اثر اسلوب فيرنالد في التحصيل والاحتفاظ لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة قواعد اللغة العربية
Keywords:
: approach , FernaldAbstract
Abstract :
This study aims at investigating The Efficiency of Using Fernald's Approach on the Attainment and memorization of the Students of the Second Intermediate Grade in the Subject of Arabic Grammar through investigating the validity of the following hypotheses:
- There is no statistically significant difference on the function level (0.05) in the scores of post-test between the experimental group who studied using Fernald's approach and the control group who studied using the conventional way.
- There is no statistically significant difference on the function level (0.05) in the scores of the memorization between the experimental group who studied using Fernald's approach and the control group who studied using the conventional way.
The researcher deliberately chose Al Nasir Bin Asim Intermediate as a sample. Two sections were chosen randomly: section (A) (as a control group and section (B) as an experimental group with (32) students each. The researcher balanced the two groups in the following variables:
- Pre-test of previous information.
- Age in months.
- The scores of the first semester in the academic year 2016-2017.
After using the statistical devices, the researcher did not find statistically significant differences between the study groups. He prepared the behavioral aims that finally reached (67) aims with (80%) agreement among the jury of experts. He also prepared teaching plans, pretest, and posttest and presented them to experts who agreed on them with (80%).
The researcher used the following statistical devices: t-test for two independent samples, Pearson correlation coefficient, Spearman coefficient. The results showed the prevalence of the experimental group who studied Arabic grammar using Fernald's approach on the control group who studied the subject using the conventional way.
References
المصادر:
- ابراهيم, خليل, المرشد في قواعد النحو والصرف, ط1, الاهلية للنشر والتوزيع, عمان, 2002.
- ابن منظور, جمال الدين محمد عكرم, لسان العرب, اعتنى بتصحيحه, امين محمد عبد الوهاب و محمد صادق العبيدي, ط2, ج9, دار الاحياء التراث العربي, بيروت, لبنان, 2003.
- ابو جادو, صالح محمد, علم النفس التربوي, ط11, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان, 2014.
- ابو الضبعات, زكريا اسماعيل, طرائق تدريس اللغة العربية, ط1, دار الفكر- عمان, 2007.
- الاعرجي, مرتضى عبد الكاظم, اللغة العربية وطرائق تدريسها, ط, مكتب اليمامة للطباعة والنشر, 2016.
- التميمي, ميسون علي جواد, نماذج لتدريس المفاهيم النحوية, ط1, دار الرضوان للنشر والتوزيع, عمان, 2015.
- جاسم, نادية هلال ومحمد عباس محمد, اثر اسلوب فيرنالد في تنمية الاداء الاختباري لدى تلميذات بطيئات التعلم في المرحلة الابتدائية, بحث منشور, مجلة بابل, 2016, العدد الثاني والعشرون.
- الحسني يوسف حسن محمد, وتوفيق مروان حكم, اثر اسلوب فيرنالد في فهم المقروء من النصوص القرآنية لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي, مجلة ادأب الفراهيدي, العدد 17, بحث منشور 2013.
- الحموز, محمد عواد, الرشيد في النحو العربي, ط1, دار الصفاء للنشر والتوزيع, عمان, 2002.
- الخطيب, محمد ابراهيم, مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها في مرحلة التعليم الاساسي, مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع, الاردن, 2009.
- الدليمي, حميد لطيف, منهجية البحوث العلمية, ط1, دار ميزوروتاميا- بغداد- شارع المتنبي, 2011.
- زاير, سعد علي, عايز ايمان اسماعيل, مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها, العراق, بغداد, شارع المتنبي, 2011.
- زاير, سعد علي, داخل سماء تركي, اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية, شارع المتنبي, بغداد, 2013.
- زاير, سعد علي, واخرون, الموسوعة التعليمية المعاصرة, مكتب اليمامة للطباعة والاستنساخ, ج1, 2014.
- السرطاوي, عبد العزيز واخرون, تشخيص صعوبات القراءة وعلاجها, ط1, الاردن, دار وائل للنشر, 2009م.
- سمارة, فوزي احمد حمدان, التدريس, مبادئ, مفاهيم, طرائق, الطريق للتوزيع والنشر, عمان,2004.
- سليمان, امين علي, وابو علام رجاء محمود, القياس والتقويم في العلوم الانسانية اسسه وادواته وتطبيقاته, ط1, دار الكتاب الحديث, 2010م.
- شحاتة, حسن, والنجار زينب, معجم المصطلحات التربوية والنفسية, ط1, الدار المصرية اللبنانية, القاهرة, مصر, 2003.
- الشمري, هدى علي جواد, الساموك سعدون محمود, مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها, ط1, دار وائل للنشر, عمان, الاردن, 2005.
- فرحـان, فـلاح حـسن, أثـر أسلوب فيرنالد في حفظ النصوص الأدبية واستبقائها عند تلاميذ الصف الخامس الابتدائيّ , كلية التربية, ابن رشد في جامعة بغداد, 2011م, رسالة ماجستير غير منشورة.
- عباس, محمد خليل واخرون, مهارات في اللغة والتفكير, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع, 2005.
- عبد الهادي, نبيل, واخرون . بطء التعلم وصعوباته, دار وائل للطباعة والنشر, الاردن, ط1, 2000م.
- عبد الهادي, نبيل عبد واخرون, مهارات في اللغة والتفكير, ط2, دار المسيرة للنشر والتوزيع, 2005م.
- عبيد, رياض هاتف, اثر استخدام الحقيبة التعليمية في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الاملاء, كلية التربية الاساسية, جامعة بابل, 2004م, رسالة ماجستير غير منشورة.
- عبيد, وليم, استراتيجيات التعليم والتعلم في سياق ثقافة الجودة اطر مفاهيمية ونماذج تطبيقية, ط1, جدار الكتاب العالمي للنشر والتوزيع, عمان , 2011م.
- علي, زيان عبد الكريم, اثر اسلوب فيرنالد في حفظ النصوص الادبية واستبقائها عند تلامذة الصف السادس الاساسي, مجلة الاستاذ, العدد 219, بحث منشور 2016م.
- العمري, عبد الله ابن عبد الوهاب, الاسلوبية دراسة وتطبيق, السعودية, 2008, رسالة ماجستير غير منشورة.
- عودة، احمد سليمان. " القياس والتقويم في العملية التدريسية "، الاصدار الثالث، دار الامل، عمان، الاردن، 1999م.
- كوافحة, تيسير مفلح, صعوبات التعلم والخطة العلاجية المقترحة, ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع, 2003م.
- لحمدان, حميد, القراءة والتوليد الاسئلة تفسير عاداتنا في قراءة النص الادبي, المركز الثقافي العربي, الدار البيضاء, المغرب, ط2, 2007م.
- اللهيبي, محمد عبد الرزاق, فاعلية الاسلوب التمثيلي في التحصيل والاحتفاظ لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة التاريخ, كلية التربية للعلوم الانسانية جامعة الانبار, 2010, رسالة ماجستير غير منشورة.
- مصطفى, ابراهيم, واخرون, المعجم الوسيط, مجمع اللغة العربية, دار الدعوة للنشر والتوزيع, استانبول, تركيا, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 مجلة الفتح
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.