Mental habits and their relationship to the achievement of fourth-grade literary students in the subject of the history of the Arab-Islamic civilization
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/3/20Keywords:
emotional balance, academic achievement.Abstract
The current research aims to identify (mental habits and their relationship to the achievement of history among students of the fourth literary grade). To verify the objectives of the research, the following questions must be answered:
- What is the level of mental habits of the fourth literary grade students?
- What is the correlative relationship between mental habits and the achievement of the subject of the history of Arab-Islamic civilization among students of the fourth literary grade?
- What is the contribution of mental habits to the achievement of the subject of the history of Arab-Islamic civilization among students of the literary fourth grade?
The current research community consists of fourth-grade literary students who study in government secondary and preparatory schools of the Directorate of Diyala Governorate / Baquba Center for the academic year (2021-2022 AD), and their number is (400) students distributed over (13) schools.
The researcher used the descriptive correlative research method on a sample of (70) fourth-grade literary students, and the sample was chosen by random method. Costa and Calek collected it in a model, and it was called the Costa model of habits of mind. The scale may be in its initial form of (90) items distributed over (16) habits of mind habits, and each habit contained (5-6) positive and negative items, that is, by (61) items positive and (29) negative paragraphs as in Appendix (1). Each paragraph is followed by five alternatives (always, often, sometimes, rarely, never). After applying the tool and processing it statistically, the results showed the following:
- Students of the fourth literary grade (research sample) have an above-average level of mental habits.
- The correlative relationship between the mental habits variables and the academic achievement of fourth-grade literary students is a strong and statistically significant relationship.
In light of these results, the researcher reached the following conclusions:
- There is a correlation between most educational and psychological variables with academic achievement, especially the mental habits variable, since the latter is an integrative process involving many of the behaviors that the individual performs during learning.
Through the results reached by the researcher, he recommends a number of recommendations, which are as follows:
- Conducting more studies that deal with educational and psychological variables and know their relationships with different educational variables such as retention of achievement, motivation to learn, and willingness to learn.
In light of the results reached by the researcher and to complement the results of the research, he proposes the following proposals:
- Conducting a similar study to identify the relationship between mental habits and other educational variables such as retention, readiness, attention and motivation.
References
أبو المعاطي، يوسف جلال (2004) : مدى فعالية مجموعات التعلم التعاونية في تنمية القدرات على الاستدلال الرمزي واللفظي وبعض العادات العقلية لدى طلاب المرحلة المتوسطة،(رسالة ماجستير منشورة) مجلة كلية التربية، المنصورة، العدد (56)، ص 313- 341 ،مصر.
أبو رياش، حسين محمد وزهرية عبد الحق (2007 ) : علم النفس التربوي للطالب الجامعي والمعلم الممارس، ط1، دار الميسرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
ابو زيد، اجمد ( 2017 ) : فاعلية التدريب على اليقظة العقلية كمدخل سلوكي جدلي في خفض صعوبات التنظيم الانغعالي لدى طالبات ذات اضطراب الشخصي الحدية واثره على اعراض هذا الاضطراب، مجلة الارشاد النفسي .
احمد، علي عبد المجيد(2010) : التحصيل الدراسي وعلاقته بالقيم الاسلامية التربوية، ط1، مكتبة حسن العصري للطباعة والنشر، بيروت .
جاني، نوال جوحي (2012) : فاعلية برنامج تدريبي قائم على عادات العقل في تنمية مهارات التفكير عالي الرتبة عند طلبة المرحلة الاعدادية، (اطروحة دكتوراه غير منشورة) كلية التربية، الجامعة المستنصرية ،العراق.
الجبوري، نجلاء علي سلطان (2014) : أثر عادات العقل في الاستيعاب القرائي لدى طالبات الصف الرابع العلمي، (رسالة ماجستير غير منشورة) كلية التربية الاساسية، جامعة بابل، العراق.
الحارثي، إبراهيم أحمد (2002) : العادات العقلية وتنميتها لدى التلاميذ، ط2، دار الكتاب التربوي للنشر والتوزيع، الرياض، السعودية.
حسام الدين، ليلى عبد السلام (2008) : فاعلية استراتيجية البداية – الاستجابة والتقويم في تنمية التحصيل وعادات العقل لدى تلاميذ الصف الاول الاعدادي في مادة العلوم، المؤتمر العلمي الثاني عشر التربية العلمية والواقع المجتمعي التأثير والتأثر، الجمعية المصرية للتربية العلمية، مجلة التربية العلمية .
حسين، امال اسماعيل (2014) : كتمان السر وعلاقته بالشخصية اليقظة الذهنية لدى طلبة الجامعة، بحث غير منشور، الجامعة المستنصرية .
