Social intelligence of children Riyadh and its relationship with some variables Preparation

Authors

  • M. Dr. Fadel Anwar Abdul Wahab كلية التربية للبنات / جامعة بغداد
  • M. Susan Abdullah https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/46

Keywords:

Social Intelligence

Abstract

Abstract :

The child who enjoys social intelligence has a high degree of awareness of itself and others, and the ability to communicate its forms and manifestations, and build multiple friendships and to exercise leadership in the sledge positions and with colleagues, and is uncertain of himself and his mind, and his proposals, and projects, which in the end behaving socially tactful.

Therefore, the current research will address the known researchers on the social intelligence of kindergarten children and their relationship with some variables? A child smart socially, is the one who can be a good social relations, and is characterized by a high degree of social interaction, as well as that he had a social fabric featured with members of his community, which helped him to achieve the highest personal and social compatibility degrees, as a child smart socially has the ability to think characterized by the possibility of a private face problems and today we live in a troubled life (Ascol, 2009, p. 3).

Research Objectives: The current research aims to identify the

1.mistoy social intelligence of children Riyadh (sample).

2.alaqh between social intelligence of children Riyadh and some of the variables (child congenital arrangement, sex life, and academic achievement)

 By verifying the validity of the assumptions of zero:

A-There is no statistically significant difference between the averages of social intelligence to the research sample and medium-premise tool to measure social intelligence at the level of significance (0.05)

(B) There are no statistically significant relationship between the degree of social intelligence of children Riyadh and variables

  1. Gender

(B) academic achievement

C Age

D respectively congenital

search limits :

The current research is determined by Riyadh with that of children in the city of Baghdad for the academic year 2014-2015 of both sexes.

There are multiple trends theorists put forward to explain the social intelligence will expose researchers have adopted mental direction (Guilford), one of the most important theorists and researchers who took the concept of social intelligence as interested in studying the mental abilities, and reached through the study of the links between the different varieties,

Search Procedures

 Number of research sample of 200 boys and girls of (103) children and (97) a child and (91) Baby-old kindergarten (109) Baby preliminary age and the percentage (05, 0.0%) The sample parameters consisted of (50) a teacher distributed to children Riyadh, which has been hired to answer on the scale, as given for each parameter (4) forms, bringing the number of children who applied to them the scale (200) boys and girls, and the researchers identifies a certain number and percentage can be adopted from members of the original community for their studies (Daudhry 0.2000: 307)

The researchers reached to:

  • Conclusion
  • Recommendations
  • and proposals

References

المصادر :

• ابو حطب , فؤاد (1991):الذكاء الشخصي النموذج وبرنامج البحث , الجمعية النفسية للدراسات النفسية , المؤتمر السابع لعلم النفس في مصر , مكتبة انجلو المصرية القاهرة .

• ابو عمشة ,ابراهيم باسل (2013): الذكاء الاجتماعي والذكاء الوجداني وعلاقتهما بالشعور بالسعادة لدى طلبة الجامعة في محافظة غزة , رسالة ماجستير , جامعة الازهر , كلية التربية , غزة .

• احمد, سمير عبدالوهاب (2004) قصص وحكايات الاطفال وتطبيقاتها العملية , ط1, عمان ,الاردن,دارالمسيرة للنشر والتوزيع.

• اسعد ,ميخائيل ابراهيم (1987) القياس النفسي , مطبعة الجمهورية , دمشق .

• الاغا, ريهام سلامه (2011): الذكاء الشخصي (الذاتي-الاجتماعي) زعلاقته بالمهارات الاجتماعية والميول المهنية لدى عينة من طالبات المرحلة الثانوية بقسميها العلمي والادبي بمدينة مكة المكرمة, رسالة ماجستير, المملكة العربية السعودية ,كلية التربية.

• الامام, مصطفى محمود .عبدالرحمن انور(1990) التقويم والقياس , وزارة التعليم العالي والبحث العلمي , جامعة بغداد , دار الحكمة للطباعة .

