Teaching Practices of Arabic Language Teachers in Saudi Arabia in the Light of PIRLS Indicators from the Educational Supervisors point of view

Authors

  • Amal Abdullah Abo ras College of Education - Princess Nourah bint Abdulrahman University

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/26/1/6

Keywords:

Literacy – PIRLS- Teaching practices

Abstract

The study aimed to examine the reality of teaching practices of grade four Arabic class teachers in order to develop student’s reading abilities according to the PIRLS indicators from the standpoint of the educational supervisors. The study implemented the descriptive method, and the instrument was a survey that was prepared by the researcher based on the PIRLS indicators. After examining the validity and reliability of the instrument, it was distributed to a sample of 255 male and female supervisors from all the regions of Saudi Arabia. The study found that according to the educational supervisors point of view, the level of teaching practices of Arabic language that was implemented to develop student’s reading abilities is considered to be high. In Addition, it found that there are significant statistical differences between males and females samples in favor of females while there are no significant differences attributed to the variable of years of experience. As for the levels of the teaching practices, the study found a positive relationship between teaching practices levels. The result of the study is inconsistent with the low scores by Saudi Arabia Students when they participated in 2011 and 2016 International testing contests, which in turn recall examining other reasons for these low results. The researcher proposed conducting another study to compare the levels of Saudi students and those whom achieved high scores in PIRLS test to explore the factors that influence the performance of each category and to search other factors that might have an effect on students performance such as family support, society’s awareness, teachers’ job satisfaction, economic and cultural diversity, etc

References

أتزكي، أحمد؛ كناني، رشيد (2017). القراءة من منظور الدراسة الدولية بيرلز، دراسات بيداغوجية، ع 1، يناير 2017.

با ريان، عبود بن محمد (٢٠١٩). واقع عمليات تطوير مناهج تعليم اللغة العربية بالمملكة العربية السعودية، في الدعفس، دعفس. وآخرون. تطوير مناهج تعليم اللغة العربية بالمملكة العربية السعودية، مباحث لغوية 43، ط1، الرياض: مركز الملك عبد الله بن عبد العزيز لخدمة اللغة العربية.

البطوش، أحلام محمد. (٢٠١٧). الممارسات التدريسية الصفية لدى معلمي التربية الإسلامية في المرحلة الأساسية في محافظة الكرك-مديرية التربية والتعليم للواء المزار الجنوبي وتأثرها بمتغيري الجنس والخبرة التدريسية، جامعة الأزهر، مجلة كلية التربية، ع١٧٥،ج٢ .

الجلاد، ماجد. والعمري، معاذ. (٢٠٠٥). درجة اكتساب طلبة دبلوم أساليب تدريس التربية الإسلامية للكفايات التعليمية الخاصة بفروع التربية الإسلامية، مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين، مركز النشر العلمي، مج ٦، ع ٣.

الحربي، فهد. والقحطاني، فيصل. (٢٠١٧). المقدرة القرائية وفق المعايير الدولية للطلبة في الصف الرابع الابتدائي قراءة لنتائج مشاركة المملكة العربية السعودية في اختبار القراءة الدولي "بيرلز، وزارة التعليم.

حسين، عبد العزيز. (٢٠١٩). أثر الطلاقة القرائية ونوع النص في الفهم القرائي لدى طلاب الصف الثالث والخامس الابتدائي، International journal of pedagogical innovations، University of Bahrain، No.2 pp. 64-80,.

الدليمي، أحمد حسين. (٢٠١٥). مهارات الفهم القرائي في كتاب لغتنا العربية للصف السابع الأساسي في الأردن، رسالة ماجستير، الأردن، جامعة مؤتة، كلية الدراسات العليا.

الشنقيطي، أمامة محمد. (2020). فاعلية برنامج تدريبي في توعية معلمات اللغة العربية بالممارسات المثلى لرفع المقدرة القرائية للطلاب وفق معايير الاختبار الدولي للتقدم في القراءة بيرلز PIRLS)) واتجاهاتهن نحوه. المجلة التربوية، كلية التربية ، جامعة سوهاج ،ع7 .

الشنقيطي، أمامة محمد. (٢٠٢١). واقع الممارسات التدريسية لمعلمات اللغة العربية في المملكة العربية السعودية لتنمية المقدرة القرائية لدى طالبات الصف الرابع الابتدائي وفق مؤشرات اختبار بيرلزPIRLS))، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية ، ع 4 ، مج 29 45.

الصغير، علي بن محمد، والنصار، صالح بن عبدالعزيز. (2002). ممارسات المعلمين التدريسية في ضوء نظريات التعلم . مجلة القراءة والمعرفة، جامعة عين شمس: كلية التربية، الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة، ع 18 .

