التداخل الإرشادي بفنيتي (الحوار – النموذج ) لتنمية المقبولية لدى معلمات رياض الأطفال
Keywords:
counseling interferenceAbstract
Abstract :
Abstract:Agreeableness trait is regarded in a framework that organizes personality. It refers to the individual differences, where it reveals differences in congruence and helping and standing with the individual who needs assistance besides putting their interest before his interest. The rational, emotional and behavioral counseling style achieves its goals in interference with several techniques. From these are the debating technique and the modeling technique that lead to reducing the negative behaviors by acquiring a daily realistic philosophy in life. However, Ellis states that an individual has intuitive and acquired tendencies to imitate others in their thoughts and behaviors and choose the good logical rational models that he follows consciously or unconsciously. The present research aims at measuring agreeableness and knowing the effectiveness of the counseling interference by using the debating and the modeling techniques in developing agreeableness of female teachers in kindergartens through testing the following hypotheses:
- There are no statistically differences among the mean grades the female teachers in the three groups (first experimental, second experimental and the control) in measuring agreeableness in the delayed post-administering of the debating and modeling techniques. As for the limitations of the research, it is limited to female teachers in Baghdad (Al-Rusafa the third) in the academic year 2014/2015, where the interference is according to the theoretical framework and techniques of the rational emotive behavioral counseling theory, namely, debating technique and modeling technique. As for the variable that the researcher wants to develop, it is agreeableness according to Costa and McCrae (1992). However, the psychometric properties have been ascertained like indicators of validity and reliability and using the two extreme samples. The researcher has administered the scale of agreeableness on (400) teachers where the equalization between the members of the two experimental groups and the controlled one whose number is (15) teachers in each group according to age, educational achievement and in the scale of agreeableness. However, (12) sessions have been done, three sessions per week for each technique, lasted for (45) minutes each. The statistical means that are used are chi square, t-test for one sample, t-test for two independent samples, Pearson correlation coefficient, Mann-Whitney test and Kruskal-Wallis test. The results show that there are statistical differences for the benefit of the two experimental groups, which have been treated by the two counseling techniques (debating and modeling) when tested before and after intervention in comparison with the controlled group which did not receive any intervention. As for the result of the follow-up test, it is found out that the debating technique is so successful because it induces the teacher's motivation for changing and develops agreeableness, but it needs an appropriate conditions that make the teacher feels her value and active role to ensure its effectiveness. Finally, the researcher has put forward some recommendations and suggestions.
References
المصادر:
• إبراهيم،شوقية( 2004 ): مدى فعالية العلاج العقلاني الانفعالي في تعديل السلوك العدواني لدى المعوقات جسمياً,رسالة دكتوراة (غيرمنشورة) كلية التربية ببنها, جامعة الزقازيق, مصر.
• أبوحطب،فؤاد(1987) بحوث في تقنين الاختبارات النفسية,مكتبةالانجلوالمصرية، القاهرة.
• أبو حويج ،مروان وأبو مغلي،سمير(2004): المدخل الى علم النفس التربوي, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ,الاردن.
• إطميش، سناء نعيم (2010): دورالتداخل الإرشادي بأسلوبي(إطفاء التحوير السلبي واعادة البنية المعرفية)لدى طالبات المرحلة الإعدادية(أطروحة دكتوراه غير منشورة),كلية التربية, الجامعة المستنصرية .
• باترسون،س.ه.(1990) نظريات الارشاد والعلاج النفسي،ترجمةحامد الفقي,الكويت.
• الجنابي, نغم عطية,(2014): المقبولية وعلاقتها بالعدوان لدى طلبة الجامعة, (رسالة ماجستيرغير منشورة) ,كلية التربية, الجامعة المستنصرية.
• الخطيب، جمال ( 2002): تعديل السلوك الإنساني,دار الفلاح,الاردن .
• الخواجا ، عبد الفتاح محمد ( 2009) :الإرشاد النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق,دمشق.
• الرشيدي، بشير صالح والسهل, راشد علي (2000): مقدمة في الأرشاد النفسي, ط1, مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع, الكويت.
• زهران، حامد عبد السلام، (1980) : التوجيه والإرشاد النفسي، عالم الكتب، ط/, القاهرة 1.
