The impact of the colored cubes strategy on the achievement of first intermediate grade students in spelling
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/24/2/6Keywords:
Strategy, colored cubes, dictationAbstract
The research aims to know (the effect of the colored cubes strategy on the achievement of the female students of the first intermediate grade in the dictation subject). colored cubes and between the average scores of female students studying dictation in the usual way) as the two researchers adopted the experimental design with partial control because the experimental designs did not reach the accuracy level, in the humanities, the research sample consisted of two groups, the experimental group that studied dictation according toThe strategy of colored cubes by (30 students), and the control group by (30), as it was studied in the traditional way used (0). 1/10/2019 to 1/12/2019 by one topic per week, and by using the t-test for two independent samples, it was found that the students of the experimental group excelled over the students of the control group in the subject of dictation 0, as the arithmetic mean of the students of the experimental group was (67,959) and the standard deviation was (143,132). The arithmetic mean was (143,132).For the control group (53,011) and the standard deviation (162,032), and the calculated score was greater than the tabular score at the level (0.05), and the two researchers made several proposals and recommendations in the light of the results of the experiment.
References
- ابن منظور ,أبو الفضل جمال الدين بن مكرم , لسان العرب , دار الحديث , القاهرة ,مصر
, 1956 .
-الإمام,مصطفى محمد وآخرون:التقويم والقياس,دار الحكمة للطباعة ,جامعة بغداد,العراق,1990.
- ابو سريع, محمد محمود, المرجع في تدريس المواد الاجتماعية, الدار العالمية للنشر والتوزيع, القاهرة, مصر , 2008 .
- أبو سعيدي, عبد الله بن خميس و سليمان بن محمد البلوشي, طرائق تدريس العلوم و مفاهيم وتطبيقات عملية , دار المسيرة للنشر و التوزيع , عمان , 2009
- البياتي,عبد الجبار توفيق وزكريا :الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس,مطبعة المؤسسة الثقافية,بغداد1977.
- الجبوري , عمران جاسم و حمزة هاشم السلطاني , المناهج و طرائق تدريس اللغة العربية , دار الرضوان للنشر و التوزيع , الأردن , 2012 م .
- الحصري , علي حجي و يوسف العنزي , طرق التدريس العامة , مكتبة الفلاح للنشر و التوزيع , الكويت , 2000
- الحلي,احمد حقي وآخرون,مبادئ التربية,مطبعة جامعة بغداد,1984.
- الحفني , عبد المنعم , موسوعة التحليل النفسي , القاهرة , مصر , 1991 .
- الخفاجي , عبد الحسين احمد رشيد , اثر الجداول و اللوحات الملونة في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة اللغة العربية و الاحتفاظ به , كلية التربية الأساسية , جامعة ديالى ,2010.
- داود,عزيزحنا وأنور حسين:مناهج البحث التربوي,دار الحكمة للطباعة والنشر,جامعة بغداد,العراق,1990.
-زيتون,حسن حسين:استراتيجيات التدريس,دار الأمل للنشر والتوزيع,عمان,الأردن,2003.
- .سمك,محمد صالح:فن التدريس للغة العربية وانطباعاتها وأنماطها العملية,مكتبة الانجلو المصرية,مصر,1985.
- الشمري , علي لطيف , فاعلية اثر إستراتيجية المكعبات الملونة في تحصيل تلامذة الصف الخامس الابتدائي في مادة قواعد اللغة العربية و الاحتفاظ به , كلية التربية الأساسية , دامعة ديالى , 2019 .
- الشنيار , إيمان عبد الحسين , اثر استعمال إستراتيجية المكعب في اكتساب المفاهيم العلمية و استيفائها في مادة العلوم لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي , رسالة ماجستير غير منشورة ,كلية التربية ابن الهيثم , جامعة بغداد , 2011م.
-عليان,عثمان محمد عنيم:أساليب البحث العلمي,دار صفاء للطباعة والنشر,عمان,الأردن,2000م..
- محجوب,عباس:مشكلات تعليم اللغة العربية حلول نظرية وتطبيقية,دار الثقافة للنشر والتوزيع ,ق,.1982.
- ملحم,سامي محمد:القياس والتقويم في العلوم التربوية والنفسية,دار المسيرة للنشر والتوزيع,عمان,الأردن,2003.
- الوائلي , سعاد عبد الكريم , اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية , عالم الكتب الحديث, الأردن , 2004 .
- عطية , محسن علي , المناهج الحديثة و طرائق التدريس , دار المناهج للنشر و التوزيع, الأردن , 2013.
-نعمة , وسناء عمر فرج , اثر توظيف قصص الإعراب المصورة في تحصيل تلامذة الصف الخامس الابتدائي في مادة قواعد اللغة العربية , كلية التربية الأساسية / جامعة ديالى , 2012 .
- Ebenezer ,jazlin v8 Haggty , sharan , M1999 : Becmingasecondary school scienceteacher E/M street Popblising serves . New
york .
- Good ,cavter , v.Dictionary of Education 3vded megvow , Hill
Newyork , 197 .
- statement ,siella.peer teaching and ground work , English language , Chicago , Merrlam , G.O.Vol . iNo , 2003 .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.