The Impact of the Strategy of Judgement of the Mind in Development of Inference Thinking among Fourth Grade Literary Students in the Material of History
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/26/3/8Keywords:
Strategy of Judgement of the Mind, Inference ThinkingAbstract
The research aims to know (The Impact of the Strategy of Judgement of the Mind in Development of Inference Thinking among Fourth Grade Literary Students in the Material of History). To verify the validity of the null hypotheses prepared by the researcher as he used a partially controlled experimental design (experimental group and control group) with pre and post-test. The research sample reached (60 students) about (30 students) in each group. The researcher equaled between the two groups concerning the following variables (educational achievement of both parents, chronicle age calculated by months, grades of the first course in History, intelligence testing, and pre-test of measuring the inference thinking). The research tool that has been used was the inference thinking scale prepared by Al-Khazraji (2007) which is consisting of (30) items and each item has three alternatives the validity of tool and stability was confirmed. The researcher used the (T-test) for two independent samples equal in number, and the (T-test) for two interconnected samples. The results of the research led to the superiority of the students of the experimental group over the students of the control group in the remote application of the inference thinking scale and the growth of inference thinking for the students of the experimental group on the favor of the control group. In the light of the results of the research, the researcher recommended the use of the strategy of judgment of thinking in teaching the subject of the history of Arab-Islamic civilization because of its impact on the developing of the inference thinking and the extension of this research and to be able of completing it. The researcher suggested to conduct other studies on the impact of the strategy of judgment of thinking on other variables such as creative thinking and meditative thinking
References
المصادر العربية :-
القرآن الكريم .
إبراهيم، مجدي(2005): سلسلة التفكير والتعليم والتعلم والتفكير من منظور تربوي ،عالم الكتب.
ابو رياش حسين محمد واخرون(2009): اصول استراتيجيات التعلم والتعليم النظرية والتطبيق،ط1،دار الثقافة للنشر والتوزيع ،عمان، الاردن.
احمد، شكري السيد (1988): تطبيقات اسس ومبادئ الاحصاء،ج1، جامعة قطر.
الأسدي، سعيد جاسم وسندس عزيز فارس(2015): مناهج البحث العلمي في العلوم التربوية والنفسية والاجتماعية والإدارية والفنون الجميلة عروض تحليلية وتطبيقية ، دار الوضاح للنشر والتوزيع، عمان الأردن.
الأشقر، فارس راتب (2011): فلسفة التفكير ونظريات في التعلم والتعليم ،ط1،المملكة الأردنية الهاشمية.
البرقعاوي , جلال عزيز فرمان (2014): التفكير الابداعي علم وفن ، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع ، عمان، الاردن.
جراون ،فتحي عبدالرحمن (2011): تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات، دار الفكر، عمان .
الحمادي، ناصر محمد علي (2008): اثر تنشيط منطقة النمو التقريبي في التفكير الاستدلالي الرياضي لدى طلاب المرحلتين المتوسطة والثانوية بمدينة الرياض ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ،كلية العلوم الاجتماعية ، جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية ، المملكة العربية السعودية.
الخزرجي ،حيدر خزعل نزال(2007) : أثر استعمال المجمعات التعليمية وفرق التعلم في تنمية التفكير الاستدلالي لدى طالبات معهد اعداد المعلمات في مادة التاريخ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ،جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد.
__________________ (2016): دراسات تطبيقية في طرائق تدريس التاريخ، ط1، مؤسسة ثائر العصامي، للطباعة والنشر والتوزيع، بغداد، العراق.
زاير، سعد علي وإيمان إسماعيل عايز(2011): مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها ، دار الكتب والوثائق ، بغداد، العراق.
الزويني، ابتسام صاحب وضياء العرنوسي و حيدر حاتم (2013): المناهج وتحليل الكتب ، ط1 ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان.
السرور، نادية(2000): مدخل الى تربية المتميزين والموهوبين ، ط2، دار الفكر ، عمان.
سماره، عزيز وآخرون(1989): مبادئ القياس والتقويم في التربية ، دار الفكر للنشر ، عمان ، الأردن.
عبدالجواد ، مصطفى خلف (2013): الاحصاء الاجتماعي المبادئ والتطبيقات ،ط2، دار المسيرة ، عمان الاردن
عبيد، وليم(2009): استراتيجيات التعلم والتعليم في سياق ثقافة الجودة،ط1، دار المسيرة ، عمان.
العدوان، زيد سليمان، محمد فؤاد الحوامدة (2011): تصميم التدريس بين النظرية والتطبيق، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان ، الاردن.
العساف، صالح بن حمد (1995): المدخل الى البحث في العلوم السلوكية، مكتبة العبيكان، الرياض، السعودية.
الفتلاوي، سهيلة محسن كاظم (2010): المدخل الى التدريس، مطبعة الشروق.
فريد ، دينا رياض(2015): أثر استعمال السنادات التعليمية والخرائط المعرفية في تحصيل مادة التأريخ وتنمية الذكاءات المتعددة لدى طالبات الصف الرابع الأدبي ،اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد كلية التربية – ابن رشد.
قحوان ، محمد قاسم علي ( 2016) : إضاءات في أصول التربية ، ط1، دار غيداء للنشر والتوزيع عمان ، الأردن.
القصاص، مهدي محمد (2007): مبادئ الاحصاء والقياس الاجتماعي ، المنصورة ، مصر.
القيسي ، يحيى كريم احمد (2017) : أثر استراتيجية الدعائم التعليمية في تنمية التفكير الاستدلالي عند طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة التَّأريخ ، رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة ديالى ، كلية التربية الاساسية .
ملحم، سامي محمد (2012): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط6، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
المناصير ، حسين جدوع مظلوم (2016) : مدى استعمال طلبة الدراسات العليا (ماجستير) لمهارات التفكير التاريخي ، بحث منشور في مجلة كلية التربية / جامعة واسط ،المجلد1، العدد 22.
منشورات معرض التعليمي للتدريس الاحترافي( 2018) : وزارة التعليم والتعليم العالي ، دولة قطر .
النجدي، عادل رسمي حماد (1997): اثر استخدام نموذج جانييه لتدريس المفاهيم على التحصيل في الدراسات الاجتماعية وتنمية التفكير الاستدلالي لدى تلاميذ الصف الثاني الاعدادي ،رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية جامعة اسيوط ، مصر.
نشواتي، عبد المجيد (2003): علم النفس التربوي، ط4، دار الفرقان ،الاردن.
النعيمي ، مهند محمد عبد الستار (2014): القياس النفسي في التربية وعلم النفس ،ط1، المطبعة المركزية ، جامعة ديالى ، العراق .
النفيسة، صالح بن ابراهيم بن سلمان ومحمد بن عبدالله عثمان النذير(2018): قيادة التدريس الاحترافي دليل علمي،ط1،العبيكان ،الرياض، المملكة العربية السعودية.
المصادر الاجنبية :-
Adams, G (1960)”Measuremend and Evaluation in Educational psychology and Guidane” New York ,Holt.
Barell , J ,(1991)”Grating our Path wats : Teaching students to think and become self directed” ,In N , Colongclo and G
Ebel ,R.L. (1972) ” Essentials of Education and Measurement”,2 nd ed, New Jersey, prentice Hall.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.