The effect of an educational curriculum according to the numbered heads strategy on learning Some defensive skills in handball
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/26/3/16Keywords:
strategy on learning Some defensive skills in handballAbstract
The research aims to prepare an educational curriculum according to the numbered heads strategy, and to identify the effect of an educational curriculum according to the numbered heads strategy, learning some defensive skills in handball for students. In addition, there are differences in the results of the post-tests for the experimental and control groups, as the research sample consisted of students of the third stage - College of Physical Education and Sports Sciences / University of Kirkuk for the academic year 2020/2021The number of them is (40) students, where the two groups were chosen in a deliberate way to represent one of the two experimental groups, which numbered (20) students. As for the control group, their number was (20) students, and (12) students were excluded from those to whom the exploratory experiment was applied, as well as club players. The researcher used the experimental method with the experimental and control groups in the two tests, the pre and post tests, due to its relevance to the nature of the research.The results of the research showed that the educational curriculum according to the numbered heads strategy has a positive effect on the basic skills of handball in the research sample, in addition to the diversification of exercises that increased the factor of suspense and excitement and had a significant impact on developing harmony and cooperation among student In light of the conclusions of the research, the researcher recommends conducting other research and studies to find out.
References
المصادر العربية
- سعاد عبدالحسين واخرون : المدخل الى اختبارات الكرة الطائرة، ط1،(دار الكثب والوثائق ببغداد، بغداد 2015)
- أحمد جميل حنونه : أثر توظيف استراتيجية الرؤوس المرقمة في تنمية مهارات القراءة لدى تلاميذ الصف الثاني الأساسي بغزة ، رسالة ماجستير ، غير منشورة ، كلية التربية ، الجامعة الإسلامية ، غزة ،2017م.
- أحمد عبد الخالق ؛ أثر استخدام وقت درس التربية الرياضية على مستوى الأداء البدني والمهاري في كرة اليد . مؤتمّر البحوث العربية واقع الرياضة العربية وطروحاتها المستقبلية . دولة الإمارات المتحدة . جامعة الإمارات . 1999
- أسامة كامل راتب؛ علم النفس الرياضي، (القاهرة، دار الفكر العربي للطباعة، 1997).
- بلوم ، بنيامين، واخرون ؛ (تقييم تعلم الطالب التجميعي والتكويني " ، ترجمة (محمد امين المفتي واخرون) ، دار ماكروهيل، القاهرة ،19983)
- جنان محمد نوروز؛تأثير منهج تعليمي وإعادة التعلم في اكتساب بعض المها بكرة اليد وادخار جهد تعلها ،رسالة ماجستير، كلية التربية الأساسية ،جامعة ديالى ،2010.
- السامرائي عباس والسا مرائي عبد الكريم ؛ كفايات تدريسية في طرائق تدريس التربية الرياضية . البصرة . دار الحكمة . 1991 .
- ظافر هاشم إسماعيل؛ الأسلوب التدريسي المتداخل وتأثيره في التعلم والتطور من خلال الخيارات التنظيمية المكانية لبيئة تعليم التنس، (أطروحة دكتوراه، جامعة بغداد، كلية التربية الرياضية، 2002)
- علي الديري وأحمد بطانية؛ أساليب تدريس التربية الرياضية: (اربد، مطبعة الأمل، 1987).
- علي مرتضى محمود الهاشمي: تجربة في تطبيق استراتيجية التعلم التعاوني في تدريس العلوم( مجلة المعلومات التربوية البحرين، المجلد1، العدد4،1996)
- كرة اليد في التسعينات، (ترجمة) سعد محسن اسماعيل، كلية التربية الرياضية، جامعة بغداد، 2001.
- كمال درويش واخرون. الاسس الفسيولوجية لتدريب كرة اليد، القاهرة: مركز الكتاب للنشر، 1998.
- كمال درويش واخرون. الدفاع في كرة اليد، القاهرة: دار الكتاب الحديث، 1999.
- محسن محمد حمص : المرشد في تدريس التربية الرياضية ،مطبعة منشاة المعارف ،1997.
- محمد محمود حمادة: فعالية استراتيجي(فكر وشارك) والاستقصاء القائمين على أسلوب التعلم النشط في نوادي الرياضيات المدرسية في تنمية التفكير الرياضي واختزال قلق الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية( بحث منشور في مجلة دراسات تربوية واجتماعية ، المجلد الحادي عشر ، يوليو ، العدد(3) ،2005)
- منى محمود عبد الحليم عمر؛ ديناميكية نمو القدرة على الابتكار الحركي في الجمباز الإيقاعي لتلميذات المرحلة السنية (9-12) , المجلة العلمية للتربية البدنية والرياضية , العدد18, جامعة الإسكندرية.
- الياسري ، متمم جمال غني ، فاعلية التدريس باستعمال استراتيجية الرؤوس المرقمة في تحصيل طالب الصف الثالث متوسط بمادة التاريخ الحديث، مجلة كلية التربية الاساسية للعلوم التربوية والانسانية / جامعة بابل ، ص26 ، بابل ، العراق ، 2016
المصادر الأجنبية
-kegan s, ؛ character- building through collaborative learning ; ( port chester, NY; national ,1995)
-Schmidt, A. Richard and Graig Wrisberg; Motor Learning and Performance, (U.S.A. Human Kentics, Second Edition, 2000),
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.