The pivotal thinking skills included in the content of Arabic grammar for the second intermediate grade
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/3/3Keywords:
pivotal thinking skills, Arabic grammar content, second intermediate gradeAbstract
This research aims to identify the extent to which pivotal thinking skills are included in the content of Arabic grammar for the second intermediate grade.To achieve the goal of the research, the researcher follows the descriptive analytical approach (2018-2019).A list of the main pivotal thinking skills which consist of (8) skills including (21) sub-skills, is prepared.To check the validity of the search tool ,it is presented to a group of specialized experts and arbitrators, to determine its suitability for the purpose for which it is developed, and then to ascertain its sincerity. After that, the content of the Arabic grammar topics is analyzed in the light of the analysis tool as well the SCOTT equation is used to confirm its stability which reached to (70%).
To extract the results, the researcher uses frequencies and percentages, and the most prominent results of the research are as follows:
The research shows that the most available pivotal thinking skills are analysis, information gathering, and evaluation, and the least skills are generation and integration. It is also found that there is a difference in the availability of other thinking skills within the subjects of Arabic grammar, with less availability and variance.
The pivotal thinking skills that are adopted in the research tool is to fit the students' abilities.
In light of the results, a number of recommendations and proposals are presented :
It is necessary to include pivotal thinking skills in a balanced manner in the content (exercises and activities) of the Arabic grammar , while addressing some topics to develop pivotal thinking skills which should be suitable to the age level of the student. It is also recommended to conduct some empirical studies in the skills of pivotal thinking.
References
ابراهيم،صفاء محمد محمود،(2011): مهارات التفكير في تعلم اللغة العربية وتعليمها، ط 2، مؤسسة حورس الدولية للنشر والتوزيع،الاسكندرية، مصر.
ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم الافريقي المصري،(2005): لسان العرب، تحقيق عامر أحمد حميد، دار صادر، بيروت.
أبو جادو، صالح محمد، ومحمد بكر نوفل(2007): تعليم التفكير النظرية والتطبيق، دارالمسيرة للنشر والتوزيع، عمان.
ــــــــــــــــــــــ(2011): علم النفس التربوي، ط 8، دارالمسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
ـــــــــــــــــــــــ(2013): تعليم التفكير النظريةوالتطبيق، دارالمسيرة للنشر والتوزيع، عمان.
الجبوري، حسين محمد جواد: منهجية البحث العلمي، مدخل لبناء المهارات البحثية، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، 2012 م.
الجبوري، عمران جاسم، وحمزة هاشم السلطاني(2013): المناهج وطرائق التدريس اللغة العربية، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
الجادري، عدنان، ويعقوب عبدالله أبو حلو(2009): الأسس المنهجية والاستخدامات الإحصائية في بحوث العلوم التربوية والنفسية، إثراء للنشر والتوزيع، عمان.
أحمد، أبو السعود محمد، وآخرون(2011): تـفكير القبعات الست في العلوم، ديبونو للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
البهدل، دخيل محمد حمد،(2019): مهارات التفكير ومهارته تدريبات وتطبيقات عملية، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
التميمي، عواد جاسم،(2011): المنهج وتحليل الكتاب، ط2، دار حوراء للكتب والتوزيع ، بغداد .
الدليمي، احسان عليوي،(2015): الاختبارات والمقاييس التربوية والنفسية، مطبعة باب المعظم، بغداد.
الربيعي،محمود داود،(2016): المناهج التربوية المعاصرة، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
الراوي، أحمد بحر هويدي(2011): الاتجاهات المطورة في أصول تدريس قواعد اللغة العربية وسائل تعلمها، واسباب الغش وعلاجها، دار الكتب والوثائق، بغداد.
رواي، صلاح(2009): الطريقة المثلى لتدريس قواعد النحو في مراحل التعليم المختلفة،دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة .
زاير، سعد علي، ورائد رسم يونس،(2016): اللغة العربية مناهجها وطرائق تدريسها، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان.
زاير، سعد علي، وسما تركي داخل،(2016): المهارات اللغوية بين التنظير والتطبيق، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان.
سعادة، جودت احمد،(2009) : تدريس مهارات التفكير مع مئات الأمثلة التطبيقية، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
ــــــــــــــــــــ(2003): تدريس مهارات التفكير، جامعة النجاح الوطنية،دار الشروق: نابلس
السيد، محمود أحمد(2017): طرائق تدريس اللغة العربية، دار الملايين للطباعة والنشر، دمشق سوريا.
