Evaluation of physics books for the intermediate stage according to technical enlightenment and proposals for its development
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/26/1/15Keywords:
calendar, physics books, technical enlightenment, developmentAbstract
The aim of the current research is to identify (evaluation of physics books for the middle stage according to technical enlightenment and proposals for its development) in order to shed light on the strengths and confirm them and come up with recommendations that can be used in modifying and correcting the weaknesses in physics books for the middle stage, The research community and its sample are the written content of the sciences for the (first and second) intermediate grades and the (physical) aspect. In building the axes and standards, the researcher relied on the global technical enlightenment standards for technical content (STL) which set by the International Society for Technical Education after translating and adapting them to the Iraqi environment, as well as conducting an exploratory study on a sample From (30) teachers and schools distributed between each of the General Directorate of Education in Baghdad / Rusafa first and second by directing an open questionnaire that includes questions to suggest what they see as an appropriate standards and indicators for each axis that should be included in the list. The researcher used the statistical The researcher used statistical means (frequencies, percentages, Holste equation to calculate the stability of the analysis, and chi-square), and thus the research found that the content of my science books for the intermediate stage with regard to Physics did not take into account the axes of technical enlightenment at the required level, but the attention came in an irregular and unbalanced manner, as he neglected to include in the book a set of standards and indicators related to the axes of technical enlightenment, The researcher developed a set of proposals to include standards and indicators of unrealized technical enlightenment axes after their presentation On a group of specialists in the field of physical sciences and methods of teaching science in general and physics in particular. The research reached a number of recommendations, the most important of which is drawing the attention of specialists and authors concerned with preparing and developing curricula for science (the physical aspect) by benefiting from the development proposals made by the researcher. The aim of this research is to include in the content the standards of technical enlightenment axes and indicators that are not available to keep pace with the developments of the era and its developments, as well as taking into account the integration, sequence, coordination and balance with regard to the physical aspect
References
ابو عودة، محمد فؤاد (2006): "تقويم المحتوى العلمي لمنهاج الثقافة التقنية المقرر على طلبة الصف العاشر الاساسي في ظل ابعاد التنور التقني"، رسالة ماجستير (غير منشورة) الجامعة الاسلامية، كلية التربية،غزة.
الاحمدي, علي بن حسن بن حسين (2009): "تصور مقترح لتطبيق معايير التنور التقني العلمية(STL) في تطوير مناهج المدرسة الثانوية في المملكة العربية السعودية", ورقة عمل مقدم الى الملتقى الاول للتعليم الثانوي الواقع وآفاق المستقبل (استشراف مستقبل التعليم الثانوي), 19-21 يناير, الرياض.
التميمي, عواد جاسم محمد (2011): المنهج وتحليل الكتاب, ط 2, مطبعة الحوراء, بغداد.
الجابري ,كاظم كريم وداود عبد السلام صبري وزينب حمزة راضي (2011): المنهج والكتاب المدرسي, ط 1, مكتبة النعيمي, بغداد.
الجعفري, ماهر اسماعيل (2010): المناهج الدراسية فلسفتها بناؤها تقويمها, ط 1, دار اليازوري العلمية, عمان.
الحريري, رافدة (2011): الجودة الشاملة في المناهج وطرق التدريس, ط 1, دار المسيرة, عمان.
الخولي، عباده (2005): "فاعلية برنامج مقترح قائم على التفاعل بين العلم والتكنولوجيا والمجتمع في تنمية الثقافة العلمية والوعي البيئي لدى طلاب المدارس الثانوية الفنية ضعاف السمع"، مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، مج21،ع1.
الدلوي, لندا طالب امين (2015): تقويم كتب الحاسوب للمرحلة الاعدادية في ضوء معايير الثقافة الحاسوبية, رسالة ماجستير(غير منشورة), جامعة بغداد, كلية التربية للعلوم الصرفة/ابن الهيثم, بغداد.
الدليمي, احسان عليوي (2015): الاختبارات والمقاييس التربوية والنفسية, مطبعة باب المعظم, بغداد.
الزبيدي, سلمان عاشور مجلي (2002): اسس المناهج المدرسية, ط 1, مطابع الوحدة العربية, الزاوية, ليبيا.
الزعبي، طلال، ومحمد خير الله السلامات (2011): اثر استخدام استراتيجية مبنية على نموذج مارزانو لإبعاد التعلم لطلبة المرحلة الأساسية العليا في منطقة السلط في تحصيلهم للمفاهيم الفيزيائية وتنمية مهارات التفكير الناقد واتجاهاتهم نحو مادة الفيزياء، المجلة التربوية، العدد(25)، الجزء (2).
