The Environmental Concepts in The Science Books of The Intermediate Stage (Content Analysis Study)

Authors

  • Falih Abdul Hasan Owayid College of Basic Education / University of Diyala
  • Farah Hasan Hadi College of Basic Education / University of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/26/1/2

Keywords:

Science Books , Environmental Concepts, Intermediate Stage Content Analysis

Abstract

This research aims at realizing the Environmental concepts  in the science books of the intermediate stage (content analysis study)زstage (content analysis study)>ge biological concepts in the scien                       

To achieve this aim , the too researchers followed the descriptive method in this work .The research sample included the content of the above books and the implemented tool covered a list of concepts in the mentioned stage . The final list included (5) main concepts and (12) sub concepts . After ensuring the psychometric characteristics of the implemented tool , the above mentioned books have been analyzed in accordance with the word (concept) and in view of the content of the implemented tool of the main and sub concepts. The results that the workers noticed is that the science subject book of the 2nd class intermediate stage , is the most book to include the Environmental concepts with (753) recurrences and with a ratio of (%64.4) while the science subject book of the first class shows less recurrences (only415) and with the ratio (%35.5). Regarding the results that the researchers noticed , a group of conclusions , recommendations and suggestions have been introduced

References

الجادري ,عدنان حسين ,وابو الحلو,يعقوب عبد الله (2009): الاسس المنهجية والاستخدامات الاحصائية في بحوث العلوم التربوية والنفسية ,ط1,اثراء للنشر,عمان.

حماد,سامي,والغمري,عباس (2005):البيئة والتلوث,المكتبة المعاصرة,المنصورة.

الخزرجي,نوار طالب عويد (2008): المفاهيم البيئية في كتب الاحياء للمرحلة الاعدادية- دراسة تحليل محتوى,رسالة ماجستير غير منشورة,كلية التربية الاساسية ,جامعة ديالى ,العراق.

خضر,سوزان(2001):إعداد تصميمات لتنمية الوعي بالمفاهيم البيئية للطفل,أطروحة دكتوراة منشورة,كلية التربية الفنية,جامعة حلوان.

خطايبة,عبد الله محمد(2011):تعليم العلوم للجميع,ط3,دار المسيرة للنشروالتوزيع ,عمان.

دويدري , رجاء وحيد (2000):البحث العلمي أساسياته النظرية وممارسته العملية , ط1, دار الفكر المعاصر , دمشق.

ربيع,عادل,وربيع, أحمد,وربيع,هادي (2007):التربية البيئية,ط1,دار عالم الثقافة للنشر والتوزيع,عمان.

الزويني, ابتسام صاحب وآخرون (2012): المناهج وتحليل الكتب ,دار صفاء للنشر والتوزيع ,عمان.

زيتون,عايش محمود (2001):أساليب تدريس العلوم,ط1,دار الشروق للنشر والتوزيع,عمان.

سلامة,أحمدعبد الكريم (1996):قانون حماية البيئة الاسلامي,مقارنة بالقوانين الوضعية,دار المسيرة,عمان.

السوداني,عبد الكريم عبد الصمد,والمسعودي,عباس فاضل (2011),دراسة تحليلية لكتب علم الاحياء في ضوء المهارات الحياتية,مجلة القادسية في الادب والعلوم التربوية,المجلد10,العددان3-4,ص(117-133) .

طاحون,زكريا (2002):أخلاقيات البيئة وحماقات الحروب,ط1,جمعية العربي للبحوث والبيئة,القاهرة.

الطراونة,إسلام سالم (2014): المفاهيم البيئية المتضمنة في كتب العلوم للمرحلة الاساسية الدنيا في الاردن ودرجة اكتساب طلبة لواء المزار الجنوبي لها,رسالة ماجستير منشورة ,قسم المناهج والتدريس,جامعة مؤتة,الاردن .

محجوب ,مشرفة محمد (2010): المفاهيم البيئية اللازمة لتلاميذ المرحلة الاساسية ومدى توافرها في كتب العلوم المطورة في ليبيا,رسالة ماجستير منشورة ,جامعة اليرموك ,الاردن.

محمد,وائل عبد الله ,وعبد العظيم ,ريم أحمد (2012): تحليل محتوى المنهج في العلوم الانسانية,ط1,دار المسيرة للنشر والتوزيع ,عمان.

المحمودي,محمد سرحان علي (2019):مناهج البحث العلمي,ط3,دار الكتب,صنعاء.

منصور,ندى (2016): تحليل محتوى المفاهيم البيئية المتضمنة في كتاب علم الاحياء والارض للصف السابع الاساسي,مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية – سلسلة الاداب والعلوم الانسانية ,المجلد(38)العدد(6).

http://91.144.21.197/index.php/humlitr/article/view/2413

الهاشمي,عبد الرحمن ,وعطية,محسن علي (2014): تحليل مضمون المناهج المدرسية,دار صفاء للنشر والتوزيع ,عمان.

اللقاني,أحمد,ومحمد,فارعة (1999):التربية البيئية واجب ومسؤلية,ط1,عالم الكتب للنشر,والتوزيع والطباعة,القاهرة.

وزارة التربية (2019):كتاب العلوم للصف الاول المتوسط (الجزء الاول) ,ط4,المديرية العامة للمناهج الدراسية,بغداد.

وزارة التربية (2019):كتاب العلوم للصف الاول المتوسط (الجزء الثاني) ط4,المديرية العامة للمناهج الدراسية,بغداد.

وزارة التربية (2019):كتاب العلوم للصف الثاني المتوسط (الجزء الاول)

,ط3,المديرية العامة للمناهج الدراسية,بغداد.

وزارة التربية (2019):كتاب العلوم للصف الثاني المتوسط (الجزء الثاني) ط3,المديرية العامة للمناهج الدراسية,بغداد.

-Palmer.J.A,(1998)Environmental thinking in the early years :understanding and misunderstanding of concepts related to waste management ,environmental education research 1,1

McMillan,J.& Schumacher ,S.(2001):Reserch in Education .Long-man, Inc.

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
فالح عبد الحسن عويد and فرح حسن هادي, “The Environmental Concepts in The Science Books of The Intermediate Stage (Content Analysis Study)”, jfath, vol. 26, no. 1, pp. 28–41, Jun. 2023.