The Effect of Enrolling Gifted Students at King Abdullah II Schools for Excellence on their Social Adaptation

Authors

  • Hussein Abdallah Al-Smadi قسم التربية الخاصة / جامعة ام القرى
  • Emad Mohmmad Alghzo

Keywords:

Social Adjustment, King Abdallah schools for the distinguished, Gifted Students.

Abstract

This study aimed to investigate the effects of gifted student's enrolment in king Abdullah the 2nd distinctive school on social adaptation. The sample of the study consisted of 160 students ( male and female ) 80 of them already enrolled in king Abdullah  the 2nd distinctive schools (40 in seventh grade, 20 of which are male students and 20 female students) and (40 in 11th grade, (20 of which are male students and 20 female students). The sample was randomly selected. Another 80 students with same grade levels were selected from regular schools. The scale on social adaptation which was a researcher's developed scale, was administered after validity and relativity were conducted.

Results showed no significant differences between students enrolled at King Abdullah the 2nd distinctive school and those not enrolled in the school on the overall result of the scale. Also results showed a significant difference between 7th grade students and 11th grade students in favor of 11th grade students for those who are enrolled in the school, whereas no significant differences were found based on gender and no significant that can be related to the interaction between the groups, the class and gender of gifted students.

References

المراجع العربية

• آغا، كاظم ولى (1990). التوافق النفسي والاجتماعي عند الطلاب المتفوقين دراسياً وغير المتفوقين : دراسة تجريبية مقارنة على طلاب المرحلة الثانوية من الجنسين في دولة الامارات العربية المتحدة. مجـلة بحوث جامعة حلب (سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية ). العدد (17). ص143-173.

• جروان، فتحي عبدالرحمن (2008). الموهبة والتفوق والابداع ، الطبعة الثالثة، عمان : دار الفكر .

• درويش، كمال( 1986 ).التربية السياسية للشباب، الاسكندرية : منشأة المعارف.

• الزعبي، احمد محمد (2001). علم نفس النمو، ماسية للثقافة العربية، عمان.

• الاسعد، ميسون احمد ناجي(1994).أثر كل من التنشئة الأسرية والجنس والعمر على التكيف الاجتماعي للأفراد في الفئات العمرية من 12-16 ، رسالة ماجستير غير منشورة،كلية الدراسات العليا، الجامعة الاردنية : عمان .

• الصمادي، محمد عبدالغفور (2007). العلاقة بين الذكاء العام والذكاء الانفعالي والتكيف الاجتماعي والتحصيل : دراسة تنبؤية. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة اليرموك : الاردن.

• الطاهر، مي سليم (1988). الفروق في التكيف الاكاديمي بين المتفوقين وغير المتفوقين من طلبة الجامعة الأردني، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية : الاردن.

• عبدالغني، وسام يوسف (2010). الذكاء الانفعاليّ وعلاقته بالتكيف الاجتماعيّ ومفهوم الذات لدى أطفال الروضة الموهوبين والعاديين في الأردن.أطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة عمان العربية للدراسات العليا:الأردن.

• العبويني، بسمة موسى(2008). أساليب التعلم والسلوك القيادي والتكيف الاجتماعي لدى الطلبة الموهوبين في الأردن. أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة عمان العربية للدراسات العليا: الأردن.

• عربيات، أحمد عبدالحليم.(2001). بناء برنامج إرشادي للتكيف مع الحياة الجامعية في الجامعات الأردنية. أطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية، الجامعة المستنصرية : بغداد.

• العويضة، سلطان (2002). الواقع التكيفي للطلاب الموهوبين في مدرسة اليوبيل .مجلة العلوم التربوية، العدد(2) ص267-279.

• فهمي، مصطفى (1995). الصحة النفسية دراسات في سيكولوجية التكيف، ط3، مكتبة الخانجي :القاهرة.

• المنيزل، عبدالله فلاح والعبداللات، سعاد (1995). موقع الضبط والتكيف الاجتماعي المدرسي : دراسة مقارنة بين الطلبة المتفوقين تحصيلياً والعاديين. مجلة دراسات ( العلوم الانسانية ) الجامعة الاردنية، المجلد22 أ، العدد6.