• البدري,نادية كريم عامر (2001): الذكاء الاجتماعي زعلاقته ببعض الابعاد الاساسية للشخصية لدى طلبة المرحلة الاعدادية , اطروحة دكتوراه غير منشورة –كلية التربية ,جامعة ديالى .

• بدير,كريمان محمد (2007) مشكلات طفل الروضة واساليب معالجتها ,ط1, عمان , الاردن ,دار المسيرة للنشر والتوزيع .

• ثورندايك,روبرت, وهيجن اليزابيث (1989) القياس والتقويم في علم النفس التربوي ,ترجمة:د.الكيلاني عبدالله زيد ود. عدس عبدالرحمن .ج(4),عمان,مركزالكتب الاردني .

• جابر,جابرعبدالحميد وكاظم احمد خيري (1973) مناهج البحث في التربية وعلم النفس . القاهرة , دار النهضة العربية .

• الجبوري , سيف محمد رديف (2009) صورة الذات وعلاقتها بالاضطرابات النفسية " الاكتئاب,والقلق من الموت , والافكار الوسواسية لدى كبار السن , اطروحة دكتوراه , غير منشورة , كلية التربية , الجامعة المستنصرية .

• دركزنلي, محمد سمير وعطية , عما نظمي (1993) مبادئ الاحصاء , عمان ,دار حنين للطباعة .

• درويش , زين العابدين (2003): الذكاء الانساني ومهارات الحياة , مجلة التربية البحرين , العدد السابع , ص 18-25.

• الربيعي , تمارة عبد الرزاق عطية السلمان (2003) خبرات الطفولة وعلاقتها بمفهوم الذات لدى طلبة المرحلة الاعدادية , رسالة ماجستير, غير منشورة , جامعة بغداد , كلية التربية –ابن الهيثم .

• زهران , حامد عبد السلام (1984): علم النفس الاجتماعي , ط5,عالم الكتب , القاهرة .

• زهران , حامد عبد السلام (1986): علم النفس الاجتماعي,عالم الكتب , القاهرة .

• زهران , حامد عبد السلام (1997): الصحة النفسية والعلاج النفسي , ط3,عالم الكتب , القاهرة .

• زهران , حامد عبد السلام (2000): علم النفس الاجتماعي , ط6,عالم الكتب , القاهرة .

• زهران , حامد عبد السلام (2003): علم النفس الاجتماعي , ط7,عالم الكتب , القاهرة .

• الزوبعي , عبدالجليل وابراهيم الكناني ومحمد الياس بكر (1981) الاختبارات والمقاييس النفسية , الموصل ,مطبعة جامعة الموصل.

• سفيان,نبيل صالح (1998): الذكاء الاجتماعي والقيم الاجتماعية وعلاقتهما بالتوافق النفسي والاجتماعي ,اطروحة دكتوراه,كلية التربية-ابن رشد,جامعة بغداد.

• السيد , فؤاد البهي (1979) علم النفس الاحصائي وقياس العقل البشري , القاهرة ,دار الفكر العربي .

• السيد,محمد توفيق ,جاد الله,سعاد ومحمد مصطفى زيدان (1976) بحوث في علم النفس ,ط(بلا),مكتبة الانجلو المصرية ,ملتزم الطبع والنشر .

• الشمري . رباب كامل محمود(2010) تطور بعض المهارات الاجتماعية لدى اطفال مرحلة الرياض للاعمار (4-6) سنوات , رسالة ماجستير, غير منشورة , كلية التربية , علم النفس النمو , جامعة ديالى.

• الشمري , سلمان جودة مناع (2010): اثر برنامج ارشادي في تخفيف السلوك العدواني على الممتلكات المدرسية , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية, الجامعة المستنصرية .

• صادق , ضياء جعفر (1991): تقدير الفرد لنفسه وتقديره للاخرين , مجلة العلوم التربوية والنفسية(12)ص 84-98.

