Environmental awareness among students of the Institute of Fine Arts
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/26/3/11Keywords:
Environmental Awareness، Students، Institute of Fine ArtsAbstract
The research’s goal is to identify environmental awareness among the Institute of Fine Arts’ student. The research sample is composed of (140) students from the third, fourth and fifth stages of the academic year (2022/2021) and have been chosen by a simple random method. The researcher has used the descriptive approach, and has adopted the environmental awareness scale (Al-Halbousi 2002). To uncover the hypothesis of the research , statistical means ( Spss) including mathematical mean, standard deviation , Elfa Cronbach coefficient , T-test for one sample have been used..
The average score of the sample on the scale amounted to (158,25) degrees, with a standard deviation of (17,301) degrees. To ensure the significance of the difference between the calculated average of the sample and the theoretical average of the scale amounting to (120) degrees, the researcher has used the T-test for one sample (One Sample Test). The statistical analysis has revealed the existence of a statistically significant difference between the arithmetic mean and the theoretical mean, as the T- value calculated amounted (26.159) which has been greater than the tabular value, which amounted to (96,1), at the level of significance (05.0) calculated with degree of freedom amounted to (139 (
The results of the one-way analysis of variance indicate that there are close statistically significant differences between the averages of students in the degree of environmental awareness according to the variable of specialization (for departments), as the calculated (P) value reached 2.508 , which is greater than the tabular value of (2,21) at a significance level (0.05) with a degree of freedom (134.5). To know the differences between the averages of the students in the six departments. The researcher has used the test of Shivia for post- tests comparisons to find out the differences between the comparisons and the differences were high in favor of students specializing into musical arts, calligraphy, decoration and theatrical arts.
Key words: Environmental Awareness, Students, Institute of Fine Arts
References
أبن منظور، أبي الفضل جمال الدين، (1956) لسان العرب، دار بيروت للطباعة والنشر، مجلد (5).
أحمد عبد الرحمن (2000.) برنامج مقترح لتنمية الوعي البيئي لدى معلم مادة الاقتصاد في التعليم الثانوي، رسالة ماجستير غير منشورة، معهد الدراسات والبحوث البيئية، جامعة عين شمس.
جاد، منى علي،(2009) التربية البيئة في الطفولة المبكرة، دار المسيرة –عمان- الاردن
الجعفري،، ماهر اسماعيل(2007) نحو فلسفة ايمانية للتربية البيئية في ضوء الرؤية القرانية والسنة الشريفة، دار الشروق للنشر والتوزيع الاردن.
حبيب، زينب منصور،(2011)المعجم البيئي،ط1،دار اسامة للنشر والتوزيع، عمان – الاردن.
الحلبوسي، سعدون سلمان نجم، وعبد الامير الشمسي ووهيب الكبيسي،(2002) التوجيه التربوي والارشاد النفسي بين النظرية والتطبيق،منشورات ELGAفالينا مالطا دار الهدى ليبيا.
فاطمة حسنين(1990) الوعي البيئي في الوطن العربي، الطبعة الاولى، بيروت، دار الارقم، 199
فرج، عدلي كامل،(1988) النظام البيئي مرجع في التعليم البيئي لمراحل التعليم العام،تونس: المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم.
الفجال، سعاد، وجمال المعمرجي (2001) تنمية بعض ابعاد التنور البيئي لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي من خلال منهج الدراسات الاجتماعية في ضوء متطلبات الثورة المعرفية والتكنولوجيا المعاصرة المؤتمر العلمي الثالث عشر، كلية التربية، جامعة عين الشمس مصر
قادر، محسن محمد أمين، التربية والوعي البيئي وأثر الضريبة في الحد من التلوث، رسلة ماجستير غير منشورة. كلية الادارة والاقتصاد، الاكاديمية العربية في الدنمارك
ربيع، أحمد محمد وأخرون،(2010) التربية البيئية ط1،دار عالم الثقافة للنشر والتوزيع، عمان – الاردن
السرياني، محمد محمود،(2000)، المنظور الاسلامي للقضايا البيئة، دراسة مقارنة،ط1،جامعة نايف للعلوم الأمنية الرياض.
السيد، فؤاد البهي،(1958) الجداول الاحصائية لعلم النفس والعلوم الانسانية الاخرى، دار الفكر العربي، القاهرة.
صالح، جمال الدين (2003) الاعلام البيئي بين النظرية والتطبيق مركز الاسكندرية للكتاب القاهرة.
العوضي، عبد الرحمن عبدالله،(1993) ملتقى دور وسائل الاعلام في نشر الوعي البيئي، القاهرة الامانه الفنية لمجلس الوزراء العرب المسؤولين عن شؤن البيئة.
العوضي،عبد الله عبد الرحمن،(2005) دور وسائل الاعلام في لانشر الوعي البيئي(سبل نجاح سياسة اعلامية بيئية) الكويت r0pme:mailE،net.qualitynet.
الصبـاغ، ولاء جميـل، (2017)، أثـر الملصقـات التوعويـة علـى تنميـة الوعـي البيئـي لطلبة كلية الفنـون الجميلة ّ فـي جامعـة اليرموك، رسـالة ماجسـتير غير منشـورة، جامعة الشـرق الأوسـط، عمـان، الاردن.
الطراونـة، محمـد حسـن، (2018)، مسـتوى الوعـي البيئـي لدى طلبة كليـة الآداب في جامعة الزيتونـة الاردنية، كليـة اآلداب، جامعـة الزيتونـة األردنيـة، مجلة جامعة الخليـل للبحوث، الاردن
18-علي،محسن عبد وأياد عاشور الطائي،(2010)، التربية البيئية ط1،المؤسسة الحديثة للكتاب، بيروت
19-كامـل، وحيـد مصطفي، (2010)، الوعـي البيئـي نحـو مشـكلات تلـوث البيئـة لـدى عينـة مـن طلاب الجامعات الليبيـة، كليـة الآداب يفـرن – جامعـة الجبـل الغربـي، ليبيـا.
20-المقدادي، كاظم، (2006)،التربية البيئية، ط1،مطبعة الاكاديمية العربية في الدنمارك، كلية الادارة والاقتصاد قسم ادارة البيئة
21- المولى، مأرب (2009) مستوى الوعي البيئي لدى طلبة كلية التربية في ضوء بعض المتغيرات، مجلة التربية والعلم،16(3)
Ozden, M., “Envitonmental Awareness and Attitudes of student teachers: An Empirical research”, International Research in Geographical and Environmental Education, 2008, 17(1).
Ifeanyi C.and Francis C. (2000). The Environmental and Global Security. The environmentalist, (20).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.