The difficulties that face male and female teachers in teaching science from their point of view
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/2/2Keywords:
difficulty, Science teacher, SciencesAbstract
The aim of this research is to know the difficulties that teachers face in teaching science from their point of view.
The research sample consisted of (260) male and female teachers distributed in the schools of the Hashemite district in the province of Babil.
The research tool consisted of the scale of difficulties built by the researcher and it contains (9) areas, and each field contains (6) paragraphs, so the total number of paragraphs of the scale is (54)
The psychometric properties of the scale were found using the appropriate statistical methods, and the scale's stability was found to be (0.91) on the Pearson scale.
After applying the scale to the research sample, some results were reached that showed the difficulties faced by teachers, and they were arranged according to each paragraph getting the weighted mean, and they were arranged according to each paragraph getting the weighted mean, and conclusions, recommendations and suggestions were reached
References
أبو زينة ، فريد كامل والابراهيم ، مروان وقنديلجي ، عامر وعدس ، عبدالرحمن وعليان خليل (2005) : مناهج البحث العلمي الكتاب الثالث طرق البحث النوعي , ط 1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة عمان .
الامام ، مصطفى محمود وآخرون , (1990) : التقويم والقياس ، دار الحكمة للطباعة والنشر، بغداد .
الخفاجي , رائد ادريس محمود و عبد الله مجيد حميد , (2015) : الوسائل الاحصائية في البحوث التربوية والنفسية (مفهومها – اهميتها – تطبيقها باستخدام الحقيبة الاحصائية spss ) , دار دجلة ,عمان .
الخليلي , خليلي يوسف وعبد اللطيف حسين حيدر ومحمد جمال الدين يونس , (1996) : تدريس العلوم في مراحل التعليم العام , ط1, جامعة الامارات العربية المتحدة .
الدعيلج , ابراهيم عبد العزيز , (2010) : مناهج وطرق البحث العلمي , ط1 , دار صفاء للنشر والتوزيع , عمان .
زیتون ، عیاش محمود ، (۲۰۰۰) : اساليب تدريس العلوم ، كلية العلوم التربوية الجامعة الاردنية ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان
سبيتان ، فتحي ذياب ، (۲۰۱۰) : اصول وطرائق تدريس اللغة العربية ، دار الجنادرية للنشر والتوزيع ، عمان .
الصمادي , علي محمد وصياح ابراهيم الشمالي , (2017) : المفاهيم الحديثة في صعوبات التعليم , ط1 , دار المسيرة , عمان .
الظاهر زكريا محمد , جاكلين تمرجيان وجودت عبد الهادي , (2002) : مبادئ القياس والتقويم في التربية , ط1 , الدار العلمية الدولية , عمان .
العامري ، عبدالله ، (۲۰۰۹) : کتاب المعلم الناجح ، دار اسامة للنشر والتوزيع ، عمان .
قباجة ، زياد محمد (2011) : فاعلية تدريس مختبر الفيزياء باستخدام استراتيجية خارطة الشكل 7 في تنمية مهارات التفكير العلمي لدى طلبة السنة الجامعية الأولى ، رسالة ماجستير منشورة , مجلة جامعة الأقصى (سلسلة العلوم الإنسانية ) ، العدد (5) 2 ، 63-97 ، القدس .
مصطفى , إبراهيم محمد سعيد ، (2001) : مشكلات الطلبة المكفوفين في الجامعات الأردنية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة الأردنية ، عمان
Ashman, A, F( 1991 ). Assisting student Teachers ,Attitudes , To Ward mentally and Physiclly handicapped persons, Int . J . Rehab Research ( 3)
Brown , Frdrick Gramm , Meauring Class – Room Achievement holtren hart, Winston . New york , 1981 .
Derrick Meador (18-02-2019), "7 Factors that Make Teaching So Challenging"، thoughtco, Retrieved 13-12-2019. Edited
Lorir . Stempien and rogerc .( 2002) Loeb Differences in Job Satisfaction Between General Education and Special Education Teachers Implications for Retention Remmeedial And Speciale Ducation Volume 23, Number 5 September/October 2002, Pages 258–267
-Stacy Thomas (14-03-2019), "What are the Challenges in Teaching Profession?"، elephantjournal, Retrieved 13-12-2019. Edited
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.