The effectiveness of activities based on the patterns of multiple intelligences in the reading comprehension of middle school students in the reading subject
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/2/18Keywords:
activities, patterns, intelligencesAbstract
The study’s goal is to know the influence of teaching on activities supported with patterns of multiple intelligences in reading comprehension among intermediate school students in the topic of reading.
The research sample was (67) students, with (33) students for the experimental group by studying the subject of reading based on the activities of multiple intelligences, which is represented by Section (B), and (34) students for the control group that studies the same subject according to the normal method, which is represented by section (A).
The researcher has prepared a reading comprehension test consisting of (40) items that being distributed over four questions, the first question / the type of the multiple test , the second question/ type of order, and the third and fourth questions / the supplement type. After the extraction of apparent reliability, it has been applied to a survey sample to measure the level of difficulty and the effectiveness of the wrong alternatives, then finding its consistency, and then the test has been applied to its final form to the research sample’ after it being treated statistically by using T-test , the result has been indicated as follows:
There are statistically significant differences at the level (0.05) in favor of the experimental group in the post-test of reading comprehension
References
*- القران الكريم
ابو حماد ، ناصر الدين (2007) : اختبارات الذكاء ومقاييس الشخصية تطبيق ميداني ، ط1 ، جدار للكتاب العالمي ، عمان .
اكسون ، جاسم محمود ، وحسن جعفر الخلفية (1996) : طرق تعليم اللغة العربية في التعليم العام ، ط1 ، دار الرضوان للنشر والتوزيع ، عمان .
جابر ، محمد لطفي (2003) : " فعالية استراتيجية مقترحة في تنمية بعض مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف الثاني الاعدادي ، مجلة القراءة والمعرفة ، العدد (2) الجمعية المصرية للقراءة والمعرفة ، القاهرة ، جامعة عين الشمس ، كلية التربية .
حسين ، محمد عبد الهادي(2006) : مدخلك العملي الى ورش عمل قوة نظرية الذكاءات المتعددة ، ط1 ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان .
الحيلواني ، ياسر (2003) : تدريس وتقييم مهارات القراءة ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، دولة الكويت .
الختاتنة ، سامي محسن واخرون (2010) : مبادئ علم النفس ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان .
الخفاف ، ايمان عباس (2011) : الذكاءات المتعددة – برنامج تطبيقي - ، ط1 ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان .
الدوري ، وصال محمد جابر محمد (2003) : فاعلية برنامج علاجي سلوكي معرفي في الصحة النفسية للطلاب الموهوبين ، أطروحة دكتوراه ، ( غير منشورة ) ، كلية التربية ، أبن رشد ، جامعة بغداد .
الرازي ، محمد بن ابي بكر عبد القادر (ب – ت) : مختار الصحاح ، المركز العربي للثقافة والعلوم والطباعة والنشر والتوزيع ، بيروت – لبنان .
الريس ، ايمان بنت طارق صالح (2011) : اثر استخدام انشطة الذكاءات المتعددة في تنمية مهارات القراءة في اللغة الانكليزية لدى طالبات الصف الاول المتوسط بمدينة مكة المكرمة ، جامعة ام القرى ، كلية التربية ، رسالة ماجستير غير منشورة .
زايد ، فهد خليل (2015) : الاساليب العصرية في تدريس اللغة العربية ، دار ياف العلمية للنشر والتوزيع ، عمان .
الشربيني ، زكريا احمد (2007) : الاحصاء وتقيم التجاري في البحوث النفسية والتربوية والاجتماعية ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة .
شحاتة ، حسن (1993) : تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق ، الدار المصرية اللبنانية للنشر ، القاهرة .
الطشاني ، عبد الرزاق الصالحين (1998) : طرق التدريس العامة ، ط1 ، منشورات جامعة عمر المختار ، البيضاء ، ليبيا .
عامر ، طارق عبد الرؤوف ، وربيع محمد (2008) . الذكاءات المتعددة ، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع
عباس ، محمد خليل ، ومحمد مصطفى العبسي (2007) : مناهج واساليب تدريس الرياضيات للمراحلة الاساسية الدنيا ، ط1 ، دار المسيرة ، عمان .
عبد الباري ، ماهر شعبان (2010) : استراتيجيات فهم المقروء : اسسها النظرية وتطبيقاتها العلمية ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان .
عبد الرحمن ، انور حسين ، وعدنان حقي زنكنه (2007) : الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية ، شركة الوفاق للطباعة ، بغداد .
