The Effectiveness of Using Mathematical Modelling in Mathematics Communication Skills among Second Intermediate Students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/26/1/8Keywords:
effectiveness of mathematical modelingAbstract
The study was conducted in Iraq and it aimed to identify the effectiveness of using mathematical modelling in sports communication skills among second intermediate students.
The researchers used the experimental approach and selected a sample of (60) second intermediate students in Al-Asdiqaa Intermediate School. Furthermore, the researchers divided the sample into two equal groups; test group students who were taught according to mathematical modeling, and control group students who were taught in the traditional method. Then, the researchers constructed a test of mathematical communication skills that was distributed on the five skills consisting of (28) essay questions. The validity of the scale was verified via presenting it to a group of experts, its reliability was verified by Alpha Cronbach equation, difficulty coefficient and items recognition coefficient.
After implementing the test to the research sample of the test and control groups and analyzing the data using the t-test equation, it was found that there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the average grades of test group students who were taught according to mathematical modeling and those of control group students who were taught in the traditional method in favor of the test group. Thus, the researchers recommend the use of mathematical modelling in teaching intermediate school students
References
– ابراهيم , مجدي عزيز (2005م) , النموذج الرياضياتي , موسعة التدريس المحلية الخامس , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .
– ابو زينة , فريد كامل (1982م) , الرياضيات مناهجها واصول تدريسها , ط1 , دار الفرقان , عمان , الاردن .
– ابو زينة , فريد كامل (2010م) , تطوير مناهج الرياضيات المدرسية وتعليمها , ط1 , دار وائل للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .
– ابو عميرة , محبات (2000م) , تعليم الرياضيات بين النظرية والتطبيق , ط3 , الدار العربية للكتاب , القاهرة , مصر .
– ابو مزيد , مبارك مبارك (2012م) , اثر استخدام النمذجة الرياضية في تنمية مهارات التفكير الابداعي لدى طلاب الصف السادس الاساسي بمحافظات غزة , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية لتربية , جامعة الازهر , غزة .
– بدوي , رمضان مسعد (2003م) , استراتيجيات في تعليم وتقويم تعلم الرياضيات , ط1 , دار الفكر , عمان , الاردن .
– البياتي , عبدالجبار توفيق واثناسيوس , زكريا زكي (1977), الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس ,الجامعة المستنصرية, بغداد, العراق
– الجراح , ضياء (2000م) , تطوير مناهج الرياضيات في مرحلة التعليم العام في المملكة الاردنية الهاشمية في ضوء النمذجة الرياضية , اطروحة دكتوراه غير منشورة , كلية التربية , جامعة عين شمس , مصر .
– الحسني , غازي خميس (2011) , المناهج وطرائق تدريس الرياضيات , جامعة بغداد , بغداد , العراق .
– الحسني , فاتن محمد علي (2014م) , اثر استخدام النمذجة الرياضية على تنمية مهارات التفكير المنظومي في الرياضيات والميل نحوها لدى طالبات الصف الخامس الاساسي بغزة , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية التربية , الجامعة الاسلامية , غزة .
– حمادة , فائزة احمد (2009م) , استخدام التدريس التبادلي لتنمية التفكير الرياضي والتواصل الكتابي بالمرحلة الاعدادية في بعض معايير الرياضيات المدرسية , المجلة العلمية , كلية التربية , جامعة اسيوط , مج25 , ع1 : 299 – 332 .
– الراوي , خاشع محمود (2000م) , المدخل الى الاحصاء , ط2 , كلية الزراعة والغابات , مطبعة جامعة الموصل , الموصل , العراق .
– صلاح احمد مراد وامين علي محمد سليمان (2012) , الاختبارات والمقاييس في العلوم النفسية والتربوية خطوات اعدادها وخصائصها , ط3 , دار الكتاب الحديث , القاهرة , مصر .
– الظاهر , زكريا محمد وآخرون (1999م) , مبادئ القياس والتقويم في التربية , دار الثقافة , عمان , الاردن .
– عفيفي , احمد (2008م) , اثر استخدام استراتيجية ما وراء المعرفة على التحصيل وتنمية مهارات التواصل الرياضي لدى تلاميذ الصف الاول الاعدادي , دراسات في المناهج وطرق التدريس , ع(141) : 14 – 68 .
– علام , صلاح الدين محمود (2006م) , القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة , ط2 , دار الفكر العربي , القاهرة , مصر
– عودة , احمد (1999م) , القياس والتقويم في العملية التدريسية , ط3 , دار الامل , الاردن .
– غفور , كمال اسماعيل (2016م) , اثر استخدام نموذج التعلم التوليدي في مهارات التواصل الرياضي لذى تلميذات الصف الخامس الابتدائي , مجلة كلية التربية الاساسية , العراق , م(22) , ع(95) ,: 739 – 762 .
– فكري , جمال محمد (1995م) , انشطة القراءة والكتابة الرياضية ومدى استخدامها في تعليم الرياضيات بالمرحلة الاعدادية , مجلة كلية التربية بأسوان , جامعة جنوب الوادي , ع10 : 219 – 246 .
– الكبيسي , عبدالواحد حميد (2008م) , طرائق تدريس الرياضيات اساليبه (امثلة ومناقشات) , ط1 , مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع , عمان , الاردن .
– المشهداني , عباس ناجي (2011م) , طرائق ونماذج تعليمية في تدريس الرياضيات , ط1 , دار البازوري , عمان , الاردن .
– مصطفى , احمد (2004م) , اثر اسلوب التعلم التعاوني على تنمية مهارات التواصل الرياضي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة المنوفية , مصر
– مقدادي , فاروق والزغبي , علي (2004م) , مقروئية كتاب الرياضيات للصف الخامس الاساسي في الاردن , المجلة العلمية , 21(2) : 199 – 230 .
– المولى , حميد مجيد (2012م) , تعليم وتعلم الرياضيات من اجل الفهم , دار الجديد , دمشق , سوريا .
– مينا , فايز (2006م) , قضايا في تعليم وتعلم الرياضيات , مكتبة الانجلو المصرية , القاهرة , مصر .
– نصر , محمود احمد (2009م) , فاعلية الكتابة للتعلم من خلال فرق التفكير في تصميم خرائط المفاهيم برياضيات المرحلة الاعدادية واثر ذلك على تنمية التواصل الرياضي لدى طلاب الغرفة الرابعة رياضيات بكلية التربية , المؤتمر العلمي الحادي والعشرون , (تطوير المناهج الدراسية بين الاصالة والمعاصرة) , مصر , مج4 : 1370 – 1443 .
- Cantlon , D , (1998) , Mathematics Power , Teaching children Mathematics , S(2) , p : 108 – 112 .
- Cheng , A . (2001) . Teaching mathematical modeling in Singapore school , The Mathematics Educator – Association of Mathematics Educators . 6(1) .
- Cooper , John , D , (1974) , Measurement and analysis Behaviors Teaching Merrill , columbus , Ohio .
- Jiang , y , et al . (2000) . Notch signaling and the synchronization of the somite segmentation clock , Nature 40(8) : 475 – 479 .
- Morgan . C . (1999) . An Analysis of The Nature and Function of Mental computation in Primary Mathematics Cirricula.P.H.D. , queensland University of Technology , London .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.