Evaluation of the level of achievement of the students of the Department of Special Education in the subject of methods of teaching reading
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/24/2/14Keywords:
evaluation, achievement, special education, methods of teaching readingAbstract
The research aims at: evaluating the level of achievement of the students of the Department of Special Education in the subject of methods of teaching reading, and knowing the significance of the differences between the level of achievement of male and female students in the subject of methods of teaching reading. In the colleges of basic education in the Iraqi universities (Al-Mustansiriya, Babylon and Mosul) in the morning study, and the number is (145) male and female students, by (40) students in the College of Basic Education at Al-Mustansiriya University, and (90)
Male and female students in the College of Basic Education at the University of Babylon, and (15) male and female students in the College of Basic Education at the University of Mosul for the academic year 2018-2019 who have completed their studies of the subject Methods of Teaching Reading. The research sample reached (40) male and female students who were deliberately chosen. The researcher completed a multiple-choice achievement test that is characterized by honesty, stability, and comprehensiveness. The test consisted of (50) test items. The researcher used a number of statistical methods in analyzing and interpreting the results, namely: the t-test for one sample, the t-test for two independent samples, and the Cronbach's alpha equation. The search results are the following:
The low level of achievement of third-stage students in the Department of Special Education in the subject of methods of teaching reading.
There is no difference in the level of achievement according to the gender variable (male - female).
In light of the findings of the current research, the following can be concluded:
The subject of methods of teaching reading is not taught by two teachers specialized in the subject of teaching methods, which is a major reason for the low achievement of students.
Restricting the teaching of methods of teaching reading to the third stage only, which led to the students' lack of knowledge of the material sufficiently, which leads to their lack of knowledge of its subjects.
References
- ابو الهجاء، فؤاد، (2001): طرق تدريس القرآنيات والاسلاميات واعدادها بالأهداف السلوكية، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
- ابو جادو، صالح محمد، (2008): علم النفس التربوي، ط8، دار المسيرة للنشر و التوزيع، عمان. الاردن.
- ابو علام، رجاء محمود، (1987): قياس وتقويم التحصيل الدراسي،ط1. دار العلم للنشر والتوزيع، الكويت.
- البصيص، حاتم حسين، (2011): تنمية مهارات القراءة والكتابة –استراتيجيات متعددة للتدريس والتقويم، مكتبة الاسد، الهيئة العامة السورية للكتاب، سوريا.
- الجادري ،عدنان حسين ويعقوب عبدالله ابو الحلو، (2009): الاسس المنهجية و الاستخدامات الاحصائية في بحوث العلوم التربوية والنفسية، مكتبة اثراء للنشر والتوزيع ،عمان، الاردن.
- الجلالي، لمعان مصطفى، (2011): التحصيل الدراسي،ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
- الحسيني، صادق جعفر عبدالله، (2012): تقويم تحصيل طلبة اقسام اللغة العربية في كليات التربية الاساسية في مادة النحو، رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية التربية الاساسية، جامعة ديالى .
- الحلاق، علي سامي، (2010): المرجع في تدريس مهارات اللغة العربية وعلومها، المؤسسة الحديثة للكتاب، عمان، الاردن.
- الخطيب، جمال وجميل الصمادي وفاروق الروسان و منى الحديدي وخولة يحيى وميادة الناطور وابراهيم الزريقات وموسى العمايرة وناديا والسرور، (2009) : مقدمة في تعليم الطلبة ذوي الحاجات الخاصة، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
- الخوالدة، محمد محمود، (2010): مقدمة في التربية، ط2،دارالمسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
- سعيد، أبو طالب محمد وأمين عبدالخالق شراش، (2001): علم التربية التطبيقي، المناهج وتكنولوجيا تدريسها وتقويمها، ط2، دار النهضة العربية للطباعة والنشر، لبنان.
- السيد، محمود احمد، (2005): في الأداء اللغوي، منشورات وزارة الثقافة في الجمهورية العربية السورية، سوريا .
- زاير، سعد علي وايمان اسماعيل عايز، (2013): مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
- الزيدي ، رائد رسم يونس، (2002): تقويم تحصيل طلبة فروع اللغة العربية في كليات المعلمين في قواعد اللغة العربية، رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية التربية الاساسية، الجامعة المستنصرية.
- عاشور، راتب قاسم ومحمد فخري المقدادي، (2013): المهارات القرائية والكتابية طرائق تدريسها واستراتيجياتها ،ط3،دار المسيرة للنشر والتوزيع. عمان، الاردن.
- عبد عون، فاضل ناهي، (2013): طرائق تدريس اللغة العربية واساليب تدريسها، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
- العتابي، عدي لازم كاظم،(2010): تقويم مستوى تحصيل طلبة كليات التربية الأساسية للمفاهيم التاريخية،رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الاساسية. الجامعة المستنصرية.
- عثمان، محمد، (2011): اساليب التقويم التربوي،ط1،دار اسامة للنشر والتوزيع،عمان، الاردن.
- عطية ، محسن علي، (2008): الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال ،ط1،دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
- الكيلاني، عبدالله زيد وفاروق فارع الروسان، (2009):التقويم في التربية الخاصة، ط2،دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
- مدكور، علي احمد، (2006): تدريس فنون اللغة العربية، دار الفكر العربي للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر .
- ملحم، سامي محمد، (2000): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس،ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان. الاردن.
- النبهان، موسى، (2004): اساسيات القياس في العلوم السلوكية، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
- الهاشمي. عابد توفيق، (2006): طرائق تدريس مهارات اللغة العربية وآدابها، ط1، مؤسسة الرسالة للنشر والتوزيع، بيروت، لبنان.
- الياسري. يحيى يونس، (2005): تقويم تحصيل المفاهيم الجغرافية وعلاقته بالاتجاه نحو التخصص لدى طلبة كليات التربية الأساسية. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الاساسية، الجامعة المستنصرية .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.