عبد السميع ، عزة ، وسمرلاشين (2006) : فاعلية برنامج قائم على الذكاءات المتعددة لتنمية التحصيل والتفكير الرياضي والميل نحو الرياضيات لدى تلاميد المرحلة الابتدائية ، مجلة الدراسات في المناهج وطرق التدريس ، العدد الثامن عشر بعد المئة ، نوفمبر ، القاهرة .
عدس ، محمد عبد الرحيم (1997) : الذكاءات من منظور جديد ، ط1 ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان .
عصر ، حسني عبد الباري (2005) : الاتجاهات الحديثة لتدريس اللغة العربية في المرحلتين الاعدادية والثانوية ، مركز الاسكندرية للكتاب ، القاهرة.
عطية ، جمال سليمان (2008) : برنامج تنمية مهارات القراءة الناقدة باستعمال الحاسب الآلي لطلاب المرحلة الثانوية ، أطروحة دكتوراه ( غير منشورة ) .
عطية ، محسن علي (2009) : استرتيجيات ماوراء المعرفة في فهم المقروء، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان .
عطية ، محسن علي (2007) : مهارات الاتصال اللغوي وتعليمها ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان .
عطية ، محسن علي ( ب، ت ) : الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان .
عطية ، محسن علي (2010) : استراتيجيات ما وراء المعرفة في فهم المقروء ، دار الميسرة ، عمان.
عليون ، محمد عدنان (2007) : تعليم القراءة لمرحلة رياض الاطفال والمرحلة الابتدائية ، الطبعة العربية ، عمان – الاردن .
غياري ، ثائر احمد ، وخالد محمد ابو شعيرة (2010) : القدرات العقلية بين الذكاء والابداع ، ط1 ، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع ، عمان .
الفتلاوي ، سهيلة محسن كاظم (2005) : المنهاج التعليمي والتوجه الايدلوجي : النظرية والتطبيق ، دار الشروق ، عمان .
الفراهيدي ، الخليل بن احمد (2003) : كتاب العين ، تحقيق عبد الحميد هندلاوي ، ج3 ، دار الكتب العلمية ، بيروت لبنان .
القضماني ، رضوان (1984) : علم اللسان ، مؤسسة دار الكتاب الحديث ، بيروت ، 1984م .
ماسون (2006) : تكامل الذكاءات المتعددة واساليب التعليم ، ترجمة مراد علي عيسى ، وليد السيد احمد ، دار الرضوان للنشر والتوزيع ، عمان .
المالكي ، اسيل صبيح (2013) : اثر استراتيجية مكفرلاند في الفهم القرائي والاداء التعبيري لدى طالبات الصف الاول المتوسط ، الجامعة المستنصرية ، كلية التربية الاساسية ، (رسالة ماجستير غير منشورة)
مجيد ، سوسن شاكر (2009) : تنمية وتدريس الذكاءات المتعددة للاطفال ، ط1 ، دار صفاء ، عمان.
محسن ، شكري عز الدين (2011) : اثر تقنية تحليل المضمون والاستماع الناقد في الفهم القرائي وتنمية التفكير الابداعي ، (اطروحة دكتوراه غير منشورة) .
موسى ، نهاد (2003) : الاساليب مناهج ونماذج في تعليم اللغة العربية ، ط1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان – الاردن .
هراط ، ابراهيم عويد (2014) : أثر منشطات الأدراك في الاستيعاب القرائي لدى طلاب الصف الثاني متوسط في مادة المطالعة ، جامعة بابل ، كلية التربية الاساسية ، رسالة ماجستير (غير منشورة ) .
وزارة التربية (1996) : تطور التربية في العراق من سنة (1992-1995) مديرية وزارة التربية ، رقم (1) ، مطبعة وزارة التربية ، بغداد .
يونس ، فتحي علي ، ومحمود الناقد (1977) : اساسيات تعليم اللغة ، العربية واللغة الدينية ، دار الثقافة للطباعة والنشر ، القاهرة .
المصادر الاجنبية
Anastasi, A ( 1976 ) Psychology testing : Macmillan co.,New York , U.S.A
Daley Susan ,S ( 2004 ) : Multiple intelligences and reading achievement : an multiple intelligences Journal of experimental education 73.1.
Durkin , A.and Dolores (1995) : Teaching then to Read . New York , Allyn Bacon company .
Ebel, Robert ( 1972 ) : Essentials of education and measurement, N.S. prentice Hall.
Gardenr, H & Whith. M ( 1997 ): multiple intelligences as a partner in school in provident education leadership 55 (1) .
Green. W ( 2000 ) : the bourgeois gentle multiple intelligences theory , and public law courses paper presented at the annual meeting
Huffun : M. at all ( 1996 ) : phycology in action intelligence and in intelligence testing : New York.
Staiger , Rolh C. ( 1973 ) The teaching of reading par is UNESCO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.