Content analysis of the biology book for the third intermediate grade with taste
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/2/6Keywords:
content analysis, biology book, generation skillAbstract
The current research aims to find out the extent to which the biology book of third intermediate grade includes the Generation skills, which required the researcher to prepare the analytical tool represented by a list of Mental skills . The analysis tool was made up the Generation skills Sub-skill with the indicators to indicate them, which by it the biology book was analyzed for the class for the third intermediate grade students for the academic year 2020-2021.
The researcher used the descriptive approach (content analysis) and relied on the explicit and implicit idea as a registration unit, and one of its findings is that the ratio of including mental skills in a science book were not equal, where the skill of organizing got the highest number of repetitions. The sub-skills of the generation skill obtained frequencies and including percentages distributed as follows. The inference skill got (12) recurrences and a percentage (31.58%), and the prediction skill got (19) recurrences and a percentage (50%). The Expansion skill got (7) repetitions with a percentage of (18.42%)ز In the light of these findings, the researcher submitted a number of
recommendations and suggestions:
- The need to balance the distribution of mental skills in the content of the book biology for the intermediate grade.
- It is necessary to develop a biology book for the third intermediate grade according to the mental skills in Marzano's model for achieving the quality of education in Iraq.
Conducting a similar study on biology books for the High Schoo
References
أبو جادو، صالح محمد و محمد، بكر نوفل، (2007): تعليم التفكير النظرية والتطبيق، ط1، دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الأردن
التميمي، عواد جاسم ،(2005)، المناهج الدراسية ، الجامعة المستنصرية ، كلية التربية ، بغداد.
....................،(2009) ، المنهج وتحليل الكتاب ، ط1، دار الحوراء، بغداد
....................، (2011) المنهج وتحليل الكتاب ،ط2، دار الحوراء ، بغداد
حمزة، لينا عبد، (2011): المهارات العقلية المتضمنة في أسئلة وأنشطة كتب الأحياء للمرحلة المتوسطة في ضوء أنموذج مارزانو، رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية التربية/ جامعة القادسية
خلف ،كريم بلاسم و حمزة، لينا عبد ، (2012)، المهارات العقلية المتضمنة في انشطة واسئلة كتاب العلوم للصف السادس الابتدائي في ضوء انموذج مارزانو ، بحث منشور ، مجلة القادسية في الاداب والعلوم التربوية ، العدد (11) ، جامعة القادسية – كلية التربية
الخليلي , امل عبد السلام , (2000)، الطفل ومهارات التفكير ,ط1 ,دار الصفاء للنشر والتوزيع ,عمان
دروزة، أفنان نظير، (2000): النظرية في التدريس وترجمتها عملياً، ط1، دار الشروق للطباعة والنشر، نابلس، فلسطين .
السبيعي، معيوف، (2009): تعليم التفكير في مناهج التربية الاسلامية، ط1، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن
السريحي ، حسن عواد واخرون ، (2010 )، التفكير والبحث العلمي ، مركز النشر العلمي جامعة الملك عبد العزيز ، جدة .
شحاتة، حسن، والنجار، زينب وعمار ،حامد، (2003): معجم المصطلحات التربوية والنفسية، ط1، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة، مصر.
شواهين ، خير، (2005) ، تنمية مهارات التفكير في تعلم العلوم ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان.
طعيمة ، رشدي،(2004)،تحليل محتوى في العلوم الانسانية مفهومه، اسسه ،استخداماته، ط2، دار الفكر العربي للنشر والتوزيع، القاهرة .
عبد الحميد، محمد جمال الدين ،(1985)، بعض مداخل تحليل المضمون وتطبيقها في مناهج العلوم الطبيعية، مجلة حولية كلية التربية، العدد(4).
عبد اللطيف ،حيدر حسن،(1993)،تدريس العلوم في ضوء الاتجاهات التربوية المعاصرة ، ط1، دار الحادي ،تعز .
عبد الهادي، نبيل، وليد عياد، (2009): استراتيجيات تعلم مهارات التفكير بين النظرية والتطبيق، ط1، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الأردن .
عطا الله ,ميشيل كامل ,(2010) , طرق واساليب تدريس العلوم , دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة , عمان .
عطية , محسن علي , (2013) , المناهج الحديثة وطرائق التدريس , دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان .
علم الدين , امل مروان , (2000) مستوى التنور البيولوجي وعلاقته بالاتجاهات العلمية لدى طلبة كلية التربية في الجامعات الفلسطينية بغزة ,رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية , الجامعة الاسلامية ,غزة .
علي، محمد السيد، (2011): اتجاهات وتطبيقات حديثة في المناهج وطرق التدريس، ط1، دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
عليان، ربحي مصطفى، (2011)، البحث العلمي، اسسه ، مناهجه ،اساليبه ، اجراءاته، جامعة البلقاء التطبيقية ،عمان .
قطامي , نايفة ,(2004) , تعليم التفكير للمرحلة الاساسية , دار الفكر للطباعة النشر والتوزيع ,ط(1) .
مارزانو ,روبرت , (2000) , تقويم الاداء باستخدام انموذج ابعاد التعلم , ترجمة صفاء الاعسر, دار قباء , القاهرة.
مكتب التربية العربي لدول الخليج العربية ، (1984) ، المركز العربي للبحوث التربوية لدول الخليج , ندوة خبراء توحيد اهداف التعليم والاسس العامة للمناهج , الكويت.
الموسوي، فاضل عبيد حسون و عبد الامير، خلف عرط و رشا ، محمد عبيد الكريطي، (2014) ، المهارات العقلية المتضمنة في اسئلة وانشطة كتب الفيزياء للمرحلة المتوسطة في ضوء انموذج مارزانو ، بحث منشور، مجلة كلية التربية الاساسية للعلوم التربوية والانسانية ، العدد (18)، جامعة بابل، العراق .
النجدي ، احمد واخرون،(2002) ، تدريس العلوم في العالم المعاصر المدخل في تدريس العلوم ، ط2، دار الفكر العربي ، القاهرة .
النعيمي ، محمد عبد العال واخرون ، (2015)، طرق ومناهج البحث العلمي ، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع ، عمان .
وزارة التربية ,(2009) , الاهداف العامة لتدريس العلوم في المرحلة المتوسطة ,مديرية المناهج العامة, بغداد.
المصادر الأجنبية
Brahma ,S,S,(2009) ,”Assessment of construct validity in management research : A structured guideline “ . Journal of Management Research
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسية

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.