The quality of teaching thinking in the faculties of education from the students' point of view

Authors

  • Asst .prof.Dr Meyada asaad mussa كلية التربية للبنات / جامعة بغداد
  • Dr. Instructor Raghed sheekb rasheed كلية التربية للبنات / جامعة بغداد

DOI:

https://doi.org/10.23813/fa/16/64

Keywords:

teaching quality of thinking

Abstract

Abstract :

this research aims to:

1-knowing the level of teaching quality of thinking in the colleges of education.

2-knowing the  differences in teaching  quality of  in education colleges ,according to the  specialization variable of  (scientific & humanities).

 

    To achieve the research aims the veseare hers has ascale of teaching  quality of  thinking and has exposed it on a group of  jouri in educational & psychological sciences to make sure of  the validity of the items, the jouriy has agreed on them  by 80%  percentage . the researchers got  the comstruct validity  by the discriminationof the items , while the reliabity of the  scale  was (0,82) by test- retest method.

 The sample consists of (200 students of college education of women .

The reswlts of the research:

  • The level of the teaching quality        of thinking was low.
  • There are differences in the teaching  quality of thinking according to the  specialization variable of  (scientific & humanities) in the interest of  humanity  specialization according to the students  point of view.                              

References

المصادر :

- ابراهيم ، محمد و اسعد، ميادة ، عبد المحسن، زينة ، التفكير تعليمه مهاراته عاداته ، ط1 ، دار الفراهيدي للنشر والتوزيع ، بغداد ، 2012

- انور ، محمد عبد الرزاق ، ادارة الجودة الشاملة في مجال التعليم الجامعي، ورقة عمل مقدمة الى المؤتمر العلمي المستوى الثاني 11-12/5/1997

- الببلاوي ، حسن حسين ، واخرون ، الجودة الشاملة في تعليم مؤشرات وتميز معايير الاعتماد ، ط1 دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان 2006

- استيتية وسرحان ،دلال ملحس وعمر موسى ،التجديدات التربوية ،ط1،دار وائل للنشر ،عمان،2008

- البكر ، محمد عبد الله ، اسس ومعايير نظام الجودة في التعليم مفهومها معاييرها و الياتها ، المجلة التربوية ، الكويت ، عدد 15 ، 2001

- جروان ،فتحي عبد الرحمن ،تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات ، ط1 ، دار الكتاب الجامعي ، عمان ، 1999

- الزهيري ، ابراهيم عباس ، الادارة المدرسية والصفية منظور الجودة الشاملة ، ط1 ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 2008

- شريف ، السيد عبد القادر ، ادارة رياض الاطفال وتطبيقاتها ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، 2005

- صاصيلا، د0رانية ،استراتيجية مقترحة لتطوير نظام اعداد معلم رياض الاطفال في ضوء التوجهات التربوية المعاصرة ،بحث مقدم الى جامعة دمشق ،كلية التربية0

- طلال ، صبا علي ، اثر برنامج تدريبي لمهارات الادراك والعقل في التفكير العلمي لدى طلبات معهد اعداد المعلمات ، رسالة ماجستير ، مقدمة الى مجلس كلية التربية للبنات ، جامعة بغداد ، 2006

- عبد الهادي وعياد ، د.نبيل ، د.وليد ، استراتيجيات تعلم مهارات التفكير ، ط1, دار وائل للنشر ن عمان ، 2008

- قطامي ، نايفة محمد ، نحو التفكير المهني للطفل ، ط1 ن دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان الاردن ، 2007

- نجيب سليم ، الجودة في التعليم مفهومها معاييرها و الياتها ، منتديات تعليم جديد اخبار وافكار تقنيات التعلم ، 3/9/2015

- وهيب ، محمد ياسين ، وندى فتاح زيدان ، اثر برنامج توسعة الادراك في تنمية التفكير الابداعي لدى اساليب التعلم والتفكير الثلاثة ( الايمن – الايسر ، المتكامل ) ، مجلة كلية الاداب ، جامعة بغداد ، عدد 56

- Eble ,K,L.(1972), Essentials of Education Measurement ,2 Edition ,Erylood: California

- 16 - Edwards ,J.Baldauf,R.(1983):Program Studentsin Berkins etal (eds), Thinking The Second international Conference , Hillsdule, Ni,ff,baum

- Swartz& parkins.(1994): Infusing the teaching of critical and creative thinking into elementary instruction,journal of psychology,New .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ.م.د.ميادة اسعد موسى and م.د. رغد شكيب رشيد, “The quality of teaching thinking in the faculties of education from the students’ point of view”, jfath, vol. 20, no. 4, pp. 115–132, Aug. 2023.