العويضي، وفاء. والقحطاني، عادل. (١٤٤١هـ). إستراتيجية تطوير مهارات تعلم التلاميذ في ضوء معايير اختبارات التيمس وبيرلز والبيسا. الرياض مكتبة الملك فهد الوطنية، ط١.

الغامدي، عائشة سعيد علي. (2020). فاعلية استراتيجية التصور الذهني في تنمية مهارات الفهم القرائي والاتجاه نحو القراءة لدى تلميذات الصف السادس الابتدائي . مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، مج 28، ع 1 .

فني، أحمد أمين. (٢٠١٣). مفهوم الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة طولكرم وعلاقته بالممارسات التربوية للمعلمين من وجهة نظر الطلبة. رسالة ماجستير، نابلس: جامعة النجاح الوطنية.

القحطاني، سعيد سعد. (٢٠١٨). تقويم مستوى الفهم القرائي لدى طلاب اللغة العربية لمرحلة البكالوريوس في جامعة الملك خالد، مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، ع١٧٧، ج١.

مدكور، علي. (١٤٢٣هـ). تدريس فنون اللغة العربية.القاهرة: دار الفكر العربي،ط٢.

المخلافي، توفيق. (٢٠١٠). دراسة التقويم الدولية واسعة النطاق TIMSS-PIRLS-PISA تحليل مقارن في الأهداف والمنهج والمحتوى وتضميناتها الثقافية. الرياض: مكتب التربية العربي لدول الخليج.

المصري، هالة إسماعيل. (٢٠١٧). فعالية برنامج إلكتروني لتنمية مهارتي السرعة والفهم القرائي لدى تلميذات الصف الرابع الأساسي بغزة، رسالة ماجستير، الجامعة الإسلامية بغزة.

مطري، إدريس. وآل سفران، محمد. (٢٠٢٠). تقويم منهج الصف الرابع الابتدائي في المملكة العربية السعودية في ضوء معايير مناهج الدول المتقدمة في الدراسة الدولية للتقدم في القراءة، جامعة الأزهر: مجلة كلية التربية، ع١٨٦، ج٣.

مطري، إدريس. (٢٠٢٠). برنامج تدريبي مقترح لتنمية مهارات تدريس القراءة في ضوء دراسة (PIRLS) لدى معلمي اللغة العربية في المرحلة الابتدائية، جامعة المنصورة: مجلة كلية التربية، ع١١٠، ج٤.

النصار، صالح بن عبد العزيز. (١٤٢٤هـ). تعليم الأطفال القراءة دور الأسرة والمدرسة، الرياض: مكتبة الملك فهد الوطنية، ط١.

يونس، فتحي. (2001). استراتيجيات تعليم اللغة العربية في المرحلة الثانوية. القاهرة: مطبعة الكتاب الحديث.

Mullis, I. V., & Martin, M. O. (2019). PIRLS 2021 Assessment Frameworks. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Herengracht 487, Amsterdam, 1017 BT, The Netherlands.

Popat, S. & Lenkeit, J. & Hopfenbeck, T. (2017). PIRLS for Teachers: A review of practitioner engagement with international large-scale assessment results. 10.13140/RG.2.2.10760.01281.

Zimmerman, L. (2014). Lessons learnt: Observation of Grade 4 reading comprehension teaching in South African schools across the Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) 2006 achievement spectrum. Reading & Writing-Journal of the Reading Association of South Africa, 5(1).

Tunmer, W. E., Chapman, J. W., Greaney, K. T., Prochnow, J. E., & Arrow, A. W. (2013). Why the New Zealand National Literacy Strategy has failed and what can be done about it: Evidence from the Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) 2011 and Reading Recovery monitoring reports. Australian Journal of Learning Difficulties, 18(2).

Marôco, J. (2021). What makes a good reader? Worldwide insights from PIRLS 2016. Reading and Writing, 34(1), 231-272.

Ratri, S. Y. (2015). Student factor influencing Indonesian student reading literacy based on PIRLS data 2011. Journal of Education, 1(1).

Van Damme, J., Bellens, K., Tielemans, K., & Van Den Noortgate, W. (2019). Do changes in instructional time, professional development of teachers and age of students explain changes in reading comprehension at the country level? An exploration of PIRLS 2006 and 2016. Education and Self-Development, 14(2).

https://www.iea.nl/ar/intro

https://www.iea.nl/studies/iea/pirls

https://www.vision2030.gov.sa/ar/v2030/overview

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
أمل عبد الله أبو راس, “Teaching Practices of Arabic Language Teachers in Saudi Arabia in the Light of PIRLS Indicators from the Educational Supervisors point of view”, jfath, vol. 26, no. 1, pp. 100–126, Jun. 2023.