The impact of PECS’s strategies and a network of questions on the achievement of geography for eleventh grade students
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/27/4/6Keywords:
PECS , network of questions , achievemen , geographyAbstract
The current research aims to find out (the impact of the PECS strategy and the network of questions on the achievement of geography for eleventh grade students). To achieve the goal of the research, the researcher chose an experimental design with partial control of the three research groups", a post-test, and defining the research community limited to female students in the first grade. Eleventh, who are studying in preparatory and secondary day schools of the General Directorate of Erbil Education - Department of Education Dashti Hawler for the academic year (2022-2023). The research sample was purposefully selected, consisting of (84) students, with (24) students in the first experimental group studying geography using the PECS technique, (25) students in the second experimental group studying geography using the question grid strategy, (27) students in the control group studying the same subject conventionally, and the exclusions of (8) students.
After the researcher identified the topics of the scientific material that she is going to study during the five-chapter experiment, she formulated behavioral goals that reached (131) goals, and prepared an achievement test consisting of (50) test items, including (42) multiple-choice items and (8) Paragraphs of the type of essay questions, since its veracity was confirmed, its stability was calculated, and the Selective power, and the coefficients of difficulty and ease. Moreover, after analyzing the results of the students’ answers and processing them statistically using one-way analysis of variance and the Schiff’s method to find out the significance of the difference at the level (0.05) between groups the results appeared: There was a statistically significant difference between the mean scores, recommendations and proposals
References
ابراهيم، مروان عبدالمجيد (1999) : الأسس العلمية والطرق الإحصائية للاختبارات والقياس في التربية الرياضية ، ط1 ، دارالفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
الإبراهيمي ، زينب عبدالامير عبيد ( 2020 ) : اثر إستراتيجية بيكس (P.E.C.S) في تحصيل مادة الكيمياء وتفكير الشمولي عند طالبات الصف الخامس العلمي ، رسالة الماجستير غير منشورة ، كلية التربية للعلوم الصرفة / ابن الهيثم ، جامعة بغداد ، العراق .
امبوسعيدي،عبدالله بن خميس، الحوسنية ، هدي بنت علي (2016) : إستراتيجيات التعلم النشط 180إستراتيجية مع الامثلة التطبيقية ، ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
الباوي والشمري ، ماجدة ابراهيم وثاني حسين (2020) : نماذج وستراتيجيات المعاصرة في التدريس والتقويم ، ط1 ، دار الأمل الجديدة للطباعة والنشر والتوزيع ، دمشق ، سورية .
بدوى ، رمضان مسعد (2010) : التعلم النشط ، ط1 ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
بدوي ، رمضان مسعد (2010) : التعلم النشط ، ط1،دارالفكر للنشر والطباعة ،عمان ، الاردن.
بدير، كريمان محمد(2012) : التعليم النشط ، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان، الاردن.
الجبالي، نبيل موسى (2012): جغرافية الوطن العربي ، ط1 ، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
جبر و العرنوسي ، سعد محمد وضياء عويد حربي (2015) : المناهج البناء والتطوير ، ط1 ، القضاء للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن .
الخالدي ، أديب محمد (2008) : سيكولوجية الفروق الفردية والتفوق العقلي ، دار وائل ، العراق .
الخياط ، ماجد محمد (2010) : اساسيات القياس والتقويم في التربية ، ط1 ، دار الراية للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
الروسان وآخرون ، سليم سلامة (1992) : المبادىء : القياس والتقويم وتطبيقاته التربوية والانسانية ، جمعية عمال المطابع التعاونية ، عمان ، الاردن .
الزبيدي، صباح حسن (2010) : مناهج المواد الاجتماعية وطرائق تدريسها ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان.
السكران، محمد (2000) : أساليب الدراسات الاجتماعية ، ط 2، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان .
الشرع ، عدوية عبد الجبار وآخرون (2016) : التفكير ومنهاج البحث التربوي ، ط1 ، الشركة العربية المتحدة للتسويق والتوريدات ، القاهرة ، مصر.
الشمري، ماشي بن محمد (2012) : 101 استراتيجية في التعلم النشط ، ط1، الرياض ، السعودية .
