The quality of teaching thinking in the faculties of education from the students' point of view
DOI:
https://doi.org/10.23813/fa/16/64Keywords:
teaching quality of thinkingAbstract
Abstract :
this research aims to:
1-knowing the level of teaching quality of thinking in the colleges of education.
2-knowing the differences in teaching quality of in education colleges ,according to the specialization variable of (scientific & humanities).
To achieve the research aims the veseare hers has ascale of teaching quality of thinking and has exposed it on a group of jouri in educational & psychological sciences to make sure of the validity of the items, the jouriy has agreed on them by 80% percentage . the researchers got the comstruct validity by the discriminationof the items , while the reliabity of the scale was (0,82) by test- retest method.
The sample consists of (200 students of college education of women .
The reswlts of the research:
- The level of the teaching quality of thinking was low.
- There are differences in the teaching quality of thinking according to the specialization variable of (scientific & humanities) in the interest of humanity specialization according to the students point of view.
References
المصادر :
- ابراهيم ، محمد و اسعد، ميادة ، عبد المحسن، زينة ، التفكير تعليمه مهاراته عاداته ، ط1 ، دار الفراهيدي للنشر والتوزيع ، بغداد ، 2012
- انور ، محمد عبد الرزاق ، ادارة الجودة الشاملة في مجال التعليم الجامعي، ورقة عمل مقدمة الى المؤتمر العلمي المستوى الثاني 11-12/5/1997
- الببلاوي ، حسن حسين ، واخرون ، الجودة الشاملة في تعليم مؤشرات وتميز معايير الاعتماد ، ط1 دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان 2006
- استيتية وسرحان ،دلال ملحس وعمر موسى ،التجديدات التربوية ،ط1،دار وائل للنشر ،عمان،2008
- البكر ، محمد عبد الله ، اسس ومعايير نظام الجودة في التعليم مفهومها معاييرها و الياتها ، المجلة التربوية ، الكويت ، عدد 15 ، 2001
- جروان ،فتحي عبد الرحمن ،تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات ، ط1 ، دار الكتاب الجامعي ، عمان ، 1999
- الزهيري ، ابراهيم عباس ، الادارة المدرسية والصفية منظور الجودة الشاملة ، ط1 ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 2008
- شريف ، السيد عبد القادر ، ادارة رياض الاطفال وتطبيقاتها ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، 2005
- صاصيلا، د0رانية ،استراتيجية مقترحة لتطوير نظام اعداد معلم رياض الاطفال في ضوء التوجهات التربوية المعاصرة ،بحث مقدم الى جامعة دمشق ،كلية التربية0
- طلال ، صبا علي ، اثر برنامج تدريبي لمهارات الادراك والعقل في التفكير العلمي لدى طلبات معهد اعداد المعلمات ، رسالة ماجستير ، مقدمة الى مجلس كلية التربية للبنات ، جامعة بغداد ، 2006
- عبد الهادي وعياد ، د.نبيل ، د.وليد ، استراتيجيات تعلم مهارات التفكير ، ط1, دار وائل للنشر ن عمان ، 2008
- قطامي ، نايفة محمد ، نحو التفكير المهني للطفل ، ط1 ن دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان الاردن ، 2007
- نجيب سليم ، الجودة في التعليم مفهومها معاييرها و الياتها ، منتديات تعليم جديد اخبار وافكار تقنيات التعلم ، 3/9/2015
- وهيب ، محمد ياسين ، وندى فتاح زيدان ، اثر برنامج توسعة الادراك في تنمية التفكير الابداعي لدى اساليب التعلم والتفكير الثلاثة ( الايمن – الايسر ، المتكامل ) ، مجلة كلية الاداب ، جامعة بغداد ، عدد 56
- Eble ,K,L.(1972), Essentials of Education Measurement ,2 Edition ,Erylood: California
- 16 - Edwards ,J.Baldauf,R.(1983):Program Studentsin Berkins etal (eds), Thinking The Second international Conference , Hillsdule, Ni,ff,baum
- Swartz& parkins.(1994): Infusing the teaching of critical and creative thinking into elementary instruction,journal of psychology,New .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
حقوق النشر والترخيص
تطبق مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية ترخيص CC BY (ترخيص Creative Commons Attribution 4.0 International). يسمح هذا الترخيص للمؤلفين بالاحتفاظ بملكية حقوق الطبع والنشر لأوراقهم. لكن هذا الترخيص يسمح لأي مستخدم بتنزيل المقالة وطباعتها واستخراجها وإعادة استخدامها وأرشفتها وتوزيعها ، طالما تم منح الائتمان المناسب للمؤلفين ومصدر العمل. يضمن الترخيص أن المقالة ستكون متاحة على نطاق واسع بقدر الإمكان وأن المقالة يمكن تضمينها في أي أرشيف علمي.
لمزيد من المعلومات، يرجى متابعة الرابط: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.