العاتكي،سندس،(2011): مهارات التفكير المحوري المتضمنة في كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف الثلاثة الاولى من مرحلة التعليم الاساس وادلتها في الجمهورية العربية السورية، جامعة دمشق، المجلد(27).
عبد العزيز، سعيد،(2009): تعليم التفكير ومهاراته، تدريبات وتطبيقات عملية، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
عبد الهادي، فخري،(2010):علم النفس المعرفي، دار أسامة للنشر والتوزيع،عمان، الأردن.
العبسي، محمد مصطفى،(2012) الالعاب والتفكير في الرياضيات، ط 1، دار المسيرة للنشر والتوزيع،عمان.
عبوي، زيد منير،(2008): التفكير الفعال، دار البداية للنشر والتوزيع، عمان.
العزاوي، رحيم يونس(2008): القياس والتقويم في العملية التدريسية، دار دجلة، عمان .
عطية، حمدي ابو الفتوح، والسرور عايدة عبد الحميد،(2011): تعليم العلوم في ضوء ثقافة الجود،ط1،دار الصفاء للنشر والتوزيع ، عمان .
عطية، محسن علي(2013) : المناهج الحديثة وطرائق التدريس، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان.
ـــــــــــــــــــــــ(2015): التفكيرأنواعه ومهاراته واستراتجيات تعلمه، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
علوان، عامر ابراهيم،(2012): تريية الدماغ البشري وتعليم التفكير،ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
عليان، شاهر ربحي،(2010): مناهج العلوم الطبيعية وطرق تدريسها النظرية والتطبيق، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة .
العياصرة، وليد رفيق،(2011): استراتيجيات تعليم التفكير ومهاراته، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان .
غانم، محمود محمد،(2009): مقدمة في تدريس التفكير، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان.
فياض، اعتماد ناجي،(2016): تحليل كتاب الفيزياء على وفق مهارات التفكير المحوري والتفكير البصري للمرحلة الثانوية واكتساب الطلبة لها، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جتمعة بغداد كلية التربية / ابن الهيثم.
قطامي، نايف يونس،(2013): نموذج شوارتز للتفكير،ط1، دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع، الاردن.
القواسمة، احمد حسن، محمد احمد ابو غزالة،(2013): تنمية مهارات التفكير والتعلم والبحث، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان .
الكناني،عايد كريم عبد عون(2008): مقدمة في الاحصاء وتطبيقاته،ط1، دارالـضياء للطباعـة والتـصميم، النجف،العراق.
محمد، سالي زكي،(2013): فن التدريب الإبداعي، دار الفكر العربي للنشر والتوزيع والطباعة، القاهرة.
مصطفى، مصطفى نمر(2013): تنمية مهارات التفكير، دار البداية للنشر والتوزيع، عمان.
مكي، لطيف غازي، الباوي، ماجدة ابراهيم الباوي،(2017): مهارات التفكيرالمحوري والتفكير البصري لدى طلبة مدارس الموهوبين والمدارس الاعتيادية دراسة مقارنة، جامعة بغداد، كلية التربية بن الهيثم.
نوفل، محمد بكر، محمد عودة الريماوي،(2008): تطبيقات عملية في تنمية التفكير، دار المسيرة للنشر والنؤزيع، عمان.
الهاشمي، عابد توفيق،(2006): طرائق تدريس مهارات اللغة العربية وادابها للمراحل الدراسية،مؤسسة الرسالة للنشر والتوزيع بيروت، لبنان .
الهاشمي، عبد الرحمن، ومحسن علي عطية(2009): تحليل محتوى مناهج اللغة العربية – رؤية نظرية تطبيقية،دار صفاء للنشر، عمان، الأردن .
يوسف سهاد مهدي فرحان،(2020): مهارات التفكير المحوري المتضمنة في كتاب الرياضيات للصف الثالث المتوسط، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بغداد، كلية التربية /ابن الهيثم.
يوسف، سليمان عبد الواحد،(2011): الفروق الفردية في العمليات العقلية المعرفية، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة،عمان، الأردن.
Barell,J.(1991);Path ways to thought fullnesskk,New York
Swartz، R & McGuinnes، C (2014): Developing and Assessing thinking Skills.the Hague،Nether lands، in ternational Becca laureate organization.
-Marzanu wakharuna) 2004:) abead altafkir , tarjamat yaequb husayn nashwan , t 2 , alfirqan lilnashr waltawzie , eaman.
Oxman، W، michelli، N (2005): thinking Skills teaching and learning pager presented at the mahual meeting of the American association of colleges for teacher education san autiontx .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.