The effect of Daniel's model on the achievement of basic education students in computers and the retention of their learning effect
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/2/16Keywords:
Daniel's model, student's achievement, anticipation of learning impactAbstract
The study aims to examine the impact of Daniel model as a teaching method on the students' progress in computer science and how it helps to retain the learned information. The researcher adopts the partial justification as an experimental methodology. The sample includes two experimental groups of students from the Department of Primary School Teacher that's consisting of 55 students (male and female) and a third control group consisting of 51 students (male and female). The study includes a test of cognitive achievement in computer science, through which the researcher presents the psychometric characteristics including honesty, consistency, uniqueness , and the ability to use alternatives. The results show that the experimental group outweighs the control group, as the t-test value is 7.707, which is greater than the tabular value of 1.98, with a degree of freedom 104 and a level of significance 0.05. The results in the learning impact variable show that the value of the t-test is 0.352, which is less than the tabular value. Meaning that, there are no statistically significant differences between the post-test and the result after two weeks. Correlation factor between the post-test and the postponed one ends with the Pearson correlation value of 35%.
There is a positive correlation between the application of the test in the two times. The researcher recommendates the application of Daniel model as a teaching method for its effectiveness, planned lessons, and the focus on the roles of the student in the classroom. It is suggested that other studies may examine Daniel's model in relation to other subjects to find out its effect on variables. It is also recommended that a descriptive study can be conducted to examine teachers' involvement in the steps of the model.
References
ابو حطب، فؤاد وعثمان، سيد وصادق، امال (2008) التقوىم النفسي. ط4، مكتبة الانجلو المصرية، مصر.
ابو شريخ، شاهر ذيب (2016) تأثير استخدام اأنموذجي دانيال ودرايفر واستراتيجية سوم في تنمية مهارات التفكير التأملي لدى طلبة الصف الاول الثانوي وتحصيلهم البعدي والمؤجل واتجاهاتهم نحو تعلم مبحث التربية الاسلامية بالاردن. مجلة العلوم التربوىة والنفسية، 18 (1) 86-115.
ابو علام، رجاء محمود (2006) مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوىة. دار النشر للجامعات، القاهرة.
احمد، على لفنيش (1998) الاسس النفسية للتربية. الدار العربية للكتاب، ليبيا.
الجلبي، سوسن. (2005) أسس بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية. دار ديبو للنشر والتوزيع، ط1، الأردن .
احمد، مهاباد عبد الكريم (2016) أثر أنموذج دانيال في اكتساب مفاهيم مادة أسس التربية لدى طلبة كلية التربية. رسالة ماجستير منشورة في جامعة بغداد، مركز البحوث التربوىة والنفسية.
البسيوني، محمد سوىلم (2013) اساسيات البحث العلمي في العلوم التربوىة والاجتماعية والانسانية، ط 1، دار الفكر العربي، القاهرة.
البكري، عبد الله يحيي(2003م) بناء برنامج فيديو تعليمي في مادة التاريخ ومعرفة أثره في التحصيل والاحتفاظ لدى طلبة السادس الأساسي في الجمهورية الىمنية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، ابن رشد.
توق، محي الدىن (2001) أساسيات علم النفس التربوى، الجامعة الأردنية، مطبعة جون وايلي وأولاده، الاردن.
الجلالى، نعمان مصطفي(2011) التحصيل الدراسي. دار المسيرة، عمان.
جوابرة، ريم مشهور (2017) اثر اأنموذج دانيال في التحصيل الرياضي والميل نحو الرياضيات لدى طالبات الصف السابع الاساسي في المدارس الحكومية في محافظة طولكرم. رسالة ماجستير منشورة عبر الرابط:
الخليلي، خليل يوسف وآخرون (1996) مفاهيم العلوم العامة والصحة في الصفوف الاربعة الاولى. ط1، صنعاء، مطابع الكتاب المدرسي.
زاير، سعد على (1999) "اثر اسالىب التقوىم التكوىني العلاجية في تحصيل طلبة المرحلة الإعدادية والاحتفاظ به في قواعد اللغة العربية". (اطروحة دكتوراه غير منشورة(، جامعة بغداد، كلية التربية، ابن رشد،
ستراك، رياض (2010) التخطيط التربوى، ط1، مكتب النعيمي للطباعة، بغداد.
سرايا، عادل (2007) تكنولوجيا التعليم المقرر وتنمية الابتكار. دار وائل للنشر والتوزيع، عمان.
سعادة، جودت احمد (2001) صياغة الاهداف التربوىة والتعليمية في جميع المواد الدراسية. دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان.
سليمان، على السيد (2000) نظريات التعلم وتطبيقاتها في التربية الخاصة. مكتبة الصفحات الذهبية، الرياض.
الشمري، حيدر طعمة (2021) المناهج الدراسية والمنهج التكاملي. دار الىمامة، بغداد.
الشمري، وقاص محمد (2020) التعلم والتعليم رؤية تكاملية. دار المسيرة، عمان.
الضامن، منذر عبد الحميد (2007) اساسيات البحث العلمي. ط1، دار المسيرة، عمان.
عاقل ،فاخر (1988) معجم العلوم النفسية،ط1،دار الرائد العربي، بيروت، لبنان.
عباس، محمد خليل واخرون (2014) مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس. ط5، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.
عبيد، وليم (2011) استراتيجيات التعليم والتعلم في سياق ثقافة الجودة اطر مفاهيمية ونماذج تطبيقية. دار المسيرة، عمان.
العساف، أحمد عارف ومحمد، وادي (2011) منهجية البحث في العلوم الاجتماعية والادارية (المفاهيم والادوات)، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
علام، صلاح الدىن محمود (2006) الاختبارات والمقاييس التربوىة والنفسية. دار الفكر، عمان.
علام، صلاح الدىن محمود (2007) القياس والتقوىم التربوى والنفسي. ط2، دار الفكر العربي، القاهرة.
علام، صلاح الدىن محمود (2011) القياس والتقوىم في العملية التدريسية. ط4، دار المسيرة، الاردن.
على، محمد احمد (2003) المناهج الدراسية. دار الىمامة، بغداد.
عودة , احمد سليمان (2002) أساسيات البحث العلمي في التربية و العلوم الإنسانية. ط2, مكتبة الكتاني، اربد.
اللامي, صلاح خليفة ومحمد حميد المسعودي(2014) طرائق تدريس المواد الاجتماعية. ط1, دار صفاء للنشر التوزيع, عمّان, الأردن.
لعبيدي، محمد جاسم (2004) موسوعة علم النفس التربوى. مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.
نصر الله، عمر عبد الرحيم (2001) مبادئ الاتصال التربوى والانساني. دار وائل للنشر والتوزيع، عمان.
المنيزل، كوثر محمد و العتوم، عبد الله (2010) اساسيات منهج البحث العلمي. دار المسيرة، عمان.
Eble, R.L. (1972) Essentials Of Educational Measurement Englewood Cliff ,New Jersy.
Gejda, L. M.& Larocco, D. J. (2006) Inquire Based Instruction In Secondary Science Classroom. New york learning and Teaching, 9 (1) 123-145.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.