الزويني, ابتسام صاحب وضياء العرنوسي وحيدر حاتم (2013): المناهج وتحليل الكتب, ط 1، دار الصفاء, عمان.
الساموك, سعدون محمود وهدى علي جواد الشمري (2009): المناهج المدرسية بين التقليد والتحديث, ط 1, الرواق, عمان.
السعيد, رضا مسعد وناصر السيد عبد الحميد (2010): المعايير والعمليات والمخرجات المتوقعة, ط 1, دار التعليم الجامعي, الاسكندرية.
صبري، ماهر اسماعيل وصلاح الدين محمد توفيق (2005): التنور التكنولوجي وتحديث التعليم، ط1، المكتب الجامعي الحديث، الاسكندرية.
طلافحة, حامد عبدالله (2013): المناهج تخطيطها تطويرها تنفيذها, ط 1, الرضوان للنشر والتوزيع, عمان.
عطية, محسن علي (2008): تكنولوجيا الاتصال في التعليم الفعال, ط 1, دار المناهج, عمان.
___________(2013): المناهج الحديثة وطرائق التدريس، ط1، دار المناهج، عمان.
علي, محسن عبد وسعد مطر عبود (2012): الاتجاهات المعاصرة في بناء المناهج الدراسية, ط 1, شركة المؤسسة الحديثة للكتاب, طرابلس.
عودة, احمد سليمان (2010): القياس والتقويم في العملية التدريسية, دار الامل, اربد.
عياد, فؤاد اسماعيل (2012): "مستوى التنور في مجال تكنولوجيا المعلومات لدى طلبة الثانوية العامة بقطاع غزة", مجلة المنارة, م 19, ع 1, ص 45-77، 2013.
العيساوي, رهيف ناصر علي وداود عبد السلام صبري وزينب حمزة راجي (2012): المنهج والكتاب المدرسي, ط 1, مكتب نور الحسن, بغداد.
الغامدي, ماجد شباب سعد (2012): تقويم محتوى كتب العلوم المطورة بالصفوف الدنيا من المرحلة الابتدائية في ضوء معايير مختارة, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة ام القرى, كلية التربية, الرياض.
محمد, وائل عبد الله وريم احمد عبد العظيم (2011): تصميم المنهج المدرسي, ط 1, دار المسيرة, عمان.
مروان، محمد حسن (2000): تشخيص الاساليب الايجابية للسمات الابتكارية، دار النهضة، القاهرة.
الموسوي, محمد علي حبيب (2011): المناهج الدراسية المفهوم الابعاد المعالجات, ط 1, دار ومكتبة البصائر, بيروت.
النادي, عائدة خضر خليل (2007): "اثر محتوى مقرر التكنولوجيا للصف السابع الأساسي في ضوء معايير عالمية", رسالة ماجستير(غير منشورة), الجامعة الاسلامية, كلية التربية, غزة.
نور, زهرة محمد عبدالله (2013): "تحليل وتقويم محتوى كتاب العلوم العامة للصف الخامس الاساسي في ضوء المعايير ومن وجهة نظر معلمي العلوم للمرحلة الاساسية العليا في فلسطين", رسالة ماجستير (غير منشورة), جامعة النجاح الوطنية, كلية الدراسات العليا, نابلس.
الهاشمي, عبد الرحمن عبد ومحسن علي عطية (2009): مقارنة المناهج التربوية في الوطن العربي والعالم, ط 1, دار الكتاب الجامعي, العين, الامارات.
___________________________(2011): تحليل مضمون المناهج الدراسية, ط 1, دار صفاء, عمان.
وزارة التعليم العالي والبحث العلمي (2011): البحث في سبل ومتطلبات تطوير التعليم الثانوي في المدارس العراقية، الندوة التخصصية المنعقدة بتاريخ (18/5/2011)، جامعة القادسية, العراق.
الوكيل, حلمي احمد ومحمد امين المفتي (2007): اسس بناء المناهج وتنظيمها, ط 1, دار المسيرة, عمان.
المصادر الاجنبية:
International Technology Education Association “ITEA” (2007): Standards For Technological Literacy: Content for the study of technology. 3edation, Reston, Virginia: USA.
International Technology Education Association “ITEA” & Technology for All Americans Project”TAAP”, (2006): technological literacy for All: a rationale and structure for the study of technology, 2edition Reston, Virginia, USA.
Miller, Joh (1986): Technological Literacy: Some Concepts and Measues, Bulletin of Science, Technology Society, Vol.6, No.3, p.195-201.
M. Ritz, John (2011): A Focus on Technological Literacy in Higher Education, the journal of technology studies, Vol.37, No.1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.