بعض الخصائص الشخصية الخاصة واثرها في اتخاذ قرار الشراء

Authors

  • Asst. Prof. Zidan Khalifa Humadi الجامعة التقنية الوسطى - المعهد التقني بعقوبة

Keywords:

Keywords: Personal Characteristics, Consumer Behavior , Purchasing Decisions

Abstract

Abstract :

This research aims at studying the relationship and effect of some consumers' special personal characteristics ( such as face color, eyes color, hair color) which are independent variables and the purchasing decision making of formal male clothes which is a dependent variable The primary data of the study was collected through a questionnaire which was distributed on random class sample ( 180 men)  buying this type of clothes in Baghdad . The study was conducted by using two methods- personal interview and surveying-  of  a number of the buyers and sellers of the clothes in Baghdad The study showed that there is apositive coefficient correlation in various degrees between the variables and there is significant effect of the two independent variables (face color and eyes color), while there is non-significant effect of the hair color variable in the dependent variable through using the variance analysis-Test F .The research set up some recommendations for serving the organizations which produce , market and distribute formal male clothes.      

References

المصادر

أ- المصادر العربية

- الباشا , محمد, والجيوسي , محمد رسلان , وشحاتة , نظمي , والحلبي , رياض ,(2000): مبادئ التسويق الحديث , الطبعة الأولى , دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان .

- البرواري , نزار عبد المجيد , البرزنجي , احمد محمد فهمي ، (2004) : استراتيجيات التسويق المفاهيم – الأسس – الوظائف ، الطبعة الأولى , دار وائل للنشر , الأردن , عمان .

- البكري , ثامر ياسر ,(2011 ) : إدارة التسويق , الطبعة الرابعة ، اثراء للنشر والتوزيع ، عمان .

- البكري , ثامر ياسر ,(1999): إدارة التسويق , جامعة بغداد , بغداد .

- الخطيب ، مهند سليم ، وعواد ، محمد سليمان ، (2000 ): مبادئ التسويق مفاهيم اساسية ، الطبعة الاولى ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ،عمان.

- الزغبي ، علي فلاح ، (2009): ادارة الترويج والاتصالات التسويقية مدخل تطبيقي – استراتيجي ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان .

- الزيادات ، محمد عواد ، والعوامرة ،محمد عبد الله ، (2012) : استراتيجيات التسويق منظور متكامل ، الطبعة الاولى ، دار الحامد للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان .

- السيد علي ، محمد امين ،( 2000 ): اسس التسويق ،الطبعة الاولى ، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع ،عمان.

- الصيرفي , محمد ,(2009): البيع الشخصي , الجزء الأول , دار وائل للنشر ، عمان .

- عبيدات , محمد إبراهيم ,( 1998): سلوك المستهلك , الطبعة الثانية , دار وائل للطباعة والنشر , عمان .

- العديلي , ناصر محمد , (1995): السلوك الإنساني والتنظيم , معهد الإدارة العامة , الرياض .

- العمر، رضوان المحمود،(2005): مبادئ التسويق ، الطبعة الثانية ، دار وائل للنشر والتوزيع ،عمان

- كوتلر ، فيليب ، و ارمسترونج ، جاري ، ( 2009 )، ترجمة سرور علي ابراهيم : اساسيات التسويق ، دار المريخ للنشر ، الرياض .

- اللامي, غسان قاسم داود , (2013): إدارة التسويق أفكار وتوجهات جديدة ، الطبعة الأولى , دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان .

- المؤذن ، محمد صالح ،(1997): سلوك المستهلك ، مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان .

- معلا , ناجي , وتوفيق , رائف ، ( 1998 )، أصول التسويق ( مدخل استراتيجي ) , الطبعة الأولى , دائرة المكتبة الوطنية ، بغداد .

ب- المصادر الأجنبية

- Berkowitz , Eric, N., Kerin Roger A. , Hertley, Steven W. & Rudelius ,(2000) : Marketing ,6 ed, McGraw-Hill, Irwin.

- Kerin, Roger, A., Hartley, Steven, W., & Rudelius, William,(2007): Marketing-the core , 2 ed,Mc Graw-Hill,.

- Kotler , Philip& Keller , Kevin Lane ,(2012): Marketing Management, 14th ed , New York, Pearson Prentice-Hall,.

- Kotler , Philip& Armstrong , Gary,(2010) : Principles of Marketing , 13th ed , Pearson Prentice -Hall, London .

- Kotler, Philip& Armstrong, Gary,(2011): Marketing-An Introduction,10 ed, Pearson Prentice -Hall, London

- Kotler, Philip & Keller, Kevin, Lane,(2009): Marketing Management, 13 ed, Pearson Prentice -Hall, London .

- Solomon , Michael ,R ,Marshall , Grey ,W ,&Stuart, Elnora ,W,(2009):Real Marketing – People Choices , 13 ed, Pearson Education ,Inc ,New Jersey .

- Stinnett, Bill,(2005):Think like your customer :A winning strategy to maximize sales by understanding How and why your customers buy , McGraw-Hill, USA .

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ.م زيدان خليفة حمادي, “بعض الخصائص الشخصية الخاصة واثرها في اتخاذ قرار الشراء”, jfath, vol. 21, no. 2, pp. 374–393, Aug. 2023.