Employing brainstorming to develop handicraft skills for fifth grade students in making paper masks
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/3/19Keywords:
Brainstorming , Handicraft , Paper masksAbstract
The current research aims to develop the skill of fifth grade pupils in handicrafts for paper mask making skills.
To study this, the researcher determined building teaching plans for handicraft skills for paper mask making skills according to (brainstorming strategy and two null hypotheses were formulated):
. There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the grades of the two groups' students (experimental and control) in assessing the skill performance (tribally)
. There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the grades of the grades of the two groups (experimental and control) in assessing the skill performance (dimensional .
The results of this research showed the following:
The effectiveness of instructional plans according to (brainstorming strategy) in developing the skill of fifth grade primary students - the experimental group which had a positive effect to get the desired results.
References
ابراهيم ، مجدي عزيز ، قراءات في المناهج ، ط2 ، جامعة المنصورة ، مكتبة النهضة المصرية ، دمياط ، 1985 .
ابو سرحان ،عطية ، دراسات في اساليب التربية الاجتماعية والوطنية ,دار الخليج,عمان ، الاردن ، ط (1) ، 2000.
بلقيس ، أحمد ، مرعي ، توسف ، المُيسر في علم النفس التربوي ، عمان– الأردن ، دار الفرقان للطباعة ، 1982 .
الجنيدي ، محمد شفيق ، التربية اليدوية ،مكتبة مصر ،مصر ، 1963.
جيمس راسل ، أساليب جديدة في التعليم والتعلم ، تصميم واختبار وتقويم الوحدات التعليمية المصغرة ، ترجمة : احمد خيري كاظم ، (القاهرة : دار النهضة ، 1984).
الحصري، علي منير ويوسف العنزي ، طرق التدريس العامة,مكتبة الفلاح ، الكويت ، 2000 .
الديب، فتحي، الاتجاهات المعاصرة في تدريس العلوم، (الكويت: دار العلم، 1974).
رزوقي، غادة موسى ، فكر الابداع في العمارة ,قسم الهندسة المعمارية ، كلية الهندسة ،جامعة بغداد ، 1996 ،اطروحة دكتوراه غير منشورة.
روشكا، الكسندر ، الابداع العام والابداع الخاص ، ترجمة : غسان عبد الحي,سلسلة عالم المعرفة ،مطابع الرسالة ، الكويت ، 1989.
سلمان ، علي السيد ، عقول المستقبل مكتبة الصفحات الذهبية ، الرياض ، السعودية ، 1999.
الشماع ، خليل محمد حسن ومحمود خضير كاظم ، نظرية المنظمة ، مطابع دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد ، ط(1) ، 1989 .
الشمري، جاسم فياض حسن ، اثر عصف الدماغ و مدخل النظم على اتجاهات طلبة الجامعة على وفق خصائص شخصية القدوة ، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية ، بغداد ،رسالة دكتوراه غير منشورة ، 1995.
صالح ، محمد صبري، المسرح العراقي القديم ، (بغداد :مطبعة المعارف،1991) .
صالح ، هناء محمد ، أثر العصف الذهني في تنمية التفكير العلمي والتحصيل الدراسي للمرحلة المتوسطة ، رسالة ماجستير ، المعهد العالي للدراسات التربوية والنفسية ، بغداد ، 2004 .
الصرن، رعد حسن ، ادارة الابتكار والابداع ، دار الرضا للنشر ، دمشق ، سوريا ، 2001.
عاقل ، فاخر ، الابداع وتربيته ، دار العلم للملايين ، بيروت - لبنان ، ط (1) ، 1975.
عزيز ، عمر ابراهيم ، اثر العصف الذهني في تنمية التفكير الابتكار لطلبة المرحلة الاعدادية ، كلية التربية بن رشد - جامعة بغداد ، 1998 ،اطروحة دكتوراه غير منشورة.
عليان، محمد مصطفى ، بعض الاساليب المعرفية وعلاقتها بحل المشكلات مقارنة بين الطلبة المتفوقين والطلبة الاعتياديين ، كلية الاداب ،الجامعة المستنصرية ، 1998 ،اطروحة دكتوراه غير منشورة.
فيصل ، حسونة ، إدارة الموارد البشرية ، ط 1 ، دار أسامة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن ، 2008 .
اللقاني ، أحمد ، الجمل ، علي ، معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس ، القاهرة ، عالم الكتب ، 2003 .
منظمة الامم المتحدة للتربية والثقافة والعلوم ( اليونسكو ) ، التعلم ذلك الكنز المكنون ، تقرير قدمته اليونسكو الى اللجنة الدولية المعنية بالتربية للقرن الحادي والعشرين، (باريس : اليونسكو ،1996).
وزارة المعارف السعودية ، الانترنت، 2021 . com وزارة المعارف السعودية www.
وليد محمود الجادر،الازياء الشعبية في العراق، السلسلة الفلكورية، دار الرشيد للنشر،العدد 17، بغداد، 1979.
وهيب، محمد ياسين وندى فتاح زيدان ، برامج تنمية التفكير ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة الموصل ، كلية التربية ، 2001.
الياس، ديب ، مناهج واساليب في التربية والتعليم ، دار الكتاب اللبناني ، بيروت ، 1974 .
ياسين ، طالب محمود واشواق نصيف جاسم ، عصف الدماغ بين التنظير والتطبيق ، مجلة ديالى للبحوث العلمية والتربوية ، مجلد (1) ، عدد(8) ، ج(1) ، 2000.
Camini Giovenn , The ANCIENT WORLD Clondonby paul H AWLYN LTD , 1966 , P 69 .
Parnes, do you Really understand Brain storming New York chartes seribuens sone 1962.
Stein. stimulating creativity, New York Academic press_1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.