• عبد الصاحب,منتهى مطشر (2008): انماط الشخصية على وفق نظرية الانيكرام وعلاقتها بالقيم والذكاء الاجتماعي لدى طلبة الجامعة , اطروحة دكتوراه , جامعة بغداد ,كلية التربية ابن الهيثم .

• عبيدات,ذوقان وعبدالرحمن , عدس وكايد , عبدالحق (1996)البحث العلمي ,(مفهومه,ادواته,اساليبه),ط 5 , عمان , دار الفكر للطباعة .

• عدس , محمد عبدالرحيم (1997): الذكاء منظور جديد , ط2,دار الفكر, عمان الاردن .

• عسقول,خليل محمد (2009): الذكاء الاجتماعي وعلاقته بالتفكير الناقد وبعض المتغير لدى طلبة الجامعة ,رسالة ماجستير ,الجامعة الاسلامية , غزة .

• عطية ,رافت (1991): دراسة مقارنة لبعض الجوانب النفسية زالاجتماعية للطلاب الايتام والعاديين , مجلة البحث في التربية وعلم النفس , جامعة المينا ,العدد الرابع ابريل .

• علي ,عبدالسلام (2003): جماعة الاقران وعلاقتها بالمشكلات السلوكية والمزاجية لدى المراهقيين من طلاب المدارس الثانوية , مجلة دراسات القاهرة رابطة الاخصائيين نفسية , مجلد 10 , عدد 3 , ص 444.

• عودة ,احمد سلمان (1985): القياس والتقويم في العملية التعليمية , ط1, الاردن , دار الامل للطباعة والنشر .

• عودة , احمد سلمان (1998): القياس والتقويم في العملية التدريسية , كلية العلوم التربوية , الاصدار الخامس , جامعة اليرموك .

• غباري, ثائر احمد , ابو شعيره خالد محمد (2010): القدرات العقلية بين الذكاء والابداع , مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع , ط 1 .

• فريد جبرائيل نجار واخرون (1960): قاموس التربية وعلم النفس التربوي , منشورات دار التربية في الجامعة الامريكية , بيروت .

• فهمي , مصطفى (1994):سيكولوجية الطفولة والمراهقة , دار مصر للطباعة .

• فؤاد البهي السيد(2000) الذكاء , الطبعة الخامسة , دار الفكر العربي للنشر والتوزيع القاهرة , مصر .

• مصطفى , يوسف احمد صالح (1998): معاملة الوالدين وعلاقتهما بتقدير الذات لدى المراهقيين من ابناء الشهداء واقرانهم الاخرين , كلية الاداب ,جامعة بغداد , رسالة ماجستير غير منشورة .

• المغازي, ابراهيم محمد (2003): الذكاء الاجتماعي والوجداني والقرن الواحد والعشرين , مكتبة الايمان , المنصورة .

• المغازي , ابراهيم محمد (2002) الذكاء الاجتماعي وعلاقته بالاصالة والتحصيل الدراسي لدى طالبات المرحلة الثانوية , مجلة كلية التربية , جامعة طنطا, العدد 32, المجلد 1(136-182).

• ملحم, سامي (2005): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس , عمان , دار الكتب للنشر .

• الميالي , فاضل محسن يوسف (1996): دراسة مقارنة في بعض سمات الشخصية والمتغيرات الاجتماعية بين الطلبة الجامعيين الاكثر درجة عن التباعد الاجتماعي والاقل درجة , اطروحة دكتوراه غير منشورة , كلية الاداب , جامعة بغداد.

• وزارة التربية (1994): نظام رياض الاطفال (رقم 11 لسنة 1978) وتعديله , المديرية العامة للتعليم العام , مديرية رياض الاطفال ,وزارة التربية , بغداد .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
م. د انوار فاضل عبد الوهاب and م. سوزان عبد الله, “Social intelligence of children Riyadh and its relationship with some variables Preparation”, jfath, vol. 20, no. 3, pp. 188–215, Aug. 2023.