Classroom management styles for science teachers at the secondary stage in view of some variables and their relationship with students’ academic achievement

Authors

  • Hashim Hasan Masto ممثلية وزارة التربية/ دهوك

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/2022/26/2/21

Keywords:

classroom management , secondary school, academic achievement

Abstract

        The aim of the research is to identify the common classroom management patterns among male and female science subjects for the secondary school stage in Mosul in the light of the variables of gender, specialization, years of service and its relationship with the variable of academic achievement for students. The standardized tool prepared by (Al-Ajmi 2007) was used in the study, and after processing the data statistically, the following results were shown

  1. The democratic classroom management style is the most common among male and female secondary school teachers.
  2. There is a statistically significant relationship between the successive classroom management style and the students' academic achievement at the level (0.05), and the absence of this relationship in the authoritarian and democratic styles of management.
  3. There are no statistically significant differences between the authoritarian classroom management style and the gender variable for male and female secondary school teachers.
  4. There are no statistically significant differences between the authoritarian classroom management style and the variable of specialization for male and female secondary school teachers.
  5. There are no statistically significant differences between the authoritarian classroom management style and the variable years of service for male and female secondary school teachers.

   In the end, the researcher recommended a number of recommendations and suggestions.

 

 

References

أبو خليل، نادية (2012)"إدارة الصف وتعديل السلوك الصفي، دار النهضة العلمية، بيروت، لبنان.

الترتوري، محمد عوض والقضاة، محمد فرحان (2006)" المعلم الجديد دليل المعلم في الإدارة الصفية الفعالة، دار مكتبة الحامد للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

الجميلي، عدنان علي والجبوري، وداد مهدي (2009)" بعض العوامل المؤثرة في الإدارة الصفية لدى أعضاء الهيئة التعليمية في المدارس الثانوية"، مجلة القادسية في الآداب والعلوم التربوية، 8 (1)، ص 149-166.العراق.

عدس، محمد عبد الرحيم (1999)"الإدارة الصفية والمدرسة المنفردة"، الطبعة الثانية، دار المجد للطباعة والنشر، عمان، الأردن.

علجية، مجاهد (2017)"دور الإدارة الصفية في التحصيل الدراسي من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط"، رسالة ماجستير، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة محمد بوضياف-المسيلة-، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية.

عفيفي، صديق محمد(2007)" دليل المعلم في إدارة الفصل، منشورات المنظمة العربية للتربية الإدارية، القاهرة، مصر.

العدوان، زيد سليمان والحوامدة، محمد فؤاد (2011)" تصميم التدريس بين النظرية والتطبيق"، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

العجمي، علي محمد فهيد (2007)" أنماط الإدارة الصفية السائدة في المدارس المتوسطة في دولة الكويت وعلاقتها باتجاهات المعلمين نحو مهنة التعليم"، رسالة ماجستير، كلية الدراسات التربوية العليا، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، الأردن.

غريب، آمال (2015)" إدارة الصف وعلاقتها بالرسوب المدرسي من وجهة نظر تلاميذ السنة الثالثة في التعليم الثانوي (دراسة ميدانية)"، رسالة ماجستير، قسم العلوم الاجتماعية، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة العربي بن مهدي- ام البواقي-، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية.

دمياطي، فوزية (1999)" فاعلية استخدام المعلمة لنمطي التسلط والتسامح في إدارة الفصل على فهم تلميذات الصف الثالث المتوسط بالمدينة المنورة، المجلة العربية للتربية، المنظمة العربية للتربية، مجلد (18).العدد الثاني، ص80-85.

الشرقاوي، مريم إبراهيم (2005)" الإدارة الصفية المتميزة"، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة، مصر.

شحاتة، حسن والنجار، زينب (2003)" معجم المصطلحات التربوية والنفسية"، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة، مصر.

الشعلاني، محسن احمد (2009)" أنماط الإدارة السائدة في مدارس تبوك التعليمية من وجهة نظر المتعلمين"، رسالة ماجستير، عمادة الدراسات العليا، جامعة مؤتة، الأردن.

السبيعي، عبدالرحمن عبدالله (2018)" الأنماط الإدارية الصفية التي يمارسها معلمو مراكز السراج المنير في وزارة الأوقاف الكويتية، رسالة ماجستير، قسم الإدارة التربوية والأصول، كلية العلوم التربوية، جامعة ال البيت، الكويت.

النبهان، يحيى محمد (2008)"الإدارة الصفية والاختبارات"، دار البازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

نصرالله، عمر عبدالرحيم (2010)" تدني مستوى التحصيل والانجاز المدرسي أسبابه وعلاجه، دار الأوائل، الطبعة الثانية، عمان، الأردن.

مجموعة مؤلفين (2011)" التأديب الإيجابي في الصف الجامع الصديق للتعلم"، مكتب اليونسكو الإقليمي، بيروت، لبنان.

مخامرة، كمال خليل وأبوسمرة، محمود احمد (2012)" أنماط الإدارة الصفية لدى معلمي مدارس مديرية تربية وكالة الغوث في الخليل وبيت لحم"، مجلة جامعة الازهر بغزة، سلسلة العلوم الإنسانية، 2012، المجلد 14، العدد (1)، ص 253-280.

المواضية، رضا سلامة (2006)" أساليب الإدارة الصفية لدى معلمي المرحلة الأساسية العليا في الأردن في ضوء متغيرات الجنس والخبرة والمؤهل العلمي"، رسالة ماجستير، كلية الدراسات التربوية العليا، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، الأردن.

Gubrandson, K. (2008) .Effects of teacher classroom management training on student achievement level, Dissertation Abstracts International, AAT 3313145

Additional Files

Published

2023-06-14

How to Cite

[1]
هاشم حسن مسطو شيخو, “Classroom management styles for science teachers at the secondary stage in view of some variables and their relationship with students’ academic achievement”, jfath, vol. 26, no. 2, pp. 445–464, Jun. 2023.