• الالوسي، جمال حسين (1995). الصحة النفسية، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد.

• محمد مجدة، أحمد (1991). دراسة مقارنة الأبعاد التوافق النفسي والاجتماعي بين الطلبة المتفوقين والطلبة المتخلفين دراسياً وعلاقته بالانتماء. مجلة دراسات نفسية، العدد (1) ص125-139.

• المهايرة، سليمان عبدالرحمن (2007). أثر برنامج إرشادي جمعي في تنمية مفهوم الذات الاجتماعية لدى الطلاب الموهوبين والمتفوقين في المراكز الريادية في إقليم الجنوب ، رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة مؤتة، الاردن .

• نصر الدين، جابر(1992).علاقة الرفض الابوي بالتكيف النفسي، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الجزائر.

المراجع الانجليزية:

 Adeyemo , D.A.,( 2005).The buffering effect of emotional

intelligence on the adjustment of secondary school students in transition: Electronic Journal of Research in Educational Psychology . No 6-3 (2), PP79-90 .

 Bain & Ball (2004).Self-socil relations and excellent students with their peers . Journal Gifted Child Toda Vol 77.p. 10

 Corso Robert ,M,.(2007 ) . Practices for Enhancing Children's Social Emotional Development and Preventing Challenging Behavior. Journal Articles Reports-Descriptive. Vol. 71 . PP. 42-75.

 Cook,Stacie.(1995).I'm Proving student behavior through

social skills instruction . Development Review . Vol.14. Issue . 1 . PP78-89 .

 Cross, T.L, Coleman, L. J & Stewart, R. A.(1993).The Social Cognition of Gifted Adolescents : An Exploration of the

Stigma of Giftedness Paradigm. Roeoer Review.Vol.16. Issue. 1 . PP.37-40 .

 Gross,M.U.M.(1993).Exceptionally gifted children, London : routledge.

 Hollingworth , L,S.(1942).Children above 180 IQ , Yonkers-on-Hudson, New York: World Books.

 Kerr , B., Colanglo ,N.,&Gaeth, j. (1988).Gifted adolescents

attitudes toward their gifted- ness, Gifted Child Quarterly ,32, 245-247.

 Kirk , S. & Gallagher, J & Anastasiow , N . (2003) Educating Exceptional Children , Houghton Mifflined , Company , New York .

 Kublilius,P. Kulieke , M &Krasney,N(1988).Personality

Dimensions of Gifted Adolescents: A Review of the Empirical Literature. Gifted Child Quarterly, 32 (4), 347-352 .

 Pat, Kissinger ( 1986). Recent Recent Reference Sources on the Gifted . Journal Articles , Reference Materials – Bibliographies .

Ray,C. Elliott, S.( 2006) . Social Adjustment and Academic

Achievement : A Predictive Model for StudeGnts With Diverse Academic and Competencies . School Psychology Review . V 35 , No.3 , PP493-501 .

 Robinson , N.M.& Noble , K.D.(1991). Social-emotional

development and adjustment of gifted children , In M.C. Wang, M.C. Reynolds. & H.J. Walberg ( Eds), Handbook of

special education , research and practice , (Vol . 4 ) .(pp.57-76). New York : Pergamon Press.

 Roedell, W.C. (1985). Developing Social Omeence in Gifted Preschool Children. Remedial And Special Education, 6 (4):6-11..

 Sears.E. & Johnson .D.( 2004 ) . The Effects of Visual Imagery on Spelling Performance and Retention Among Elementary Students. Retrievedat 1 May , 2005 , from the wor wide web : http://www.questia.com/ PM . qsta 76941848 .

 Silverman , L , K . 1993 .A Developmental Model for Counseling the Gifted . In Silverman (Ed), C0unseling the Gifted and Talented, Denver: Love.

 Swiatek, Mary . (2001). Social Coping among Gifted High School Students and Its Relationship to Self-Concept Ann. Journal of Youth and Adolescence. Vol.30.Issue.1.P. 19.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
حسين عبدالله الصمادي and عماد محمد الغزو, “The Effect of Enrolling Gifted Students at King Abdullah II Schools for Excellence on their Social Adaptation”, jfath, vol. 22, no. 3, pp. 60–81, Aug. 2023.