حمدانة، محمد محمود ساري وخالد حسين محمد عبيدات ( 2012 ) : مفاهيم التدريس في العصر الحديث، عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع، الاردن .
الخفاف إيمان عباس، والتميمي ونور فيصل (2014) : عادات العقل وعلاقتها بمستوى الاداء المهني لدى معلمات رياض الاطفال (رسالة ماجستير منشورة) ط1، مكتبة المجتمع العربي، عمان، كلية التربية الاساسية/ الجامعة المستنصرية، العراق.
زيتون ،عايش (2010). الاتجاهات العالمية في مناهج العلوم وتدريسها، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
السامرائي، قصي محمد ورائد ادريس الخفاجي (2014) : الاتجاهات الحديثة في طرائق التدريس، ط1، دار دجلة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
السلطاني، محمد عباس محمد (2013) : أثر استراتيجيتي الحركة والصورة وعادات العقل في تنمية التذوق الأدبي والتعبير الإبداعي عند طلاب الصف الخامس الادبي، (اطروحة دكتوراه غير منشورة) كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد، العراق.
السلطاني، جبار رشك ومحمد هاشم العوادي (2017) : تدريس التاريخ ادراك العلاقات المفاهيمية للمتشابهات في ضوء النظرية البنائية، ط1، دار الوضاح للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
الصالح، مصلح (2004) : عوامل التحصيل الدراسي في المرحلة الجامعية، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن .
طراد، حيدر عبد الرضا (2012) : أثر برنامج ( كوستا وكاليك) في تنمية التفكير الابداعي باستخدام عادات العقل لدى طلبة المرحلة الثالثة في كلية التربية الرياضية، مجلة علوم التربية الرياضية، جامعة بابل، المجلد (5)، العدد (1)، ص 225-264، بابل، العراق.
عبد القادر، حامد (1984) : المنهج الحديث في اصول التربية وطرق التدريس، ط2، مطبعة النهضة العربية، بيروت، لبنان.
العتيبي، ضحى بنت حباب عبدالله (2012) : فاعلية خرائط التفكير في تنمية عادات العقل ومفهوم الذات الاكاديمي لدى طالبات قسم الاحياء بكلية التربية،(اطروحة دكتوراه منشورة) مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية جامعة الملك سعود، المجلد (5)، العدد (1)، ص 187- 250, السعودية .
قطامي، يوسف وعمور أميمة محمد (2005) : عادات العقل والتفكير النظرية والتطبيق، ط1، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
كاظم، حيدر طارق (2011) : عادات العقل المستندة إلى نصفي الدماغ وفق أداة هيرمان للسيادة الدماغية (HBDI) لدى الطلبة المتميزين وأقرانهم المعاديين (رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة بابل، العراق.
كوستا، آثر وبينا كاليك (2005) : استكشاف وتقصي عادات العقل، ط1، دار الكتاب التربوي للنشر والتوزيع الدمام، ترجمة مدارس الظهران، السعودية.
مغراوي، عبد المؤمن محمد ( 2009 ) : اتجاهات حديثة في بحوث مناهج وطرق تدريس الدارسات الاجتماعية، ط1، القاهرة، مصر .
المكدمي، ياسر محمود وهيب (2016) : موضوعات في القياس والتقويم التربوي والاختبارات، ط1، الطبعة المركزية، جامعة ديالى للنشر والتوزيع، ديالى، العراق .
النجم، سبهان يونس مجيد (2015) : تصميم برنامج تدريبي لمادة التربية العملية على وفق استراتيجيات التعلم النشط واثرة في اكساب طلبة كلية التربية مهارات التدريس وتنمية عادات العقل المنتج، (اطروحة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد، العراق.
نصر الله، عمر عبد الرحيم (2010) : تدني مستوى التحصيل والانجاز المدرسي أسبابه وعلاجه، ط2، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
نوفل, محمد بكر ومحمد عودة الريماوي (2008) : تطبيقات عملية في تنمية التفكير باستخدام عادات العقل، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن .
وزارة التربية (2018) : شعبة مناهج العلوم الاجتماعية، بغداد، العراق .
يونس، اسمهان عباس ( 2015 ) : اليقظة العقلية وعلاقتها باساليب التعلم لدى طلبة المرحلة الاعدادية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة واسط، كلية التربية .
ثانياً : المصادر الاجنبية
Cost Al & kellick B ( 2000) Discovering and Habits of mind Association For supervisision victoria usa.
Eble ,R.L.(1972):Essentials of Educational Measurement , Prentice - Hall , New Jersey .
Perkins . D .(2003 ) . what creative thinking is in Acost (ed ) Developing mind: are source book for teaching thinking ( rer .ed ) vol . ( pp: 85 -88 ) Assocition for supervision and curriculum Develop ment . Alexondria .victoria USA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.