The role of Total Quality Manigment in Developing Teachers Effeciency in Iraqi Schools of Outstanding Students
Keywords:
Total Quality ManigmentAbstract
The current research aims to determine the quality standards for the competencies of teachers of outstanding students. The importance of research in the application of quality in education is through the attempt to use studies and research on the development of education and methods and means to achieve the highest performance and effectiveness.
The problem was formulated to investigate the following:
The research problem was formulated by :
What are the total quality standards in the competencies of the teachers of the outstanding students in high school in Iraq?
The objectives of the research were as follows:
- Defining quality standards for the competencies of teachers of outstanding students.
- To recognize the strength of the exercise of competencies by the managers of outstanding students.
The importance of research in:
Teaching competencies are a standard for total quality in public education in Iraq.
Research contributes to improving the level of outstanding students and benefiting from their mental abilities.
The hypotheses were:
There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the implementation of the total quality standards for teachers of outstanding students according to the variable sex (male - female).
There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in the implementation of the total quality standards for teachers of outstanding students according to the variable years of service (less than 10 years - 10 and more than 10 years).
The main conclusions were:
1- The results showed that there is a set of competencies that must be met by the teachers of the outstanding students in order to achieve the effective teaching requirements and application the total quality.
The main recommendations were:
The teachers of the outstanding students need a training program in the light of the total quality standards and this is shown through the results obtained by the research after the implementation of the total quality standards
References
المصادر :
- احمد ، حافظ فرج ، الجودة الشاملة في المؤسسات التربوية ، ط1 ، دار عالم الكتب ، القاهرة ، 2007 ,
- احمد ، نازلي صالح ، ،ط1 ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة 1983 .للتخطيط للتعليم العالي ، وثائق ، العدد 25 ، مطبعة وزارة التربية والتعليم ، بغداد1971.
- البكر ، محمد بن عبدالله ، اسس ومعايير نظام الجودة الشاملة في المؤسسات التربوية والتعليمية ، بحث مقدم لمعهد الادارة العامة – الرياض - المملكة العربية السعودية ، 1996 .
- البنا ، رياض رشاد ، ادارة الجودة الشاملة في التعليم (التعليم الابتدائي : جودة شاملة ورؤية جديدة ) بحث مقدم الى المؤتمر التربوي العشرون ، 2006 .
- التميمي ،عواد جاسم ، الكفايات دليل للعاملين في ميدان التربية والتعليم ،دار الكتب والوثائق ، وزارة التربية ، بغداد 2005 .
- جروان ، فتحي عبدالرحمن : الموهبة والتفوق والابداع ، ط2 ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن 2004 .
- حمود ، خضير كاظم ، ادارة الجودة الشاملة ، ط4 ، دار الميسرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، 2009 .
- الفتلاوي ،سهيلة محسن كاظم ، كفايات التدريس (المفهوم ، التدريب ، الاداء) ، مكتبة الشروق ،عمان ،الاردن 2003
- قادة ، يزيد ، واقع تطبيق الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم الجزائرية ، رسالة ماجستير ، جامعة ابي بكر بلقايد ،2011 .
- قطناني ، محمد حسين ، واخرون ، تربية الموهوبين وتنميتهم ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الاردن ،2009 مقدمة في العلوم التربوية
- قلادة ،فؤاد سليمان ،طرائق التدريس ونماء الانسان ،دار المعرفة الجامعية، 1998.
- عشيبة ، فتحي درويش ، الجودة الشاملة وامكانية تطبيقها في التعليم الجامعي ، مجلة اتحاد الجامعات العربية ، العدد 3 ، القاهرة ، مصر 2000 .
- القيسي ، هناء محممود ، فلسفة ادارة الجودة الشاملة في التربية والتعليم العالي ط 1 ، دار المناهل للنشر والتوزيع ، عمان ،الاردن ، 2011 .
- لومان ، جوزيف ، اتقان اساليب التدريس ، ترجمة حسين عبدالفتاح ، مركز الكتب ، الاردن 1998 .
- مولى ، حميد مجيد ، اتجاهات طلبة الصف الثاني في قسم العلوم في معاهد اعداد المعلمين نحو مادة الرياضيات ، مجلة كلية المعلمين ، العدد (19) الجامعة المستنصرية ، كلية المعلمين ، بغداد 1999 .
- محمود ، مقداد اسماعيل . بناء معيار لتطوير المناهج الدراسية للجامعات العراقية في ضوء اهداف التعليم العالي ، جامعة بغداد ، كلية التربية ، ( اطروحة دكتوراه غير منشورة ) ، 1990 .
- وزارة التربية ، مديرية البحوث التربوية . مقررات وتوصيات الحلقة الدراسية الثالثة
- يس ، نبيهة ، ابعاد متطورة للفكر التربوي ، مطبعة دار التأليف ، مصر ، 1978 .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.