High Basic Level Teachers Attitudes Towards the Use of e-learning During the spread of the Corona pandemic (Covid-19

Authors

  • Hassan Ahmed Salem Qalalwa Palestine - Jenin - Al-Quds Open University

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/26/1/11

Keywords:

attitudes , e-learning, Corona pandemic

Abstract

The study aimed to identify " High Basic Level Teachers Attitudes Towards the Use of e-learning During the spread of the Corona pandemic (Covid-19 in the schools of Jenin Governorate. In order to achieve the objectives of the study, this study answered the main question: What are the attitudes of teachers of the high basic level  in the schools of Jenin Governorate towards the use of e-learning during Corona pandemic. The effect of gender, academic qualification, years of experience and specialization variables. The researcher followed the descriptive survey method, and a sample of (350) teachers was selected. 

 A questionnaire was designed as a tool to measure the attitudes towards e-learning, and it consisted of (31) items. Its validity and reliability were verified, and the study reached several results, the most important of which is that the attitudes of teachers of the high basic stage towards e-learning came to a large extent. The results showed that there were no statistical significant differences for the gender variable, and there were no statistical significant differences due to the academic qualification variable. There are statistical significant differences related to years of experience variable, and it was in favor of the experience of less than five years. There are statistical significant differences related to specialization variable, and it was in favor of the specialization. The study has several recommendations for the Ministry of Education including, the need to provide specialists in the technical fields of the Internet to help teachers practice the skills of e-learning, link laboratories in schools, provide open educational  resources and provide connectivity to the Internet

References

الأمم المتحدة ، موجز سياساتي: التعليم أثناء جائحة كوفيد - 19 وما بعدها ، 23موجز سياساتي: التعـليم أثناء جائحة كوفيد - 19 وما بعـدها آب/أغسطس 2020.

جابر, جابر عبد الحميد و محفوظ, سهير أنور و الخليفي, سبيكة (1991)، علم النفس البيئي, القاهرة، دار النهضة العربية.

حسن, مصطفى محمد أحمد (2003) فاعلية برنامج للتدخل الإرشادي في تنمية الاتجاهات نحو البيئة لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية, رسالة دكتوراه ، قسم التربية والثقافة، معهد الدراسات والبحوث البيئية، جامعة عين شمس، القاهرة.

حمد بن سیف الھماميد. حجازي إبراھیم:التعليــم عــن بعـــد مفهـومـه، أدواتُـه واستـراتيجيّـاتُـه نشر في عام 2020 من قبل منظمة الأمم المتحدة للتربیة والتعلیم والثقافة.

الخياط، ماجد (2017)، اتجاهات الطلبة والمدرسين نحو الاختبارات المحوسبة في كلية الأعمال بمركز جامعة البلقاء التطبيقية، مجلة جامعة النجاح لأبحاث (العلوم الإنسانية)، المجلد 31.

الرحيلي، تغريد.(2014)." اتجاهات طالبات جامعة طيبة نحو استخدام المدونات التعليمية الإلكترونية في تعلم مقرر مهارات الحياة الجامعية".مجلة جامعة النجاح للأبحاث: 28(8).

الشريف، محمد.(2016)." دراسة ( الشريف، 2016)." اتجاهات طلبة جامعة شقراء نحو التعليم الإلكتروني". مجلة كلية التربية: 35(168).

الشناق , قسيم محمد, دومي حسن علي احمد (2010) اتجاهات المعلمين والطلبة نحو استخدام التعلم الالكتروني في المدارس الثانوية الاردنية , مجلة جامعة دمشق , المجلد 26 , العدد (1+2)

الصيفي ، سامي( 2015)، اتجاه أعضاء هيئة التدريس بجامعة القدس المفتوحة نحو التعليم الالكتروني وعلاقته بفاعلية الذات ، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح، نابلس.

الضالعي، زبيدة(2017)، اتجاهات الطلبة وأعضاء هيئة التدريس نحو التعلم الإلكتروني في جامعة نجران، المجلة التربوية المتخصصة، 6(12).

عامر طارق (2007)،التعليم العالي، والتعليم المفتوح، ط1، دار اليازورني، عمان.