• -------------،(1988):التوجيه والارشاد النفسي،ط2،مطبعة عالم الكتاب , القاهرة.
• زيتون,عايش(1994):اساليب التدريس الفعالة,دار الشروق للنشر والتوزيع, الاردن.
• الصفار ، رفاه محمد علي احمد ( 2002 ): الأفكار اللاعقلانية لدى المدرسين وعلاقتها بالجنس والتخصص ومدة الخدمة ، رسالة ماجستيرغير منشورة ، كلية التربية/ابن رشد ،جامعة بغداد.
• الصميلي ،حسن بن إدريس عبده ( 2009): فاعلية برنامج إرشادي عقلاني إنفعالي في خفض السلوك الفوضوي لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية ، اطروحة دكتوراه ,كلية التربية بجامعة ام القرى, المملكة العربية السعودية .
• العادلي، راهبة عباس (1993): فاعلية الإرشاد الجمعي في مفهوم الذات وتحمل المسؤولية الاجتماعية لدى الأحداث الجانحين، أطروحة دكتوراه،غير منشورة، جامعة بغداد، كلية التربية، بغداد.
• العامري ، منى محمد صالح (2000): دراسة فعالية الارشاد النفسي العقلاني الانفعالي والعلاج المتمركز على العميل في علاج بعض حالات الادمان بين الطلاب في دولة الامارات العربية المتحدة ,بحث دكتوراه في الارشاد النفسي, معهد الدراسات والبحوث التربوية ,جامعة القاهرة.
• العتابي ،عماد عبد حمزة (2008):فاعلية برنامج إرشادي في التخفيف من اضطراب ما بعد الضغوط الصدمية عند طلبة المدارس المتوسطة، رسالة ماجستير غير منشورة ,كلية التربية / جامعة البصرة , العراق .
• عودة، احمد سليمان وسلكاوي ، فتحي حسين(1992): اساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية،جامعة اليرموك، كلية التربية:مطبعة جامعة اليرموك, اربد.
• عودة،أحمد سليمان(1998): القياس والتقويم في العملية التدريسية،دار الأمل،الأردن.
• عيسوي،عبد الرحمن محمد(1985):القياس والتجريب في علم النفس، دار المعرفة ، القاهرة.
• غانم،محمد حسن(2004):الوجيز في العلاج النفسي السلوكي،المكتبة المصرية, مصر.
• قطامي ،يوسف(1993): استراتيجيات التدريس ، ط1، دار عمان للنشر والتوزيع عمان ,الاردن.
• كوري ، جيرالد (2011 ) :النظرية والتطبيق في الارشاد والعلاج النفسي، ترجمة سامح الخفش،دار الفكر للنشر، ط1 – 2011 ,الاردن .
• محمد ، عادل عبد الله (2000) : دراسات في الصحة النفسية ، الهوية ، الاغتراب ، الاضطرابات النفسية ، دار الرشاد ط1 ، القاهرة .
-Dryden .W and Neemnar M , eat (2005): Rational Emotive Behavior Group Therapy ,London Whurr published.
-Ebel , Ropert . L . ( 1972 ) : Esentials of educational measurement , New jersey Prentice – Hall
-Ellis, A,( 1977):Major contributions (Rational- Emotive Therapy ,Research Data The Supports The Clinical and Personality Hypotheses of RET and Other Modes of Cognitive–Behavior Therapy).The counseling Psychologist.
-Ellis, & Dryden .W.(1987):The Practice of Rational Emotive Therapy .U.S.A. Springer publishing Therapy
-Ellis .A . and Maclaren.C (2007): Rational Emotive Behavior Therapy/A Therapist Guide ,Second edition ,California
-Hallinan, P. ; & Danaher,P; (1994): The Effect of Concentrated Grades on Self- Efficacy and Motivation in Teacher Education. Journal of Educational Psychologist, Vol. 36 (1). PP 76 – 83
-Hallings – Catalano, Virginia ,(1996): physical abuse of children by parents (in) Busby ,Dean M.(ed) The Impact of violence on the family :Treatment Approaches for therapists and other professional .Boston : Allyn and Bacon .pp. 43-47
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 مجلة الفتح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.