The level of educational competencies for chemistry teachers in view of the variable years of experience
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/1/9Keywords:
educational competencies , chemistry teachers , Years of ExperienceAbstract
The aim of the current research is to identify: -
1- The level of educational competencies for chemistry teachers in Baqubah district in the six domains and the sub-indicators for each domain.
2- The statistically significant differences in the level of educational competencies for the variable years of service.
In order to achieve the objectives of the research, the researcher prepared a questionnaire for educational competencies for teachers of chemistry, which included (30) items distributed over six domains. The psychometric characteristics of each of them, represented by validity and reliability were extracted, and the current research community was identified with chemistry teachers in the preparatory stage in the preparatory and secondary schools of the General Directorate of Education in Diyala Governorate for the academic year (2021 / 2022). The researcher used random sample method in choosing chemistry teachers .The sample members are (90) male and female teachers, with (36) male and (54) female teachers.
After processing the data statistically, the results showed the following:
1- Chemistry teachers generally possess educational competencies at a good level of performance, except for assessment competencies and teaching aids.
2- There are statistically significant differences in educational competencies due to the variable years of service in favor of chemistry teachers who have served (10) years or more.
References
الاسدي، سعيد جاسم ومحمد حميد المسعودي و هناء عبد الكريم حسن التميمي (2016): التنمية المهنية القائمة على الكفاءات والكفايات التعليمية، ط1، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان.
الجنابي، داود عثمان عبد (2002): الكفايات التدريسية اللازمة لمدرّسي الكيمياء في المرحلة المتوسطة وعلاقتها بحافز التحصيل لدى طلبتهم، رسالة ماجستير، جامعة ديالى، كلية المعلمين، العراق.
حاجي، ستار جبار، وعبد المهيمن الديرشوي(2014): الكفايات التدريسية اللازمة لمدرّسي التاريخ من وجهة نظرهم، مجلة جامعة زاخو، المجلد 2(B)، العدد(1).
الحرداني، محمد رحيم كريم (2005): تقويم أداء معلمات اللغة العربية في ضوء الكفايات التعليمية، رسالة ماجستير، الجامعة المستنصرية/ كلية التربية الأساسية، العراق.
الدرملي، محمد اسماعيل علي (2018): الدليل في الكيمياء: الكيمياء النووية، ط1، دار العلم والايمان، كفر الشيخ.
الدريج، محمد (2004): التدريس الهادف، ط1، دار الكتاب الجامعي – العين، الامارات.
السامرائي، عباس فاضل خلف (2020): تقويم الكفايات التدريسية لمدرّسي المواد العلمية في المدارس الثانوية من وجهة نظر المشرفين الاختصاص، ابحاث المؤتمر الدولي الثاني - نقابة الاكاديميين العراقيين، المجلد (4)، العدد (38)، العراق.
الصافي، فلاح محمد حسن (2005): الكفايات التدريسية اللازمة لمدرّسي مادة الكيمياء في المرحلة الثانوية في منطقة الفرات الأوسط، مجلة جامعة كربلاء، العراق.
عباس، محمد خليل (2009): مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط2، دار المسيرة، عمان.
الكريطي، احمد شاكر مزهر (2014): المهارات التدريسية لمدرسي التاريخ في المرحلة الاعدادية وعلاقتها بتحصيل طلبتهم، رسالة ماجستير، كلية التربية للعلوم الانسانية، جامعة ديالى.
المؤتمر العلمي الحادي عشر للتربية والتعليم، الجامعة المستنصرية، (2005): توصيات كلية التربية الاساسية، الجامعة المستنصرية، العراق.
الموسوي، نجم عبد الله، وهاشم داخل الدراجي، وصلاح هاشم الزهيري، (2022): اخلاقيات مهنة التدريس – دراسة في الاسس والمنطلقات التربوية والنفسية، ط1، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان.
Cropland، Norman Edward (1981): Measurement and evaluation in teaching, 4th ed, Macmil Lance. Inc, New York.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.