ْثُؼجُ٢ ، 1990.)

 Schmidt ، A. Richard ، Craig A.wrisherg ; Motor Learning and

performance : (Human Ken tics ،2000).

 Jeff Walkley: Motor Skills & Perceptual Motor Programs : ( USA

, the ACHPER Healthy Lifestyle Jo

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
نبيل محمود شاكر and علي عبد كاظم عمير, “The effect of spatial awareness (kinesthetic) exercises on learning the skills of controlling the ball and scoring in football for the halls of the second intermediate student”, jfath, vol. 19, no. 3, pp. 1–22, Aug. 2023.