الضمير الجمعي لدى معلمات رياض الاطفال وعلاقته ببعض المتغيرات

Authors

  • Prof. Dr Altaf Yassin Khader كلية التربية للبنات / جامعة بغداد
  • Heba Hameed Ahmed كلية التربية للبنات / جامعة بغداد

Keywords:

The Collective Conscience

Abstract

 

Abstract

         The kindergarten teacher is the center of the educational process in the kindergartens, and she tolerates the biggest burden in achieving the kindergarten's mission. The teacher's success in performing her professional duties at this important and difficult stage of the child's life is a success for the kindergarten in achieving its goals. Collective conscience is a phenomenon in which individuals deal with the same experience, including sensations, colors or colorful forms and emotions, and it works with the work of information in our minds for verbal, logical or behavioral purposes, all this works within the process of awareness

Hence the problem of the study, which is summarized by the following question: (Is there a relationship between the collective conscience of kindergartens teachers and their job performance?).

The research sought to know:

  1. The collective conscience of kindergartens teachers.
  2. Differences in the collective conscience among the kindergartens teachers according to kindergartens type (Governmental, Private).
  3. Differences in the collective conscience among kindergartens teachers according to the years of service.
  4. Differences in the collective conscience between kindergartens teachers according to the status (married, single).The research was limited to governmental and private kindergartens teachers for the academic year (2016_2017). To achieve the objectives of the research, the researcher built a measure of collective conscience to the scientific steps to build psychological standards, after building the items of the measure of collective conscience, their number (42) items, and alternatives (apply to me a lot, apply to me sometimes, do not apply to me) and weights (1, 2, 3) and the measure has an honesty and consistency.  And the measure has applied to a sample of (300) teachers of kindergarten teachers governmental and private, were chosen in a simple random way, the research reached the following results:

1 - The kindergartens teachers have a moderate level of collective conscience.

2 - Teachers in the governmental and private kindergartens have an equal level of collective conscience.

3 - The collective conscience of teachers is not related to years of service in kindergartens.

4- The collective conscience of the married female teachers is better than the unmarried female teachers.

             Then the researcher presented a set of recommendations and suggestions.

 

References

المصادر

المصادر العربية

 أبو حطب، فؤاد وأحمد، عثمان السيد (1987) : التقويم النفسي، ط3، القاهرة، مكتبة الانجلو المصرية.

 ابو زيد ، احمد) ١٩٦٦ : (البناء الاجتماعي مع المفهومات ، جـ1 ، ، الدار القومية للطباعة والنشر ، الاسكندرية .

 الأخرس ، محمد صفوح (1997) : نموذج لاستراتيجية الضبط الاجتماعي في الدول العربية . الرياض- السعودية ، أكاديمية نايف العربية للعلوم الأمنية .

 الادريسي , لطفي (2010) : فلسفة علم النفس والاجتماع.

 اميل دركايم) 1899) قواعد المنهج في علم الاجتماع، ط2, ترجمه محمود قاسم, الاسكندرية , دار المعرفة الجامعية .

 أوليدوف،(1982) الوعى الاجتماعى، ترجمة ميشيل كيلو، دار ابن خلدون، بيروت.

 بدر , سهام محمد (2007): مدخل الى رياض الاطفال , ط1,عمان - الاردن دار الميسرة للنشر والتوزيع.

 بدر , سهام محمد (2007): مدخل الى رياض الاطفال , ط1,عمان - الاردن دار الميسرة للنشر والتوزيع.

 البرميل , حسن (2012): الضمير الجمعي الفلسطيني , فلسطين ,قسم علم الاجتماع، جامعة القدس المفتوحة، منطقة بيت لحم التعليمية.

 تيماشيف ، نيقولا) ١٩٨٢ :( نظرية علم الاجتماع طبيعتها وتطورها ،ترجمة محمد عودة واخرون ، دار المعارف للنشر .

 جبر وكاظم ,حسين عبيد جبر , بشرى سلمان كاظم (2013) : السلوك الاجتماعي وعلاقته بمفهوم الذات لدى طلبة كلية الفنون الجميلة في جامعة بابل , مجلد الرابع , مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية .

 خضر ,عبد الباسط متولي(2014): ادوات البحث العلمي و خطة اعداده ,القاهرة, دار الكتاب الحديث.

 داود , عزيز حنا وانور حسين عبد الرحمن (1990) : مناهج البحث التربوي, جامعة بغداد, دار الحكمة للطباعة والنشر.

 دوران، رودني (1985) : اساسيات القياس والتقويم النفسي في تدريس العلوم، ترجمة خليل يوسف الخليلي وآخرون -اربد، جامعة اليرموك، دار التربية, الاردن.

 رزوق ، اسعد ) 1997: (موسوعة علم النفس ، ط ١ ،بيروت – سوريا, مطابع الشروق.

