The Effect of Counseling Program Based on Meaning Therapy in Developing Existential Fulfillment Among University Students

Authors

  • Sanaa Hussein Khalaf Diyala University / College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/27/4/22

Keywords:

meaning therapy, existential fulfillment

Abstract

The current research aims to identify the impact of a counseling program based on meaning therapy in developing existential fulfillment among university students. The researcher prepared the Existential Loyalty Scale, which consists of (30) items distributed over three domains. The statistical properties of the scale were extracted, and it was found that all items are distinguished and statistically significant.  In addition, the psychometric properties of the scale were extracted, such as virtual validity and constructive validity. The researcher designed, for the purposes of the research, a counseling program based on meaning therapy, and the program included (12) sessions and by two sessions per week and the duration of the session (45) minutes. The data was processed using the (spss) program, and the researcher achieved the goal of the research through the results that the research came out with, and in the light of the results, a number of conclusions, recommendations and suggestions were drawn up.

References

القرآن الكريم.

أبو جادو ,2003, علم النفس التربوي، ط3، دار المسيرة للنشر والطباعة، عمان، الأردن.

أبو غزالة , سمير ,2007, فعالية الإرشاد بالمعنى في تخفيف أزمة الهوية وتحسين المعنى الايجابي للحياة لدى طلاب الجامعة، المؤتمر الثانوي الرابع عشر، الإرشاد النفسي من أجل التنمية في ظل الجودة الشاملة توجهات مستقبلية، مركز الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس، 8-9 ديسمبر، 157-202.

احمد, معتز محمد عبيد, 2017 , برنامج ارشادي قائم على العلاج بالمعنى لتنمية حب الحياة لدى عينة من المطلقين الذكور, مجلة الارشاد النفسي,العدد52,ج1,مصر.

البهاص ،سيد, ,2009 فعالية الإرشاد بالمعنى في خفض قلق العنوسة وتحسين معنى الحياة لدى طالبات الدراسات العليا المتأخرات في سن الزواج، المجلة المصرية للدراسات النفسية، العدد 65، المجلد التاسع عشر – أكتوبر،168-212.

-الجابري، كاظم كريم وصبري، داود عبدالسلام ,2013, مناهج البحث العلميّ، دار الكتب والوثائق للنشر، بغداد، العراق.

حمد ، ليث كريم , 2013, الإرشاد النفسي في التربية والتعليم (ادبيات برنامج دراسات), المطبعة المركزية ، جامعة ديالى.

الطريري,عبد الرحمن بن سليمان,1997,القياس النفسي والتربوي(نظريته- أسسه- تطبيقاته),ط1,مكتبة الرشد,الرياض.

عبد الله, حنان موسى السيد,2022 ,الوفاء الوجودي والصحة النفسية الايجابية لدى طلاب الجامعة: دراسة تنبؤيه فارقه, مجلة الارشاد النفسي,العدد70,ج2,مصر.

فان دالين، ديوبولد,2003, مناهج البحث في التربية وعلم النفس, ترجمة سيد أحمد عثمان واَخرون،ط3،مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.

فرانكل فيكتور ,2004, إرادة المعنى، أسس وتطبيقات العلاج بالمعنى، ترجمة إيمان فوزي، القاهرة، دار زهراء الشرق.

محمد , سيد ومعوض ،محمد، (2013): العلاج بالمعنى، النظرية الفنيات التطبيق، القاهرة، دار الفكر العربي.

مكي,لطيف غازي,2021,تحمل المسؤولية الاجتماعية لدى التدريسيين في الجامعة,مجلة مركز البحوث النفسية,مجلد مجلة مركز البحوث النفسية,مجلد 32,العدد1,العراق

Allen, M., J, & Yen, W. ,1979, Introduction to measurement, theory brook cole, Californing .

Borders , L.O and S.M Drury ,1992 , comprehensive school counseling programs , Are view for policy Makers and practitioners " journal of counseling and Development . No USA , 1992 American Association for counseling and Development morch , Appil .

Barzoki., S.T, Rafieinia., P, Bigdeli., I, & Najafi.,M. ,2018, The Role of Existential Aspects in Predicting Mental Health and Burnout,Journal Psychiatry, 13(1), 40-45.

Frankl, V. ,1978, The unheard cry for meaning, NewYork,Simon and Schuster.

Frankl, V. ,1990, The Will of Meaning. New York,: Penguin Books.

Frankl, V. E. ,1967, Psychotherapy and Existentialism: Selected Papers on Logotherapy. Washington Square Press.. New York.

Frankl. V. ,1973, Psychotherapy and Existentialism: Selected Paper on Logo Therapy U.K. Renguin Books.

Langle A., Orgler Ch., Kundi M. ,2003, The Existence Scale. European Psychotherapy, 4 (1) ,143-145.

Lukas, E & Hirsch, B. ,2002, Comprehensive hand Book of Psychotherapy, New York. John Wiley & Sonc. Inc.

Pines, A. M. ,1993, Burnout. In L. Goldberger, & S. Breznitz (Eds.), Handbook of stress: Theoretical and clinical aspects (2nd ed.). (pp. 386–402) New York: Free Press.

Rife, Y. ,1995,Life Meaning and the order unemployed worker,the International Forum logo therapy, 13 (2),119-124.

Solobutina., M.& Miyassarova., M. ,2019, Dynamics of Existential Personality Fulfillment in the Course of Psychotherapy. Behavioral Sciences, 10(21), 1-10.

Sym A., Wiraszka-Lewandowska K &, Kokoszka A.,2006, Corrective Experience of Values and Existential Fulfillment in a course of short-term psychodynamic group psychotherapy. Ph.D, II Department of Psychiatry, Medical University of arsaw, Poland.

Szasz, T. (2005). What is Existential Therapy Not ?, Existential Analysis,16,1,January,127-131.

Tkach, C. and Lyubomirsky, S. ,2006, How Do People Pursue Happiness? Relating Personality, Happiness-Increasing Strategies, and Well-Being. Journal of Happiness Studies, 7, 183-225.

-Langle, A. ,2003, Burnout – existential meaning and possibilities of prevention. European Psychotherapy, 4(1), 107–121.

-Langle, Alfried,1993, A practical application of Personal Existential Analysis (PEA) – a therapeutic conversation for finding oneself1, Vienna, In: Bulletin der GLE 10, 2, 3-11.

-Loonstra B., Brouwers A., & Tomic W .,2007, Conceptualization,Construction and Validation of the Existential Fulfilment Scale.European Psychotherapy, 7 (1), 5-18.

-Loonstra B., Brouwers A., & Tomic W .,2009, Feelings of existential fulfilment and burnout among secondary school teachers. Teaching and Teacher Education, 25,752-757

-Yalom, I. D. (1980). Existential Psychotherapy. New York, NY: Basic Books.

Published

2023-12-31

How to Cite

[1]
سناء حسين خلف, “The Effect of Counseling Program Based on Meaning Therapy in Developing Existential Fulfillment Among University Students”, jfath, vol. 27, no. 4, pp. 456–478, Dec. 2023.