عبد الدايم، خالد، ونصار، عبد السلام. (2012). استخدام بيئات التعلم الإلكتروني وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى طلبة جامعة القدس المفتوحة في منطقة شمال غزة التعليمية، المجلة الفلسطينية للتربية المفتوحةعن بعد، مجلد(3)، عدد(6)، جامعة القدس المفتوحة، القدس.

عبد الرزاق، إيناس خليفه (2007) الشامل في الوسائل التعليمية، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع

عسكر, علي و الأنصاري، محمد (2004) علم النفس البيئي: البعد النفسي للعلاقة بين البيئة والسلوك, القاهرة: دار الكتاب الحديث.

العقاد، أسماء(2015)، التعليم الإلكتروني والتحديات المعاصرة، جامعة بيرزيتكلية تكنولوجيا المعلوماتقسم هندسة أنظمة الحاسوب.

عماد العزام (2017) اتجاهات المعلمين نحو استخدام استراتيجيات التدريس الحديثة في محافظة إربد.مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية .المجلد 6 عدد 20

عوض منير سعيد، حلسموسى صقر، (2016)، الاتجاه نحو تكنولوجيا التعلم عن بعد وعلاقته ببعض المتغيرات لدى طلبة الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية، مجلة جامعة الأقصى( سلسلة العلوم الإنسانية ) المجلد التاسع عشر، العدد الأول.

المزين سليمان حسين موسى، (2015م)، معوقات تطبيق التعليم الإلكتروني في الجامعات الفلسطينية وسبل الحد منها من وجهة نظر الطلبة في ضوء بعض المتغيرات، كلية التربية، الجامعة الإسلامية.

الناعبي، سالم عبد الله (2010): واقع استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال وعوائق الاستخدام لدى عينة من معلمي ومعلمات مدارس المنطقة الداخلية بسلطنة عمان، مجلة العلوم التربوية والنفسية، (11) (3)، ص41-74)

نديل، أحمد إبراهيم(2006) التدريس بالتكنولوجيا الحديثة، ط1، عالم الكتب للنشر والتوزيع، القاهرة- مصر.

الهادي، محمد ،(2005)، التعليم الإلكتروني عبر شبكة الإنترنت ،ط1، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية.

الهرش عايد، مفلح محمد، الدهون مأمون،( 2010)، معوقات استخدام منظومة التعلم الإلكتروني من وجهة نظر معلمي المرحلة الثانوية في لواء الكورة، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد 6 ،عدد

يكيبيديا، https://ar.wikipedia.org).

ثَبَتُ المراجعِ الأجنبيّة:

Borstorf, P & .Lowe, S(2006), E-learning, attitudes and behaviors of endusers. Allied Academics International Conference .Academy of Educational Leadership Proceedings . 53-45 :(7)12 .

Draissi, Z. Yong, Q, Z. (2020). COVID-19 Outbreak Response Plan: Implementing Distance Education in Moroccan Universities. School of Education, Shaanxi Normal University.

Favale et al.,) 2020( Campus Traffic and e-Learning during COVID-19 Pandemic, ... to blended learning Computer Networks 176, 107290, 2020. 133, 2020.

Gupta, B., White, D & .Walmsley, A(2004)The attitudes of undergraduate students and staff to the use of electronic learning .British Dental Journal ، . 492-487 :(8)196

K.Nachimuthu*. (2020). STUDENT TEACHER’S ATTITUDE TOWARDS ONLINE LEARNING DURING COVID- International Journal of Advanced Science and Technology,

R Krishnakumar, Rajesh Kumar M (2011) Attitude of Teachers' of Higher Education towards e-Learning .journal of education and practice VOL 2 NO4

Yulia, H. (2020). Online Learning to Prevent the Spread of Pandemic Corona Virus in Indonesia. ETERNAL (English Teaching Journal). 11(1( 46-58 . (

Published

2023-06-11

How to Cite

[1]
حسن احمد سالم قلالوة, “High Basic Level Teachers Attitudes Towards the Use of e-learning During the spread of the Corona pandemic (Covid-19”, jfath, vol. 26, no. 1, pp. 237–265, Jun. 2023.