 الزوبعي، عبد الجليل وآخرون (1980) :الاختبارات والمقاييس النفسية، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة الموصل.

 سكوت, جون( 2012) : ترجمة :جمال ,رشا ,خمسون عالماً اجتماعياً أساسياً المنظّرون المؤسسون , ط1 , بيروت – لبنان ,الشبكة العربية للأبحاث و النشر .

 الشايب , عبد الحافظ ,(2009): اسس البحث التربوي ,ط1, الاردن ,دار وائل للنشر والتوزيع.

 شريف السيد عبد القادر ¬( 2005) : ادارة رياض الاطفال وتطبيقها عمان – الاردن , دار الميسرة للنشر والطباعة.

 الشيخي , حسن علي عبد الله (2003) : الامعيارية (الأندومي ) ومفهوم الذات والسلوك الانحرافي لدى المنحرفين وغير المنحرفين في مدينة الرياض الرياض – السعودية , جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية .

 الظاهر، زكريا محمد وآخرون (1999) : مبادىء القياس والتقويم في التربية, عمان- الاردن، مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع.

 عبد المعطي عبد الباسط ( 1983) : الوعى التنموي العربي، القاهرة – مصر ممارسة بحثية، دار الموقف العربي للصحافة والنشر والتوزيع.

 عثمان, إبراهيم ,ساري ,سالم ( 2010 ) : نظريات في علم الاجتماع , ط1,دار النشر: الشركة العربية المتحدة للتسويق و التوريدات.

 عكاشة, أسعد أحمد محمد (2008): أثر الثقافة التنظيمية على مستوى الأداء الوظيفي في فلسطين, دراسة تطبيقية على شركة الاتصالات, رسالة ماجستير, عمادة الدراسات العليا- كلية التجارة- قسم إدارة الأعمال.

 علام ,صلاح الدين محمود(2002) :القياس و التقويم التربوي و النفسي ,القاهرة, دار الفكر العربي.

 العنزي , عطا الله بن فاحس راضي , (2000 ): العلاقة بين درجة الأداء الوظيفي والرضا الوظيفي لمدير ي ومديرات المدارس الثانوية بمنطقة الحدود الشمالية التعليمية , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية, جامعة أم القرى.

 عودة وملكاوي، احمد سليمان وفتحي حسن (1992) : اساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية، ط2، الاردن – اربد , مكتبة الكتاني.

 فهمي ,عاطف عدلي (2004): معلمة الروضة ,ط1,عمان ,دار المسيرة للنشر و التوزيع.

 لطفي ,طلعت إبراهيم(2009) : النظريات المعاصرة في علم الاجتماع , كلية الآداب – جامعة بنى يوسف ,دار غريب.

 المباشري محمد (2009) : دوركايم والتمثلات الجمعية: مقاربة نفسبة اجتماعية تربوية.

 مسلم, عدنان -أحمد , الأسد, عماد أحمد ( 1996) : علم الاجتماع مبادئ أولية , دار كنعان للدراسات والنشر.

 المصري ، محمد امين )١٩٨٠ ) :المجتمع الاسلامي ، ط ١ ، منشورات دار الارقم الكويت.

 ملحم ,سامي (2000) مناهج البحث التربوي و علم النفس , عمان – الاردن ,دار المسيرة للنشر و التوزيع .

 وزارة التربية (1994) : نظام رياض الاطفال, المديرية العامة للتعليم العام/ مديرية رياض الاطفال, وزارة التربية, العراق , بغداد.

المصادر الاجنبية

 Anastasi ,A(1976);Psychological testing .New York Macmillan company 8 ed.

 Chiselli, E.E.et (1981) : Measurement theory for behavioral sciences .W.H. free man and company, san franiesco.

 Cooley, Charles Horton,( 1907); Social Consciousness, The American Journal of Sociology, Vol. 12, No. 5, Mar. P.98.

 Eble, RL.(1972): Essentials of educational measurement: Prentice, hall Englewood cliffs, INC.

 Freud, S: (1922) : Group psychology and Analysis of the Ego. London, Hogarth.

 kroeber, Alfred (1952) ; Louis The Nature of Culure . (Chicago) University of Chicago press .

 Nunnally, J. (1978) : psychometrictheory ,Network: mcgr Hill.

 Thorndike .R.L ,Hagen .P(1986) Measurement and evaluation in psychology and education ,New York.

 Tsvetkov, Artem,(2008); Consciousness: Response to the Hard Problem, Indiana Undergraduate Journal of Cognitive Science, Vol. 3, 2008. P.22.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
أ.د.الطاف ياسين خضر and هبة حميد احمد, “الضمير الجمعي لدى معلمات رياض الاطفال وعلاقته ببعض المتغيرات”, jfath, vol. 21, no. 4, pp. 24–55, Aug. 2023.