The effectiveness of teaching using the (TAPPS) strategy in the achievement of physics and scientific argumentation skills among fourth grade students

Authors

  • Ahmad Jabbar Aliwi Babylon Education Directorate

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/2/18

Keywords:

TAPPS strategy, Scientific Argumentation Skills

Abstract

The objective of the current research is to identify the effectiveness of teaching using the (TAPPS) strategy in the achievement and scientific argumentation skills of the fourth grade scientific students. To achieve the goal of the research, an experiment was conducted that lasted two months, as the researcher intentionally chose Al-Qasim Secondary School for Boys, and the researcher determined the research sample, which consisted of (68) students, represented by two divisions representing Division (A) the experimental group and the number of its students was (35) and Division (B) the control groupIt consisted of (33) students, and the two research groups were rewarded statistically in the variables: (chronological age, intelligence, previous achievement, scientific argumentation skills test). The extraneous variables were also controlled, and the experiment was applied in the second semester of the year (2018-2019), and the results were analyzed statistically using the t-test for two independent samples, as the results showed the superiority of the students of the experimental group who studied according to the (TAPPS) strategy over the students of the control group who studied according to the method Ordinary achievement test and scientific argumentation skills.

References

أمبو سعيدي ،عبد الله خميس وهدى بنت علي الحوسنية( 2016): استراتيجيات التعلم النشط ،ط2،دار المسيرة للنشر والتوزيع ،عمان الاردن.

أيوب، علاء الدين عبد الحميد وعبدالله محمد الجغيمان (2012):أثر أكتساب الحكمة في تنمية التفكير الجدلي ومهارات أتخاذ القرار لدى طلاب جامعة الملك فيصل بالمملكة العربية السعودية ،بحث منشور، المجلة المصرية لعلوم المراهقة ، العدد(5) ، 34- 69 .

بكري، سهام عبد المنعم (2015): التعلم النشط، ط1، دار الابداع للنشر والتوزيع، الاسكندرية.

جامل، عبد الرحمن عبد السلام (2002): طرق التدريس العامة ومهارات تنفيذ وتخطيط عملية التدريس ،ط3، دار المناهج للنشر والتوزيع ،عمان ، الاردن.

علي، محمد السيد (2011): موسوعة المصطلحات التربوية،ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع،عمان.

عطية ،محسن علي (2015) :التفكير ،انواعه ومهارته واستراتيجيات تعليمه،ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع ،عمان.

العفون ،نادية حسين يونس،وهيفاءعدنان ميخان (2018):أثر استراتيجيتي المساجلة الحلقية والكرسي الساخن في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط لمادة علم الاحياء، بحث منشور، مجلة كلية التربية الاساسية، المجلد 24 ، العدد (100).

العجيلي،صباح حسين وفاهم الطريحي وحسين ربيع (2001): مبادئ القياس والتقويم التربوي، مكتبة احمد الدباغ،بغداد.

سيد ، أسامة محمد وعباس حلمي الجمل (2012): اساليب التعليم والتعلم النشط،ط1، دار العلم والايمان للنشر والتوزيع.

شحاته ،حسن وحميد زينب النجار (2003): معجم المصطلحات التربوية والنفسية ،ط1، الدار المصرية اللبنانية.

خيري،لمياء محمد أيمن (2018): التعلم النشط، ط1، مؤسسة يسطرون للنشر والتوزيع.

خليفة، وليد السيد وسربناس ربيع وهدان (2014): التعلم النشط لدى المعاقين سمعياً في ضوء علم النفس المعرفي،ط1، دار الوفاء لدنيا الطابعة والنشر.

الركابي ، عباس جواد (2015): فاعلية استراتيجيتي دورة التعلم فوق المعرفية وسوم في تحصيل مادة الفيزياء عند طلاب الصف الرابع العلمي ومهارات تفكيرهم فوق المعرفية، اطروحة دكتورة غير منشورة،كلية التربية –ابن الهيثم ،جامعة بغداد.

البطران ،مشهور (2009): الاستقصاء والجدل العلمي والقصة سياقات للتعلم الحواري تجربة تطبيقية معلمات ومعلمين، رؤى تربوية- ملف الثقافة العلمية،العدد التاسع والعشرون ،62-83.

الشمري،ماشي بن محمد (2011): 101 استراتيجية في التعلم النشط ،ط1،وزارة التربية والتعليم في المملكة العربية السعودية.

الخطيب ،منى (2016):أثر استراتيجية التعلم المرتكز على المهمة في تنمية التحصيل ومهارات الجدل العلمي والاتجاه نحو مادة طرق تدريس ذوي الاحتياجات الخاصة لدى الطالبة المعلمة ،المجلة الدولية التربوية المتخصصة ،المجلد 5، العدد 10.

الجبوري ،مجد ممتاز عبد عمران (2018): أثر استراتيجية الحصاد في تحصيل طلاب الصف الرابع العلمي والتفكير الايجابي لديهم في مادة الفيزياء، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الاساسية،جامعة بابل.

الربعي، محمد عبد العزيز (2013):مدخل لفهم جودة عملية التدريس"المنهج-ادوار المعلم-مدخل التدريس"، ط1، دار الفكر للنشر والتوزيع ،عمان.

محمد ،أحمد عمر أحمد (2017):أستخدام نموذج الاستقصاء القائم على الجدل في تدريس الاحياء لتنمية مهارات التفكير الناقد وحب الاستطلاع العلمي لدى طلاب الصف الثالث ثانوي، مجلة البحث في التربية وعلم النفس، كلية التربية ،جامعة المينيا،مصر.

مكي ،محمد أحمد (2018) :فاعلية برنامج مقترح قائم على استخدام مدخل الجدل في تنمية الفهم بالسببية التاريخية وبعض مهارات التفكير المنطقي لدى تلاميذ الصف الثاني الاعدادي، بحث منشور ،جامعة عين الشمس.

Bruce,F.,et al. (2015): Development of Test of Scintific Argumentation, Electronic Journal of Scienc Education,V(19),n(9),1-18

Jeon, Kyung moon ,Huffman ,Douglas Noh, Taehee (2005): The Effect of TAPPS on High ScooL Students chemistry problem-solving prfor mancea and Verball Intraction, Journal of chemical Education, V(82),n(10),P 1558-1564.

Pate,Wardlow, DonaldM.Johnson (2005): Effect of TAPPS on Troubleshooting performance of undergraduate Agriculture Students in Apower Technlogy course .Journal of Agricultural Education.

Nekmahtual ,Hfizah; Masitah shahrill (2015): Applying The TAPPS strategy in Mathematics Lessons ;Asian Journal of Management Sciences&Education;Vol(4)

Muhammad;

Zuhri; Arman Ali; (2015); TAPPS Strategy in Thaching Reading ;Volumel; Issue 2 -.

Heiman ,G.W.(2011): Basic Statistics for the Behavioral Sciences, 6th Ed, Cengage Learning Customer & Sales Support, Canada.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
أحمد جبار عليوي, “The effectiveness of teaching using the (TAPPS) strategy in the achievement of physics and scientific argumentation skills among fourth grade students”, jfath, vol. 24, no. 2, pp. 489–512, Jul. 2023.