الصيفي ، عاطف (2012 ) : المعلم واستراتيجيات التعليم الحديث ، ط1 ، دار أسامة للنشر والتوزيع ، عمان.
عباس ، محمد خليل واخرون (2007) : مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط1 ، دارالمسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن .
عبدالرحمن ، أحمد محمد (2011) : تصميم الاختبارات ، ط1 ، دار أسامة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن.
عبدالرحمن، أنور حسين ، عدنان حقي زنكنة(2007) : الأنماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الإنسانية والتطبيقية ، شركة الوفاق للطباعة ، بغداد.
عبيد ، وليم ( 2009 ) : استراتيجيات التعلم والتعليم ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن
العدل ، عادل محمد (2016) : التعلم الإلكتروني وصعوبات التعلم ، ط1 ، عالم الكتب للنشر والتوزيع ، القاهرة ، مصر .
العدوان والحوامدة ، زيد سليمان و محمد فؤاد (2011) : تصيم التدريس بين النظرية والتطبيق ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
عطية ، محسن على (2008) : الاستراتيجيات الحديثة فى التدريس الفعال ، ط1 ، دارصفاء للنشروالتوزيع ، عمان ، الاردن.
عطية، محسن علي وعبد الرحمن عبد علي الهاشمي(2007) : تحليل محتوى مناهج اللغة العربية رؤية نظرية تطبيقية ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان.
عطيوي، جودت عزت (2000) : أساسيات البحث العلمي، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان، الاردن .
عليان، ربحي مصطفى وغنيم عثمان محمد(2000) : أساليب البحث العلمي ، دار صفاء للطباعة والنشر، عمان، الاردن .
عودة ، أحمد سليمان (2014) (2010) : القياس والتقويم في العملية التدريسية ، دار الأمل للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
الفتلاوي، سهيلة محسن كاظم (2004) : كفايات تدريس المواد الاجتماعية ، دار الشروق للنشر، عمان .
الكيلانى وآخرون ، عبدالله زيد و أحمد التقي و عبدالرحمن عدس ( 2009 ) : القياس والتقويم فى التعلم والتعليم ، الشركة العربية المتحدة للتسويق والتوريدات بالتعاون مع جامعة القدس المفتوحة ، القاهرة ، مصر .
محمد، شفيق (2001) : البحث العلمي والخطوات المنهجية لإعداد البحوث الاجتماعية ، المكتبة الجامعية ، الاسكندرية ، مصر .
المشهداني ، محمد بن برجس مشعل (2010) : اثر استخدام أنموذج ويتلي في تدريس الرياضيات على التحصيل الدراسي والاتجاه نحوها لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي ، (اطروحة دكتوراه غير منشورة), كلية التربية ، جامعة أم القرى .
ملحم، سامي محمد (2010) : مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن .
مهدي ، علي فاضل (2019 ) : الاتجاهات الحديثة في طرائق تدريس مقروئية النصوص القرائية وإستراتيجياتها بين النظرية والتطبيق ، ط1 ، مكتب اليمامة للطباعة والنشر ، بغداد ، العراق .
النجار، نبيل جمعة صالح (2010) : القياس والتقويم مدخل تطبيقي مع تطبيقات برمجية spss ، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان، الاردن .
النعيمي وآخرون ، مهند محمد عبدالستار (2009 ) : القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ، مطبعة جامعة ديالى ، ديالى ، العراق .
نورى ابراهيم الشوك ورافع صالح الكبيسي (2004) : دليل البحاث لكتابة الابحاث في التربية الرياضية ، بغداد .
اليساري ، محمد حسن كريم (2022) : أثر استراتيجية شبكة الأسئلة في التحصيل واتخاذ القرار لدى طلاب الصف الرابع الأدبي في مادة التاريخ ، رسالة الماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة القادسية ، العراق .
- Bellanca . J. (2008) :" 200+ Active Learning Strategies and Projects for Engaging Students' Multiple Intelligences." California: Corwin Press .
- Mehrens , W.A. and Lehman I.g (1984) : Measurement and Evaluation in Education and Psychology , New York : Holt Rine hart and Winston .
- Kathleen ,E . (1999) : Active learning and situational teaching: How to Ace a course , clinical laboratory Science, From the web : Active learning in clinical laboratory science.htm.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.